Üzleti tippek

Kihagyhatatlan lapok

A klasszikus női hetilapok piacát a Nők Lapja és a Kiskegyed uralja. A hölgyeknek szóló magazinokon belül az olcsó és a sztárlapok térnyerését inkább a közepes példányszámú kiadványok érezték meg.

Elsősorban a nők szórakoztatását tűzte ki célul a Hölgyfutár című, meglehetősen populárisnak számító lap, ezért kottákat, szabásmintákat, verseket és elbeszéléseket közölt. Mindezt épp 160 évvel ezelőtt, az első magyarországi női hetilapként. 1849 óta „kissé” átalakult a hölgyek érdeklődési köre. Jelenleg – ha csak a női hetilapokat nézzük – akkor három jól elkülönülő piaci szegmens létezik. A klasszikus hetilapok közé sorolhatjuk a két „nagyot”, a Nők Lapját és a Kiskegyedet, rajtuk kívül a Meglepetést és a Tinát, továbbá két kéthetente megjelenő lapot, a Maximát és a Hölgyvilágot. Hosszú éveken át az ilyen jellegű magazinok jelentették a tipikus női hetilapot.

A 90-es évek végén újabb piaci alkategória nyílt a sztárokkal foglalkozó női lapok képében, idesorolható a Best, Hot!, Story hármas. Az olcsó lapok szegmense még újabb kategória, ez 2005-től a Blikk Nők és a Sikk megjelenésével vált jelentőssé.

Hat évvel ezelőtt, amikor az olcsó női hetilapok még nem léteztek, értékesített példányszám alapján nagyjából 57:43 százalékban oszlott meg a női hetilapok piaca a klasszikus és a sztártematika között. 2003 óta ebben annyi változás történt, hogy az újabb szereplő, a Hot! megjelenése ellenére folyamatosan vesztett piaci részesedéséből a sztárszegmens, amely a női hetilapokon belül jelenleg 36-37 százalékot tudhat magának.

Az olcsó női hetilapok a nulláról mostanra 16-17 százalékra küzdötték fel magukat, igaz, ez kevesebb, mint amennyi a 2005. végi, 2006. eleji csúcson volt, amikor a 20 százalékos szintet is megközelítette ezen lapok piaci részesedése. A klasszikus női hetilapoknak pedig a nem is olyan régen még 60 százalék közelében lévő részesedésükből 45-46 százalék maradt.

Másról szólnak

A klasszikus hetilapokon belül a Nők Lapja számít piacvezetőnek. A kiadvány a z idén ünnepli fennállásának 60. évfordulóját. Az első számot a Magyar Nők Demokratikus Szövetsége jelentette meg Asszonyok címmel, 1949. október 20-án. Ennek apropóján a március 4-én megjelenő lapszám friss logóval, trendkövető belsővel és megemelt oldalszámmal jelentkezik, de az évfordulót egész évben ünneplik különféle akciókkal, valamint a 41. héten egy igazi jubileumi számmal. A lapból több mint 272 ezret értékesítettek 2008 első fél évében.

Fő versenytársa a Kiskegyed, amelyből 202 ezer fogyott az említett időszakban. A két termék közül jelenleg a Nők Lapjának van több előfizetője, több mint százezer, a Kiskegyedé 48 ezer. Pozicionálásuk ugyanakkor láthatóan egészen más. Az előbbi tartalomban és terjedelemben mélyebben igyekszik foglalkozni az egyes témákkal, és olvasókörében is magasabban pozicionált a versenytársánál. A Kiskegyed mindig is bulvárosabb volt, az elmúlt években pedig sikeresen építettek a celebkultuszra, a címlapon is általában hazai hírességek szerepelnek hatalmas fotóval és figyelemfelkeltő címmel. Olvasottság tekintetében az elmúlt években nagyjából fej fej mellett teljesítettek, egy-egy millió fős eléréssel, és márkaismertségük is hasonló, 55-60 százalékos.

Az olvasói szokások változása az elmúlt években a klasszikus hetilapok „második vonalát” érintette érzékenyebben, ahogy ez táblázatunkból is látható. A Meglepetés és a Hölgyvilág esetén négy év távlatában 30, a Maximánál 35, a Tinánál pedig közel 50 százalékos a csökkenés az értékesített példányszámokat tekintve. Ráadásul ezek esetében az előfizetők aránya is alacsonyabb az értékesített példányszámon belül.

A válság hatása

A gazdasági nehézségek, illetve az ebből következő növekvő munkanélküliség, romló életszínvonal várhatóan kedvezőtlenül hat az eladott példányszámokra ebben az évben és a hirdetési piac is visszaesést mutat majd. A nagy példányszámú, kampányokból kihagyhatatlan női lapok azonban relatíve jól teljesíthetnek a sajtópiac egészéhez képest.

„A büdzsévágások az egész sajtópiacot komolyan érintik. Ezen belül azonban a jelentősebb női hetilapok jobb helyzetben vannak, hiszen magas elérésük és egyéb kedvező médiamutatóik miatt kihagyhatatlanok a sajtókampányokból” – említ némi pozitívumot Ádám Vera, a Mediaedge:cia stratégiai tervezője, aki szerint a nagyobb kiadók helyzete is könnyebb ilyen piaci viszonyok között. Már amennyiben rugalmasak és ügyfélorientáltak. Ádám Vera tapasztalatai szerint ugyanis van olyan kiadó, ahol egyáltalán nem alkalmazkodnak a kialakult helyzethez, és ez a későbbiekben komoly kiesést okozhat a reklámbevételek terén.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik