Üzleti tippek

A munkaidő vége?

Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban egyre több médiavállalat jelent be komoly elbocsátásokat. Hazánkban egyelőre vihar előtti a csend, sok cégnél már létszámstop van.

Első kézből tapasztalhatták meg a Lehman Brothers csődjét az egyik japán szálloda munkatársai. A befektetési bank tulajdonában lévő hotelt ugyanis nem sokkal a pénzügyi összeomlás után bezárták, alkalmazottait pedig szélnek eresztették. A szálloda éttermét 33 éve vezető szakember – mintegy igazolva a japán munkaerővel kapcsolatos sztereotípiákat – másnap összetrombitálta a szakácsokat és felszolgálókat, akikkel saját szakállukra újra kinyitották az éttermet. A munkanélküliségre szégyenként tekintenek Japánban, úgyhogy nem is csoda, hogy a legújabb hírek szerint azóta az ominózus szálloda lakosztályait is önhatalmúlag újranyitották az egykori alkalmazottak.

Nem lenne meglepő, ha a jövőben kalákában készített napilapokról és munkanélküliek vezette tévéshow-król is érkeznének hírek Japánból. A gazdasági visszaesés miatt ugyanis előbb-utóbb a médiacégeket is elérheti az elbocsátási hullám. Nem csak Japánban, mindenütt a világon.

Keveset keresnek

A pénzügyi válság hatásai láthatóan úgy terjednek, mint egy vírus. Az Egyesült Államokból némi fáziskéséssel jutnak el Nyugat-Európába, majd onnan már viszonylag gyorsan a régiónk országaiba. Ebből a szempontból nem túl jó jel, hogy Amerikában, sőt, már az unió nyugati országaiban is egyre több médiavállalat jelentett be azonnali elbocsátásokat. Első körben általában a tőzsdei cégek hozakodnak elő a leépítéssel, ezzel mutatva részvényeseik felé azt, hogy a nehéz piaci helyzetre gyorsan reagálnak és őrzik a médiavállalat versenyképességét.
„Már nyáron láttuk, hogy egyre óvatosabbak lettek a nagy cégek. Biztos, ami biztos, kevesebb embert vettek fel a korábban tervezettnél” – számol be a tapasztalatairól Martis István, a Profession.hu értékesítési vezetője, akinek elmondása szerint ősztől érződött igazán a válság hatása. Az álláskereső portálnál ugyanis a nyár általában nyugodtabb, majd szeptember, október táján jelentősen megugrik az állásajánlatok száma. Most ez a szokásos fellendülés elmaradt. A Profession.hu értékesítési vezetőjének tapasztalatai szerint a munkakörök többségénél – így a marketing/reklám/média/PR kategóriánál is – nagyjából tízszázalékos a visszaesés a megszokotthoz képest.

Utcára kerülnek

A nyugati rossz előjelekből annyi van, hogy kisebb csokrot lehet belőlük összeállítani. A közelmúltban Ann Gannett, a legnagyobb amerikai lapkiadó elbocsátotta munkatársainak tíz százalékát, azaz háromezer embert. A Time, a Fortune és a People kiadója, a Time Inc. nemrég 600 állást szüntetett meg. „2008 legvéresebb médiapiaci hete” – így nevezte az amerikai sajtó, amikor a Los Angeles Timesnál bejelentették, hogy egyszerre 150 újságírótól válnak meg. A helyzet komolyságát jelzi, hogy újabban már nemcsak a válság nélkül is kihívásokkal küszködő napilapok, hanem egyes webes cégek is leépítésekről számolnak be. Októberi hír, hogy a Yahoo! globális munkaerejének tíz százaléka, azaz 1500 ember került utcára a cég csökkenő nyeresége miatt. Szinte ezzel egy időben jelentette be a világ legnagyobb internetes aukciós portálja, az eBay Inc., hogy mintegy ezer alkalmazottját rúgja ki.

Hasonló sztorikért sajnos már nem kell Amerikába mennünk. A lelkes sztrájkolók hírében álló franciáknál pár héttel ezelőtt nem jelent meg a napilapok többsége, mert a nyomdászszakszervezetek így tiltakoztak az elbocsátási hullám ellen. A szigetországban a közszolgálati BBC kezdett nagyarányú leépítésbe az előfizetési díjakból származó bevételé¬nek csökkenése miatt, ennek következtében összesen 1800 munkatárs kerül majd lapátra. Németországban is zajlik az élet, a Berliner Verlag a három napilapjánál 150 állást szüntet meg az idén. A holland RTL televízió pedig még szeptemberben rúgott ki 140 embert a 600 fős gárdából.

Vihar előtt

Könnyen be lehet látni, hogy a fenti trend aligha áll meg Magyarország határainál. A megkérdezett médiacégek többségénél a jelszó egyelőre a létszámstop. Meglehetősen nagy a bizonytalanság a hirdetési büdzsék alakulása terén, ugyanakkor sok jóra nem lehet számítani, a mostani helyzet is inkább egyfajta vihar előtti csendnek tekinthető.
„Ez a trend szerintem elérte Magyarországot. Nálunk tavaly voltak leépítések, amelyek hatékonyságunk növelését célozzák, illetve a már akkor sem túl rózsás magyar gazdasági helyzettel hozhatók összefüggésbe” – sorolja tapasztalatait Tőczik Zsolt, az Expressz Magyarország vezérigazgatója. „Szervezett elbocsátás egyáltalán nincs napirenden, sőt, számos új projektünk indul” – bizakodik a jövőt illetően Kádár Tamás, az Est Média Group ügyvezetője, aki szerint a legrosszabb, ami a magyarországi médiapiaccal történhet, az az ijedtség, a pánik, a kapkodás, márpedig erre egy kis piacon sokan hajlamosak.
Rényi Ádám, az RTL Klub kommunikációs igazgatója megkeresésünkre elmondta, hogy náluk egyelőre nincs szó elbocsátásokról, viszont a cégnél dolgozó munkatársak száma sem nőhet. A Metropolnál az idén csak az online szerkesztőség bővült, a nyomtatott napilapnál négy éve ugyanannyian dolgoznak. „Egyelőre nem tervezzük a létszám csökkentését, mert már eddig is alaposan kihasználtuk a kollégák munkaidejét” – mondja Izbéki Gábor, a Metropol főszerkesztője, aki viszont elismeri, hogy egy ingyenes lapnál azonnali negatív hatása lehet a hirdetések visszaesésének.

A napilapnál ezért előremenekülnek, és a Metropol ernyője alatt új termékeket és mellékleteket indítanak azért, hogy az esetleg kieső bevételeket pótolják. „A médiapiacon az elmúlt öt-hét évben az internet térhódítása nyomán nagyon mély változások zajlanak. Ennek az irányát a pénzügyi válság nem változtatja meg, legfeljebb itt-ott felgyorsítja” – teszi hozzá Izbéki Gábor. A magyar médiapiacon az elmúlt időszakban a Magyar Televíziónál (MTV) volt számottevő elbocsátás, igaz, ennek még nincs köze a válsághoz, ugyanis ez egy korábbi döntés eredménye. A köztévénél összesen 76 szellemi és 10 fizikai dolgozó munkaviszonya szűnt meg csoportos létszámcsökkentés keretében. Ez egyébként már a felpuhított verzió, ugyanis az MTV idei üzleti tervében eredetileg 250-nel faragták volna le az 1700-as létszámot, a könnyítés az érdekképviseletek lobbizásának volt köszönhető.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik