Üzleti tippek

A Marketing&Média 02. számának hírei

Marketing

Ötvenéves Barbie
Rózsaszínbe öltözik a világ Barbie baba ötvenedik születésnapja alkalmából. A fél évszázadot megélt ikon tiszteletére egész évben partik tucatjait rendezik világszerte. A Mattel játékgyártó olyan nagy nevekkel ünnepel, mint a Bloomingdale’s áruház vagy a Stila kozmetikai márka, de ötven divattervező is meghívást kapott egy nem mindennapi rendezvényre: a művészek Barbie-ihlette ruháit a nagyközönség a New York-i Mercedes-Benz Fashion Weeken csodálhatja meg. A februári divatshow-n valódi modellek mutatják be a ruhakölteményeket. Akik élőben nem lehetnek ott, azok a baba hivatalos website-ján, a Barbie.com oldalon követhetik nyomon az eseményeket. Barbie szépítőszereiről a hazánkban kevésbé ismert Stila gondoskodik 2009-ben. A vállalat tavasszal limitált szériás szépségtégelyeket dob piacra, ősszel pedig nagyszabású szépségprogramot indítanak. A híres New York-i Bloomingdale’s áruház egy teljes hónapig rózsaszínbe öltözik, kirakataiból műanyag hercegnők és 120 klasszikus Barbie-modell mosolyog majd a járókelőkre. Egy butikot is kialakítanak az áruházban, ahol számos kiegészítő és természetesen a babák is megvásárolhatók.
A baba tündöklése negyven éven át szinte töretlen volt, ám az utóbbi években több problémával is meg kellett küzdenie a Mattelnek. A műszaki csodák mellett egy az „idősebb” 6–12 éves korosztályt megcélzó baba is megjelent a piacon, a Bratz. Barbie azonban eddig jól vette az akadályokat, s továbbra is az eladási listák élén áll.

Kampányol a Médiaunió
Mintegy hatmilliárd forint értékű kampányt indított február 2-ától a Médiaunió. A szervezet minden évben kiválaszt egy kiemelkedő társadalmi ügyet, és kommunikációs kampány segítségével igyekszik társadalmi tudatot formáló hatást elérni vele. Az idei kampány témája az egészségmegőrzés, célja az egészséges életmód népszerűsítése és az egyéni felelősség hangsúlyozása. A szlogen pedig: „Rajtad is múlik!” A kiválasztott témát a Médiaunió szakemberek és civilszervezetek bevonásával dolgozza fel, ezen túl koordinálja a professzionális PR- és reklámügynökségek munkáját, valamint igénybe veszi médiatervező és -vásárló ügynökségek, kutató cégek segítségét is. Alapítói és tagjai médiumok, felülettulajdonosok, akik felajánlott reklámfelületeikkel és tartalommal is támogatják az egész évben zajló országos kampány létrejöttét. Az idén a lapunkat kiadó Sanoma Budapest is csatlakozott a Médiaunióhoz, a kiadó közel 50 millió forint értékű felülettel járul hozzá a 2009-es aktivitáshoz. „A Sanoma Budapest örömmel vesz részt a Médiaunió páratlan méretű összefogásában és támogatja a 2009-es kampányt, mert az egészséges életmód népszerűsítésére a médiavállalat korábban is nagy hangsúlyt fektetett” – nyilatkozta Ruszkai Nóra vezérigazgató-helyettes. Mint elmondta, a Nők Lapja Egészség magazin szervezésében a vállalat már korábban is részt vett – és a jövőben is aktív szerepet kíván vállalni – az egészséges életmódra való nevelésben. A médiavállalat csatlakozásával a Médiaunió immár több mint 200 tag-, illetve támogató médiumot számlál. A Médiaunió tenderét az ACG.Hey nyerte.

Reklám

Olcsóbb reklámok az Oscaron
Számottevően csökkent az Oscar-gála reklámértéke: míg tavaly egy spotért 1,7 millió dollárt kellett fizetni az ABC tévécsatornának, addig a február 22-i díjátadón már 1,4 millió is elég a megjelenéshez – írta a MediaBuyerPlanner. Az árcsökkentés hátterében az áll, hogy a hirdetőket már nem vonzza annyira a gála, mint korábban. Nemcsak a válság előidézte büdzsévágások, hanem a nézők lanyhuló érdeklődése miatt is, hiszen 2008-ban mindössze 32 millióan voltak kíváncsiak az illusztris eseményre, holott egy évvel korábban még 39,9 millió embert vonzott a képernyők elé a díjátadó. Az alacsonyabb árak mellett változás az is, hogy az idén első alkalommal futhatnak mozifilmek reklámjai az Oscar-közvetítés szüneteiben. Korábban erre azért nem volt lehetőség, mert a filmakadémia attól tartott, a nézők részrehajlásra gyanakodnak majd. Ezt elkerülendő, több szabályt is felállítottak, például minden stúdió csak egy spotot tehet közzé és a reklámokban semmilyen utalás nem lehet az Oscar-díjra. Lapinformációk szerint a stúdiók nem nagyon kaptak a lehetőségen: egyedül a Disney/Pixarról lehet tudni biztosan, hogy reklámoz majd az Oscar alatt, rajta kívül csak a Paramount és a Warner Bros. neve merült fel. A távolmaradás oka az, hogy a gálára inkább a nők kíváncsiak, miközben a súlyos reklámpénzekre érdemes filmek között pillanatnyilag kevés az olyan, amely elsősorban a hölgyeket várná a mozikba. A Fandango felmérése szerint a nézők kifejezetten várják a mozifilmreklámokat, a megkérdezettek 41 százaléka emiatt szívesebben ül majd a tévékészülékek elé.

Online

Milliárdos webkolónia
Átlépte az egymilliárdot az internetezők száma a múlt év végén, a legtöbben, az összes netező 41 százaléka Ázsiában kapcsolódott a világhálóra 2008 decemberében – derül ki a ComScore piackutató cég felméréséből. Nem meglepő, hogy az országok rangsorát is a térség egyik állama, Kína vezeti, a távol-keleti országból 179,7 millióan csatlakoztak az internetre tavaly decemberben, vagyis a teljes webes közösség közel 18 százaléka. A hasonló toplistákat korábban vezető Egyesült Államok már csak a második pozíciót foglalja el 163,3 millió netezővel, megelőzve Japánt, Németországot és Nagy-Britanniát. Európában a ComScore 282,6 millió internetezőt regisztrált 2008 utolsó hónapjában, ezzel a második a kontinensek rangsorában, míg Észak-Amerika a harmadik. A lista végén az elmúlt évekhez hasonlóan ezúttal is a Közel-Keletet és Afrikát magában foglaló régió található, ahonnan kevesebb mint 49 millióan kapcsolódtak a világhálóra tavaly decemberben, vagy¬is a teljes felhasználói kör 4,8 százaléka. A ComScore megvizsgálta a legnépszerűbb webhelyeket is, az eredmények alapján a Google által üzemeltetett oldalak vonzották a legtöbb, közel 776 millió egyedi látogatót. A Microsoft oldalaira 647 millióan, míg a Yahoo! site-jaira 562,5 millióan voltak kíváncsiak. Magyarországra vonatkozóan decemberi adatok még nem állnak rendelkezésre az internetezők számáról, a Nemzeti Hírközlési Hatóság szerint november végén 1,52 millió ADSL- és kábelnet-előfizető volt itthon, míg egy évvel korábban ez a tábor 1,29 milliós volt.

Újra gazdát cserélhet a Skype
Amerikai lapértesülések szerint elképzelhető, hogy az eBay vevőt keres a Skype internetes telefonszolgáltatásra. A világ legnagyobb online aukciós portálját üzemeltető cég 2005-ben szerezte meg a Skype-ot 2,6 milliárd dollárért, és bár a webtelefon jó üzletnek bizonyult (2008 utolsó negyedében 26 százalékkal nőtt a forgalma az egy évvel korábbihoz képest, megközelítve a 150 millió dollárt, s ezzel az eBay egyik legsikeresebb üzletága volt), a társaság nem tudta igazán beépíteni egyéb szolgáltatásai közé – derül ki a The Wall Street Journal összeállításából. A Skype eladásával kapcsolatos találgatások azt követően kaptak szárnyra, hogy az eBay vezérigazgatója, John Donahoe január közepén, a cég üzleti eredményeiről tartott tájékoztatón kijelentette, a webes telefonszolgáltatás önmagában is jó üzlet, és megjegyezte, a jövőben is azzal számolnak, hogy az eBay működteti a webes telefonszolgáltatást. Megpendítette ugyanakkor annak lehetőségét, hogy további bejelentés várható a témában. Elemzők azt állítják, az eBay részéről bölcs döntés lenne a Skype eladása, azonban egyes vélemények szerint az online aukciós portál vezetése még vár ezzel a lépéssel, amíg a piaci körülmények kedvezőbbre fordulnak, és magasabb áron tudják értékesíteni a netes üzletágat. Az internet világában már potenciális vevőről is keringenek pletykák, állítólag a Google, a világ legnépszerűbb internetes keresőjét működtető társaság érdeklődik a Skype iránt. Természetesen a híreszteléseket egyik fél sem erősítette meg, azonban a keresőcég részéről nem lenne ésszerűtlen egy ilyen lépés, hiszen ezáltal megerősíthetné kommunikációs üzletágát.

Kutatás

Egyre hangsúlyosabb a PR
A pénzügyi szereplők kommunikációs stratégiáját is átalakítja a globális válság: míg a korábbi félelmekhez képest már látszik, hogy a pénzügyi szolgáltatók kommunikációra fordított költései nem változnak jelentősen, a szektorban a hitelesség megteremtéséhez szükséges eszközökre áldoznak a legtöbbet az idén – derül ki a GWC Pénzügyi PR-kommunikációs Ügynökség által végzett felmérésből. Az idén elsősorban a PR-kommunikációra és a -rendezvényekre kerül egyre nagyobb hangsúly. Volt olyan szereplő, aki 2009-re PR-költéseinek 40 százalékos tervezett növeléséről számolt be, míg a válaszadók negyede 5–30 százalékkal költ majd többet PR-re – sokszor pontosan megegyező mértékben csökkentve a reklámkiadásokat. „A hangsúly a reklámról az indirekt kommunikáció felé tolódik, és egyre többen látják úgy, hogy a marketing különböző területei közül a PR nyújtja a leghatékonyabb támogatást az üzleti célok eléréséhez” – állapítja meg Kondor Anna, a GWC ügyvezető partnere. Az elsősorban a vállalati és intézményi kört, valamint a vagyonosabb magánszemélyeket megcélzó pénzügyi szolgáltatók szerint a PR a piaci pozíció építésében (idetartozik az ismertség növelése, az imázs javítása, a piaci szerep és a kommunikációs aktivitás párhuzamba állítása) és az üzleti stratégia támogatásában hatékonyabb, mint a reklám. Kisebb arányban ugyan, de több válaszadó is alkalmasabbnak tartotta PR-t a reklámnál a márkaépítés, az ügyfélszerzés és a terméktámogatás területén is.

Szinkronfüggők a magyarok
Kisméretűek a képernyőfeliratok és a szövegeknek is rossz a kontrasztja – derült ki abból a felmérésből, amelyet a UPC végzett mintegy hatezer európai nézője körében. A társaság arra volt kíváncsi, hogyan fogadják a válaszadók az olyan, tévézést segítő kiegészítő szolgáltatásokat mint a feliratozás, a nyelvválasztás vagy a nagyítási lehetőség. Leginkább a magyarokat zavarja a kis betűméret, s a csehek mellett mi berzenkedünk legjobban a rossz kontraszt miatt is. Ilyen körülmények között nem csoda, ha ezeket a szolgáltatásokat a többség egyelőre alig használja. Noha a műsorok teletexten keresztüli feliratozása széles körűen elérhető, az európaiak több mint fele, idehaza 42 százaléka soha nem él vele, és csak 32 százalék (itthon 44 százalék) kapcsolja be alkalmanként. Mindezek tükrében az sem meglepő, hogy a hazai válaszadók csaknem fele vágyik olyan, a tévézést akadálymentesítő, kiegészítő szolgáltatásokra, mint a nagyítási funkció vagy a felirat betűméretének és színének beállítása. Szintén honfitársaink között akadtak a legtöbben (50 százalék), akik minden műsorhoz szinkront óhajtanának, a többi országban csak a válaszadók negyede igényelné ezt a lehetőséget. A felmérés foglalkozott a tévében látható egészségügyi, orvosi tájékoztatással, illetve a burjánzó kórházi sorozatok megítélésével is. A sorozatok látszólagos népszerűsége ellenére a megkérdezett európaiak több mint háromnegyede az egészségügyi témájú talkshow-k, dokumentumfilmek és valóságshow-k iránt mutatna érdeklődést, szemben az olyan tévésorozatokkal, mint a Vészhelyzet vagy a Doktor House.

Több tévénk van, mint a nyugatiaknak
Magyarországon több tévékészüléket, CD-, DVD-lejátszót és személyi számítógépet használnuk, mint az európai átlag. Kevesebb viszont az MP3-lejátszó, a mobiltelefon interneteléréssel, valamint a videójáték-konzol, mint például Xbox, Wii vagy PlayStation. Többek között ezt tárta fel a Nielsen piackutató felmérése. A cég az internethasználókat kérdezte a telekommunikációs eszközök és a digitális média használatáról. A válaszadók 98 százalékának van működőképes tévéje, 96 százalékának személyi számítógépe vagy laptopja, 87 százalékának DVD-, 86 százalékának pedig CD-lejátszója. Szintén nagyon népszerű idehaza a netezésre vagy videó¬zásra nem használható mobiltelefon, ez a megkérdezettek 57 százalékánál megtalálható. Az európai átlag ugyancsak 57. Az 52 országban végzett Nielsen-felmérés szerint a legnépszerűbb médiaeszköz a személyi számítógép és a laptop, megelőzve a tévét. Utánuk a CD-, majd a DVD-lejátszó következik. A magyarok az európai átlagnál nagyobb arányban tévéznek és számítógépeznek, játszanak le DVD-t, hallgatnak CD-t. A kutatás megállapítja: a digitális média elterjedtségénél nincs nagy különbség a fejlett országok és a fejlődők között. A magyarok vásárlási kedve alacsonyabb az európai átlagnál. A legnépszerűbb a DVD: a megkérdezettek 38 százaléka vásárolt a felmérést megelőző hat hónap során műsoros korongot. Az európai 41 százalékos átlag mellett honfitársaink 25 százaléka vett zenei CD-t, új számítógépes játékot viszont csak 13 százalék, szemben a globális 29 százalékkal.

Karrierhírek

Simon távozott a Telekomtól
Január végén távozott a Magyar Telekomtól Simon András, a vállalat kommunikációs igazgatója, aki két éven át irányította a távközlési cég kommunikációs tevékenységét. Simon András médiakapcsolati igazgatóként csatlakozott a Magyar Telekomhoz, majd 2007 őszétől kommunikációs igazgatóként folytatta pályáját. Az igazgatóságot februártól Varga Mihály vezeti. A mérnök-közgazdász a Sony Hungária Kft. marketingvezetői posztjáról 2000-ben igazolt az Ericssonhoz. Megalakulásától, 2001-től 2005-ig vezette a két cég közös vállalata, a Sony Ericsson közép- és kelet-európai marketingtevékenységét. 2006-tól 2008 őszéig a Hewitt Humán Tanácsadó Kft. értékesítési és marketingvezetője volt.

Bednárik az MTV új hírigazgatója
Bednárik Imre személyében új vezetője van a Magyar Televízió (MTV) hírfőszerkesztőségének. Kinevezéséről Medveczky Balázs ügyvezető alelnök döntött, aki új feladatokkal bízta meg a posztot eddig betöltő Kert Attilát. A tavaly november óta az MTV hírigazgató-helyetteseként dolgozó Bednárik Imre a TV2 Tények című műsorától igazolt az MTV-be. Kert Attila 2006 júniusától állt a hírfőszerkesztőség élén, a jövőben új műsorformátumok kidolgozásával és régiek megújításával foglalkozik a Magyar Televízióban. Ebben már van gyakorlata, mert nevéhez fűződik a Híradó, az Este, A Szólás szabadsága, a Panoráma és a Kék Fény című műsor megújítása és a Szempont című riportmagazin elindítása.

Távozott a Saatchi ügyvezetője
Január 31-én Paksy Zoltán távozott a Saatchi & Saatchi Kft. ügyvezetői pozíciójából és a továbbiakban új területen folytatja pályáját. A szakember a budapesti ügynökség egyik alapító tagja volt 1990-ben. Két év után távozott, majd 1996-ban ügyfélkapcsolati igazgatóként tért vissza. 2000-től ő volt a budapesti részleg ügyvezetője. Az ügynökség vezetését Mészáros Kinga veszi át, aki a továbbiakban Matt Ryan kreatívigazgatóval és Vincze Judit pénzügyi igazgatóval együttműködve irányítja a vállalatot. Mészáros Kinga 2007 óta tagja a Saatchi & Saatchi menedzsmentjének.

Vezetőváltás a Motor-Pressénél
Február 1-jétől Hannes Ludwig tölti be a Motor-Presse Budapest ügyvezető igazgatói pozícióját. A közgazdász a Gruner + Jahr kiadótól érkezett, ahol projektvezetőként dolgozott a Stern/Geo/Art lapigazgatóságon. A szakember Caroline Feitsert követi a poszton, aki személyes okokból, saját kérésére hagyta el a vállalatot január végén.

Átalakulás a Népszabadságnál
Külsős stratégiai tanácsadóként segíti a kiadó munkáját a jövőben Skriba Judit, a Népszabadság korábbi PR- és kutatási vezetője. A PR-ügyekkel a továbbiakban Tüske Gabriella foglalkozik, az immár a kutatást is magába olvasztó marketingigazgatóság éléről távozik Czingráber Eszter, utódjáról a kiadó nem nyilatkozott. Ezzel egy időben új vezetőt kap a Népszabadság archívuma: a tavaly év végén leköszönt Mészáros Juliannát Lőkös
Katalin váltja megbízott vezetőként.

Változás a Pannonnál
Távozik a Pannontól Dan Titus kommunikációs vezérigazgató-helyettes, aki a Telenor bangladesi leányvállalatának kereskedelmi vezérigazgató-helyetteseként folytatja pályafutását. Utódának kiválasztása folyamatban van. Újabb változás, hogy Laczkó-Tóth Gergely (képünkön) mobil-adatátviteli és üzletfejlesztési igazgatót február 1-jei hatállyal adat- és internetszolgáltatási vezérigazgató-helyettessé nevezte ki a mobilcég. A zeneszerző végzettségű szakember 2007-ben a Velux kereskedelmi divíziójának ügyvezetői posztjáról érkezett a Pannonhoz. Azt megelőzően a Tele 2 Magyarország Kft. ügyvezetője volt, korábban a UPC Magyarország Kft. marketing- és értékesítési igazgatójaként tevékenykedett.

Új médiafőosztály a PLT-nél
Az online terület fejlesztésére decemberben új médiafőosztályt hozott létre a Pannon Lapok Társasága (PLT). A divízió élére Tantalics József, a PLT informatikai főosztályvezetője került, megtartva korábbi pozícióját. A szakember végzettségét tekintve mérnök-közgazdász, 1990 eleje óta dolgozik a kiadónál. Az új médiadivízióban az operatív, fejlesztési, üzleti és marketingügyekért lesz felelős, munkáját tartalmi kérdésekben online főszerkesztőként Török Tibor, a Vas Népe korábbi főmunkatársa segíti.

Erősít az Avantgarde
Új tanácsadóval bővült az Avantgarde Group üzleti kommunikációs csapata. Neszmélyi Orsolya korábban a Café PR ügyfélkapcsolati menedzsereként szerzett tapasztalatot elsősorban pénzügyi, szponzorációs és nehézipari területen. Neszmélyi Orsolya közgazdaság-tudományi diplomáját 2004-ben szerezte az Amiens-i Jules Verne Egyetemen, szakmai tapasztalatát a Danone csoport központi kommunikációs osztályán, a KPMG Hungáriánál, a Financial Dynamics párizsi irodájában és a Budapesti Francia Nagykövetség audiovizuális osztályán szerezte.

Nemzetközi PR-hálózat magyar taggal
A független PR-ügynökségeket tömörítő Worldcom Public Relations Group európai, közel-keleti és afrikai (EMEA) régiója 2009 januárjától a fiatal kollégák belső továbbképzésével megbízott igazgatósági tagnak nevezte ki R. Nagy Andrást, a Próbakő Kommunikáció ügyvezetőjét. Az új pozícióban a szakember feladata, hogy a nemzetközi PR-hálózat EMEA régiójában kidolgozza és a tagcégek együttműködésével megvalósítsa a 35 év alatti kollégák szakmai fejlődését támogató programokat.

Újdonságok a Nők Lapja Konyhánál
Január közepétől Kajári Zsófia felelős szerkesztőként, Sóti Kornél művészeti vezetőként dolgozik a Nők Lapja Konyhánál. Kajári Zsófia az Origo közeli Deluxe.hu életmódmagazintól érkezett, ahol két éven keresztül főszerkesztőként tevékenykedett. Korábban öt évig a Gusto gasztronómiai magazinnál újságíróként és szerkesztőként dolgozott. Ez idő alatt a Receptklub, valamint a Tv Paprika magazin szerkesztésében is részt vett. Sóti Kornél az elmúlt években a National Geographic, valamint a National Geographic Kids magazin tervezőszerkesztőjeként tevékenykedett. Januártól a Nők Lapja Konyha művészeti vezetői teendői mellett továbbra is ellátja az NG Kids tervezőszerkesztői feladatait.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik