Üzleti tippek

Gyűlnek a válság áldozatai

A napokban bezárt az ElektroPont, s a műszaki cikkek kereskedelméből újabb szereplők is távozhatnak.

Mi lesz a garanciával? Ez volt az első kérdése a több mint félmillió forintos elromlott plazmatévé elkeseredett tulajdonosának, aki meglepetten tapasztalta, hogy az ElektroPont mind a 75 üzletét bezárta. A 18 százalékos piaci részesedésével a harmadik legnagyobb hazai műszaki szaküzletláncot működtető Elektro Computer Zrt.-nek már tavaly is 1 milliárd forint volt a vesztesége, 23 milliárdos forgalom mellett.

A tetemes adósággal küzdő társaság a válság miatti forgalomcsökkenésre hivatkozva húzta le a redőnyt, miután a korábbi sikertelen reorganizáció láttán három éve távozott a bajai központú cégből a 25 százalékot tulajdonló német Elektronic Partner Handel GmbH, átadva pakettjét magyar partnereinek, Kökény Ferencnek és Takács Tibornak.

Bezárt üzlet. A beszállítók visszavették a ki nem fizetett termékeiket. Fotó: Kalló Iván

Bezárt üzlet. A beszállítók visszavették a ki nem fizetett termékeiket. Fotó: Kalló Iván

A gazdasági megszorítások után további áldozatok is várhatók e szegmensnél. Piaci információk szerint az Electro World is több vidéki áruház bezárására készül, és jövőre további drasztikus költségcsökkentő lépéseket tervez.

Ez azért baljós jel a konkurensek szerint, mert kísértetiesen hasonló lépések vezettek az ElektroPont eltűnéséhez: a leépülés láttán a beszállítók pánikszerűen visszavették a láncból a még ki nem fizetett termékeiket, ami a tevékenység teljes ellehetetlenüléséhez vezetett.

A Világgazdaság ugyanakkor úgy értesült, hogy az Electro World anyavállalata, az angol Dixons csoport eladná a múlt évre együttesen 6,8 millió font sterlingnyi veszteséget kimutató 35 magyar, cseh és lengyel áruházát.

E hírekkel kapcsolatos kérdésünkre azonban a magyar cég csak azt válaszolta, hogy a világszerte 1400 áruházat üzemeltető Dixonst birtokló DSG International cégcsoport az idén májusban jelentett be átfogó megújulási és átalakítási programot, amelynek keretében számos üzleti tevékenységet is átvizsgál. Konkrét intézkedés 2009 áprilisáig, vagyis a pénzügyi év végéig nem várható.

A nagyság átka

„A hazai Electro World nem a pénzügyi válság, hanem elsősorban üzletpolitikai hibák miatt került nehéz helyzetbe” – állítja Maurer Andor, a konkurens Media Markt Saturn Holding Magyarország Kft. tizenkét év után éppen távozó ügyvezető igazgatója.

Szerinte az angol vagy a skandináv piaccal ellentétben itthon nagyon erős az árverseny, szerény az üzletág jövedelmezősége. Csak a kisebb, legfeljebb 2–3 ezer négyzetméter eladóterű, hatékony szakáruházak lehetnek versenyképesek.

Olyan, 6 ezer négyzetméteres, a hosszított nyitva tartás miatt eleve túl sok munkatársat igénylő óriásokkal, mint amilyen az Arena Plazában lévő Electro World áruház, csak jó üzletpolitikával lehet nyereséget elérni. Maurer számítása alapján a csökkenő forgalom és a méregdrága bérleti díjak mellett könnyen milliárdos ráfizetésbe szaladhatnak bele a rosszul kihasznált, túlságosan nagy áruházak.

A szakember érveit látszik alátámasztani, hogy a nyilvánoscéginformációs rendszerben elérhető „legfrissebb”, 2005-ös adatok szerint is már 2,3 milliárd forint mínusszal zárta az évet az Electro World Magyarország, s a hálózatát építő láncnál az azt megelőző három évében is jóval 1 milliárd feletti volt a veszteség.

Arra a kérdésre, hogy az anyavállalat finanszírozási nehézségei miként érintik a magyar társaságot, azt a választ kaptuk, hogy a kft. pénzügyi helyzetét a Dixons szeptemberben 2,2 milliárd forintos tőkeemeléssel javította. Az idei első kilenc hónapban nem volt forgalomcsökkenés az üzleteikben, a visszaesés csak az utóbbi hetekben kezdődött.

Felgyorsul a koncentráció

„Felgyorsul az évek óta tartó koncentráció; a Herta, a Murányi, a Keravill eltűnése után az idén végre letisztul a piac” – következtet Maurer Andor, aki itthon hosszú távon csak a három nagy szaküzletlánc, a Media Markt és a Saturn, illetve az Euronics fennmaradásával számol a fogyatkozó számú független szaküzletek és a hipermarketek mellett.

Hasonlóképpen vélekedik Rohrböck András, a 28 országban 11,5 ezer üzletet számláló Euronics International beszerzési társulás magyar tagjának, az Euronics Kft.-nek a vezérigazgatója is, aki már az idén cége további növekedésében bízik, miután más boltok bezártak. Az ElektroPont piacának csaknem egyharmadát megszerezheti az Euronics, amelynek forgalma így 3 milliárd forinttal nőhet, és várhatóan ugyanennyivel bővülhet a Media Markt is. A fennmaradó részen a hipermarketek és a független üzletek osztoznak majd.

Mivel az ElektroPont is főleg vidéken volt erős, borítékolható, hogy a cég bezárásának az agresszíven terjeszkedő, tavaly 44 milliárd forintos árbevételt elért Euronics lesz a legnagyobb haszonélvezője. A háztartási gépek kereskedelmében itthon a legnagyobb, a szórakoztató elektronika terén pedig a Media Markt után a második helyen álló lánc már vizsgálja is, mely áruházakat érdemes átvennie a bezárt konkurenstől.

A piaci nehézségek ellenére Rohrböck András az ElektroPont-üzletek nélkül is kétszámjegyű növekedést vár az idén (tavaly 15 százalékos felfutást produkáltak). Továbbra is készül a vásárlók év végi rohamára, amely az éves árbevétel 40 százalékát teszi ki, de azt nem meri megjósolni, mi várható jövőre.

A hitelbiztosítók előrejelzése viszont egyértelműen borús. Az Euler Hermes a háztartási elektronikai eszközök piacán erősödő versenyre, árháborúra számít. A termékeket szinte a beszerzési áron, olykor az alatt értékesítik. Az áruhitelezés visszaszorulása tovább csökkenti a társaságok fontos bevételeit, a jutalékokat. Likviditási problémák lépnek majd fel, ezt a helyzetet a kevésbé tőkeerős cégek nehezen tudják kezelni, de az ily módon megnyíló piaci résekkel a megmaradó szereplők lélegzethez juthatnak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik