Üzleti tippek

Harmadol a Suzuki – buknak a beszállítók

Igazi drámát okoz a kis beszállítóknak, hogy jövőre harmadával csökkenti termelését a Magyar Suzuki. Az autós lobbi azt szeretné elérni, hogy a vállalkozásoknak szánt 1400 milliárdból legalább 150 milliárdot a beszállítók kapjanak. Cikk a Figyelőből.

Bár csupán 20 méter és egy kerítés választja el a Magyar Suzukitól, Sólyom Szabolcs, az esztergomi Kirchhoff Hungária ügyvezető igazgatója csak a sajtóval egy időben értesült arról, hogy egyetlen megrendelője december 8-ától háromról kettőre csökkenti a műszakok számát, a jövő évi gyártási tervet pedig 300 ezer darabról 210 ezerre redukálja.

„Nem volt idő arra, hogy a beszállítókat előre figyelmeztessük a bajra. A jól sikerült harmadik negyedév után, októberben hirtelen borult minden” – magyarázza ezt Urbán László, a Magyar Suzuki vezérigazgató-helyettese. A beszállítók most bajban vannak, mert szükségtelenül nagy készleteket halmoztak fel a termeléshez. Ám az autógyár, amely sem a készletezésben, sem az anyagbeszerzés finanszírozásában nem szokott segíteni, Urbán szerint most sem tehet semmit.

Suzuki-gyár. Olyan hirtelen borult minden, hogy a beszállítókat sem volt idő értesíteni. Fotó: MTI

Suzuki-gyár. Olyan hirtelen borult minden, hogy a beszállítókat sem volt idő értesíteni. Fotó: MTI

A Suzuki New Renaissance program során 2003-tól 90 ezer darabról 300 ezerre emelték Esztergomban a gyártókapacitást. Akkor a Magyar Fejlesztési Bank nyújtott pénzügyi segítséget a beszállítóknak a fejlesztésekhez, most viszont nincs recept arra, mit tegyenek, ha csökken a termelés. A multinacionális Kirchhoff például négy évvel ezelőtt eleve a Suzuki kiszolgálására létesítette 6 milliárd forintos beruházással modern magyarországi leányvállalatát. „Nem jött persze jókor, de naivak lettünk volna, ha nem számolunk ezzel az eshetőséggel” – mondja Sólyom Szabolcs. Amúgy a nagy német és a francia autógyárak már az idén 30–40 százalékkal csökkentették a termelésüket, és hetekre leálltak; ehhez képest a Suzuki jól teljesít: az eredeti tervvel kihúzta 2008 év végéig.

Átszámolandó tételek

A 2009-re bejelentett visszafogás miatt viszont a Kirchhoffnál is újra kell számolni a jövő évi költségvetést és pénzügyi tervet. A vállalat nem tudja elkerülni a kényszerű létszámcsökkentést sem. A tervezési munka lázában csak arról tudott beszámolni a cégvezető, hogy a csaknem 300 alkalmazottból a mintegy 100 bérelt munkás állományát csökkentik akkor, amikor a Suzukival szinkronban átállnak 2 műszakra. Az esztergomi Kirchhoff gyár 2005-ben 20 alkalmazottal még 1,3 milliárd forintos, tavaly 130 dolgozóval már 5,6 milliárdos árbevételt ért el; az idei terv 8 milliárd forintról szólt. Hogy a megszorításnak milyen hatása lesz az árbevételre és az eredményre, azt az igazgató nem is próbálta megjósolni.

Kirchhoff-üzem. A Suzuki  lépése miatt kénytelenek megválni a dolgozók egyharmadától. Fotó:MTI

Kirchhoff-üzem. A Suzuki lépése miatt kénytelenek megválni a dolgozók egyharmadától. Fotó:MTI

A Suzuki döntésének a levét azok a hazai beszállítók isszák meg, amelyek kizárólag az esztergomi gyárnak dolgoznak. Mivel a csökkentés nem minden típust érint egyformán, olyan is lesz, amelyiknek a termelését minimálisra redukálják, de egyelőre nem lehet tudni, melyikét, mert a tervezés és az igények felmérése még tart. A Suzuki ugyanis szintén „beszállító”: az Opelnek gyártja az Agilát, a Fiatnak pedig a Sedici típust, s nem tudni, ezekből mennyit rendelnek tőle. A gyárak igyekeznek a saját maguk által előállított modelleket a piacon tartani, a kooperációban készült típusok rovására. Az már látszik, az idén sem gyártják le teljesen a tervezett mennyiséget.

Ha a Suzuki 33 százalékos termeléscsökkentést hajt végre, az minden partnerét drámaian érinti, hiszen az autóiparban nagyon ki vannak hegyezve a beszállítói haszonkulcsok. Mivel az alkatrészgyártóknak az átadói áraikat – szerződésben előre megfogalmazott százalékos érték szerint – évről évre csökkenteniük kell, csak a növekvő gyártási darabszámmal tudják javítani a nyereségességüket.

A Videoton 3 éve került fel a Suzuki beszállítói listájára, s immár 3 társasága – a VT Plastic Kft., a KVJ Rt. és a HPA Kft. – is dolgozik neki. Lakatos Péter vezérigazgató szerint a mostani megrendelés-csökkentés csak a műanyaggyártót nem rázza meg, mert az több vevőnek is szállít. A két fémipari beszállító közül az egyiknek több a mozgástere, mert amennyiben a saját beszállítóitól „visszaveszi” a munkát, és azt maga végzi el, akkor ésszerű keretek között át tudja szervezni a termelést. A harmadik társaságnak azonban kizárólag a Suzuki a vevője, ráadásul éppen azon típusra, amelynek – Lakatos információja szerint – az átlag felett fogják majd vissza a gyártását. E társaság megmentése érdekében kérni fogják az autógyártól, hogy további munkákkal segítse a fennmaradást. Más házi „válságterv” egyelőre nincs, és a belső átcsoportosításnak is hamar megmutatkoznak a korlátai.

Fékez a cseh Skoda

Csehországban az autóipar a GDP 18 százalékát teszi ki, ez tavaly 641 milliárd koronát jelentett. A cseh autóipari szövetség szerint az idén és a jövő év elején akár 10 ezren is elveszthetik munkájukat a szektorban. Antonin Sipek, a szervezet elnöke emlékeztetett arra, hogy az iparág jelenleg 120 ezer embert foglalkoztat, tehát a válság csaknem minden tizedik dolgozót érintheti. A szakemberek szerint a beszállítóknál várhatóak a nagyobb elbocsátások.
A legnagyobb cseh autógyár, a Volkswagen csoportba tartozó Skoda Auto Mladá Boleslav már szeptember végén bejelentette: az idén néhány ezerrel kevesebb autót fog gyártani a tervezettnél. Október végén egy hétre leállt a munka, később pedig megszüntették a szombati műszakokat. Karácsony előtt a szokásosnál korábban szabadságra küldik a dolgozókat. A válság számos beszállítót is súlyosan érint. A Skodának dolgozó breclavi Gumotex például novemberben 150 dolgozójától volt kénytelen megválni, mert csökkentek a megrendelései.

Urbán László mintha megérezte volna Lakatos Péter vágyait. Legalábbis egy múlt heti szakmai konferencián a Suzuki vezérigazgató-helyettese felvetette: az államnak meg kell segítenie az autógyártókat és beszállítóikat. Az utóbbiaknál 20–25 ezer ember dolgozik, s munkahelyeik most veszélybe kerültek. Urbán elmondta, 16 éve szeretnék elérni, hogy „a magyar hivatalok magyar autót” vegyenek – például az önkormányzati szakemberek is járjanak Suzukival –, de hiába. Mint a Figyelőnek kifejtette, az autóipari lobbi Bajnai Gordon gazdasági miniszternél azt szeretné elérni, hogy a meghirdetett 1400 milliárd forintos kis- és középvállalati segélycsomagnak legyen az autóiparra meghatározott, mintegy 150 milliárd forintos része, amiből juthatna a Suzuki sok kis beszállítójának is.

Veszélyben a bérbedolgozók

A javaslatra még nem érkezett válasz, pedig sürgős lenne az ügy, mert igen rossz helyzetben vannak azok a kis – évi legfeljebb néhány százmillió forintos árbevételű – alkatrészgyártók, amelyek a „beszállítók beszállítójaként” kapcsolódnak a Suzukihoz, és amilye¬nektől például a Videoton is visszaveszi magának az addig kiszervezett munkát. Ám ezek a néhány tucat embert foglalkoztató társaságok nem hallatják a hangjukat. Azért nem, mert – mint az egyik érintett lapunknak elmondta – ha kiderül, hogy elveszítették a megrendelést, a bankok sem finanszírozzák tovább a működésüket. Mi több, a még megmaradt megbízók is elviszik a maradék munkát, mert „veszélyes egy ilyen bizonytalan cég”.

Lepsényi István, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. ügyvezető igazgatója is úgy véli, a beszállító iparon végighömpölyög majd a Suzuki termeléscsökkenésének hatása. A megcsappant rendelés szerinte is főleg azokat a kis, második-harmadik vonalbeli beszállító-cégeket hozza drámai helyzetbe, amelyeknek a bérmunkán kívül nincs saját hozzáadott értéke. Amelyik társaság viszont jelenleg is nagy hozzáadott értékű alkatrészt, gyártmányt készít, vagy innovatív terméket gyárt, az tovább bírja, és gyorsabban reagálhat, ha majd élénkül a piac. A fő veszély, hogy a visszaesés idején a beszállítók túlságosan lecsökkentik a tárgyi és a szellemi kapacitásaikat. Pedig fontos lenne, hogy megőrizzék a „szellemi tőkét”, a szaktudást, az innováció alapját jelentő fejlesztőmérnököket, mert a 2009 második félévben talán már megmutatkozó élénkülés adta lehetőségekkel csak így tudnak majd élni.

Szlovák körkép

HIVATALOS VÁRAKOZÁSOK. A szlovák kormány mintha abban reménykedne, hogy a három ottani autógyárat éppen csak megcsapja majd a válság szele: Robert Fico miniszterelnök találkozott a cégek vezetőivel, és ígéretet várt a munkahelyek megtartására. A gazdasági szakemberek többsége viszont biztosra veszi, hogy az ország GDP-jének 25 százalékát adó ágazat nehéz hónapok elé néz. Az autóipari szövetség legfrissebb prognózisa szerint az idén a tervezett 675 ezer helyett csak 600 ezer autót gyártanak az országban; igaz, ez még így is 6 százalékkal több lenne a tavalyinál.

VOLKSWAGEN SLOVENSKO. Elsőként e cég közölte, hogy már az idén visszafogja a felső kategóriás luxusautók gyártását, és emiatt megválik a szerződéses munkások nagy részétől. A Hospodárske Noviny gazdasági napilap értesülése szerint a tavalyi 240 ezer helyett az idén csak 200 ezer autót állítanak majd elő Pozsony-Dévényújfalun. A visszaesés fő oka a Volkswagen leánycége, a Skoda termeléscsökkentése. A pozsonyi társaságnál novemberben leállították az Octavia gyártását (ezek előállítását márciusban helyezték át Szlovákiába), mert főleg Nyugat-Európában drámaian csökkent irántuk a kereslet.

PSA PEUGEOT-CITROËN. A nagyszombati gyár kénytelen volt elállni korábbi tervétől, és a harmadik műszak beindítását meghatározatlan időre elhalasztotta. Ezzel együtt a társaság szóvivője úgy nyilatkozott: ebben az esztendőben, a korábbi terveknek megfelelően, közel 200 ezer gépkocsit gyártanak a tavalyi 180 ezer után, s nem terveznek elbocsátásokat. Peter Svec azt nem zárta ki, hogy jövőre visszaeshet a termelés.

KIA MOTORS. A dél-koreai cég még nem állt el attól a tervétől, hogy újabb, főleg motorokat gyártó üzemet épít. A spanyol, a brit és a francia piacon tapasztalható visszaesés miatt decemberben visszafogták a termelést a zsolnai üzemben, noha korábban úgy nyilatkoztak, hogy nem érinti őket a válság, s nem terveznek elbocsátást. A tavalyi 145 ezer után az idén 200–210 ezer gépkocsi előállításával számolnak, szemben a 210–220 ezres korábbi tervvel.

BESZÁLLÍTÓK. Szeptember vége óta a szlovákiai autóipari beszállítók sorozatban jelentik be a létszámcsökkentéseket. Nem hivatalos becslések szerint eddig már több mint 3 ezren veszítették el a munkájukat. Az elbocsátások leginkább a nyitrai Ribe Slovakia és a sninai JAS-Elmont céget érintették; ezek az év utolsó hónapjaira már nem kaptak megrendelést, így alkalmazottaik zömétől meg kellett válniuk. A Peugeot-Citroën egyik fontos beszállítója, az autóhuzatokat gyártó, ugyancsak francia Faurecia nagyszombati telephelyén az idén 100 fős leépítést terveznek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik