Üzleti tippek

Nem lesz reklám a francia köztévében

Egyáltalán nem lesznek reklámok a francia köztelevízióban 2011-től, az új médiatörvény szerint. A fokozatos reklámmentesítés már a jövő év elején elkezdődik.

A France Inter közszolgálati rádiónak nyilatkozó Christine Albanel korábban még annak lehetőségét sem zárta ki, hogy a kormány rendeletben dönt a közmédiumok vitatott reformjáról. Heves vitát követően azonban a nemzetgyűlés pénteken elfogadta az új médiatörvényt. Ennek értelmében a francia köztelevízióban jövő év január 5-től este 8 óra és reggel 6 óra között nem lehet reklámot sugározni, 2011. december 1-jétől pedig egyáltalán nem lesznek reklámok a közszolgálati csatornákon.

Mivel a szenátusi vita csak január 7-én kezdődik, a törvény kihirdetésének időpontja egyelőre ismeretlen. Ezért kéri a kormány Patrick Carolist, a France Télévisions elnökét, hogy maga döntsön a reklámok eltörléséről. A miniszter hangsúlyozta: a tv-elnök már bejelentette, hogy a januári műsorterv a reklámok eltörlésével számol.

Ez pedig a médiatörvény elfogadása előtt sem fog negatív hatással járni a köztévére, ugyanis a reklámok megszűnése miatt kiseső bevétel kompenzálása szerepel a költségvetési törvényben. A 450 millió eurós összeget a pénzügyminisztérium január 2-án kész átutalni a tv-nek – fogalmazott a miniszter.

Vége a politikai függetlenségnek

A törvénytervezet leginkább vitatott pontja az, hogy a jogalkotók egy intézménybe vonnák össze a közszolgálati adókat, s azok vezetőit az eddigi gyakorlattal ellentétben nem az Audiovizuális Legfelsőbb Tanács (CSA), hanem az államfő nevezné ki öt évre. A reform mellett érvelők szerint ezt az indokolja, hogy az állam ezeknek az intézményeknek részvényese. Ellenzéki politikusok és a szakszervezetek ugyanakkor arra figyelmeztetetnek, hogy a törvénymódosítás elfogadásával a közmédiumok elveszíthetik politikai függetlenségüket.

Egy hétvégén közzétett felmérés szerint a franciák 74 százaléka szerint „rossz dolog”, hogy ezentúl a kormány dönt a közszolgálati televízió elnökének kinevezéséről. A reklámok fokozatos eltörlését viszont 65 százalékuk támogatja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik