Üzleti tippek

Későn fizetnek a nagy hirdetők

Új lépésre kényszerülnek a gazdasági válság miatt a legnagyobb hirdetők az Egyesült Államokban. A korábbi, harminc napos fizetési határidőt 70, de akár 120 napra is módosítják médiapartnereikkel szemben.

A General Motors és az Anheuser-Busch InBev is változtatott az utóbbi időben korábbi fizetési gyakorlatán. A jelentős problémákkal küszködő autógyártó óriás szakított a korábbi harmincnapos fizetési rendszerrel, és a jövőben 70 napra fizet marketing és médiapartnereinek. A lépés egyik beszállítói kört sem érinti jól, de a reklámgyártók különösen berzenkedtek az új rendszer miatt, mivel nekik 10 napos fizetési kötelezettségük van a stáb felé, az autóreklámok költségei pedig igen borsosak.
A jelenlegi pénzügyi helyzetben amiatt is aggódnak a reklámszakemberek, hogy lesz-e egyáltalán vállalat, amelyiken behajthatják követelésüket, ha az mégsem fizetne 70 nap múlva.

Az Anheuser-Busch jóval keményebb volt a reklám és médiavállalatokkal, televíziós és rádiós partnereivel, mikor közölte, hogy 120 napra módosítja a 30 napos fizetési határidőt. A vállalat később írásban jelezte, hogy jelenleg a világ ötödik legnagyobb alkohol-előállítója, így ha az érintett nem fogadja el az új fizetési rendszert, a cég kénytelen lesz más beszállítót keresni.

A fenyegetésnek is beillő levél felbőszítette az amerikai médiavállalatokat tömörítő, pénzügyi menedzseléssel foglalkozó szövetséget (Media Financial Management Association). A szervezet máris megkongatta a vészharangot és jelezte, hogy a helyzet cash flow problémákat okozhat az iparágban, írja az AdAge. „Hallatlan, hogy ilyen módon használja hatalmát egy vállalat a jelenlegi nehéz gazdasági környezetben” – fogalmazott a szervezet, tagjainak küldött levelében. A söreiről híres cég közleményben reagált, s kitért rá, hogy egy hónapos körültekintő vizsgálat előzte meg a pénzügyi átszervezést, amely összhangban áll a vállalat nemzetközi gyakorlatával.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik