Üzleti tippek

Válságban az amerikai médiabirodalmak

A legnagyobb amerikai médiatársaságok csökkenő gazdasági és katasztrofális tőzsdei eredményekről tettek közzé adatokat. Szakértők egy új korszakra és radikális változásokra számítanak az üzletágban.

Ahogy várni lehetett, az amerikai médiát és a szórakoztatóipart az elsők között érte utol a gazdasági válság és nyomában a recesszió. Legalábbis ezt tanúsítják a fiskális év nemrég közzétett legújabb negyedéves (július–szeptember) adatai, amelyek kevés jóval kecsegtetnek a jövőt illetően.
A Rupert Murdoch nevével fémjelzett News Corp.-nál – amelyhez a Fox Tv, több filmstúdió, a MySpace, a Dow Jones, a The Wall Street Journal, a The Times és még számos újság, illetve könyvkiadó tartozik – egy év alatt 15 százalékkal csökkentek a bevételek, s ez a trend az utóbbi hónapokban radikálisan felerősödött.

Murdoch egy konferencián „elhúzódó gazdasági válságról” beszélt, amely szerinte minden területet markánsan érint a jövőben, a hirdetéseladástól a DVD-vásárlásig. Ennek jeleként a társaság az idei első pénzügyi negyedévben máris 30 százalékos nettó eredménycsökkenést volt kénytelen elkönyvelni, s ez a tendencia valószínűleg tovább erősödik a reálgazdaságba átgyűrűző válság hatására. A válság jelei máris körvonalazódnak: a hirdetési piac radikális visszaesést mutat, az autógyárak 40 százalékkal csökkentették a reklámköltéseiket, az első számú televíziós hirdetőnek számító General Motors pedig a felére vette vissza hirdetési büdzséjét. Emiatt a Fox Tv-ből származó nyereség negyed év alatt 70 százalékkal csökkent. Ha nem is ekkora mértékben, de a News Corp. printrészlegét is sújtja a hirdetési piac visszaesése, s ezt csak részben ellensúlyozza, hogy a kábeltévés eladások 19, a MySpace bevételei pedig 17 százalékkal nőttek.

A másik nagy médiaóriásnál, a Time Warner Co.-nál (TWC) sem túl biztatók a cég kilátásai, mert bár a telefonos és internetes üzletágak jól teljesítettek, jelentős mértékű lassulás mutatkozik a fizetős televíziók és a digitális videoszolgáltatások terén, az AOL és a nyomtatott termékek (People, Time, Sports Illustrated, Fortune) üzleti eredményei pedig komoly borúlátásra adnak okot. A cég vezetői számottevő visszaesésre számítanak mind az előfizetések, mind a hirdetési bevételek terén. A Disney-nél is válsághangulat uralkodik, hiszen a cég a Lehmann Brothers bukásával 91 millió dollárt dobott ki az ablakon. A korábban nagyon sikeres szabadidőparkok nyeresége is csökkent, a jövő évi foglalások pedig máris több mint 10 százalékkal maradnak el a tavalyitól. Bob Igor ügyvezető szerint a vállalat médiarészlegének nyeresége szintén apadt az ABC és a kábeltelevíziók hirdetési bevételeinek radikális visszaesése miatt, a filmes üzletág pedig máris 42 százalékos eredménycsökkenést regisztrált.
Szakértők szerint mindez egy folyamatnak csak a kezdete, s még messze nem a vége. A médiamogulok azért is pesszimisták, mert mindhárom birodalom esetén rosszul alakulnak a tőzsdei mutatók. Az elmúlt egy évben a News Corp. 64, a Disney 32, a TWC 25 százalékot vesztett piaci értékéből, s van olyan vállalat (News Corp.), amelynek részvényei kevesebbet érnek, mint tíz évvel ezelőtt.

Jóslásokba egyelőre senki sem mer bocsátkozni. A vállalatoknál csupán annyit „tudnak”, hogy a jövőben a változásoknak megfelelően újjá kell alakítani a szervezeti rendszereket, mégpedig az üzletágban egyre népszerűbb új technológiák adaptálásával. Murdoch már be is jelentette, hogy a jövőben ötmilliárd dollárt fektet be birodalma élénkítésébe.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik