Üzleti tippek

Befolyásos energia

Az energiapiac vállalatai a világban mindenhol kulcsfontosságú szereplők. Felelősségük felismerése elengedhetetlen a fenntartható fejlődés érdekében.

Az energiapiac szereplőire és a közszolgáltató cégekre nagy szerep hárul egy ország gazdasági életében. Tevékenységük mindig stratégiai fontosságú, akár kormányzati, akár fogyasztói szemmel nézve. Ezzel párhuzamosan befolyásuk, lobbipotenciáljuk is igen erős. Ez egy olyan különleges szerep, amely egyben kiemelt felelősséget is ró ezekre a cégekre, szervezetekre átláthatóság, környezetvédelem, érintetti párbeszéd és a jövő zöldenergia-kutatásainak tekintetében.

Kulcsszerep

Mivel a világban mindenhol alapvető és kulcsfontosságú az energiaellátás kérdése, a piac és az iparág mindenütt a legerősebben szabályozottak közé tartozik. Az ilyen magas fokú szabályozottság és befolyás szoros kapcsolatot teremt az állammal, kormányzati tulajdon, irányítás vagy kontroll jellemzi az energiaipart. CSR-szempontból ezért az elszámoltathatóság, a transzparens működés talán egyik iparágban sem ilyen fontos. A piaci szereplők szabályozók felé gyakorolt lobbitevékenysége is olyan terület, ahol napjainkban a felelősség és az átláthatóság előtérbe került. A Mol csoport fenntartható fejlődés stratégiai terület keretében foglalkozik ezekkel a kérdésekkel.

„A vállalatcsoport szándékosan nem a CSR elnevezést használja e téren, ezáltal is markánsan elkülönítve átfogó tevékenységét a sok cégnél tévesen támogatási vagy jótékonysági akciók elnevezéséül szolgáló CSR-tól” – hangsúlyozta Kapusy Pál, a Mol csoport fenntartható fejlődés vezetője. A szakember az energiaszektor számára a legfontosabb feladatokat az ellátás biztonságának növelésében és a klímaváltozás elleni küzdelemben látja a fenntartható fejlődés irányában tett erőfeszítések terén. „Az üzemanyaggyártásnál szem előtt kell tartani a magas minőségű, a környezetvédelmi szempontoknak leginkább megfelelő üzemanyagok előállítását, valamint a jövő zöldüzemanyagok irányában folytatott kutatásokat” – mondta Kapusy Pál. Az energiapiac szereplőinek jól felfogott érdeke a megújuló energiaforrások felhasználási lehetőségeinek kutatása. A Mol – izlandi és ausztrál partnereivel – a nyár folyamán alapította meg geotermikusenergia-kutatásra összpontosító cégét, amely hazánk igen kedvező adottságait kívánja kihasználni a jövő energiaellátásában.

Fontos érintettek

A kitermeléssel foglalkozók kényszerültek rá leghamarabb arra, hogy komolyan számoljanak az energiaszektor felelősségvállalásának egyik legfontosabb területével, az érintetti párbeszéddel. A helyi és nemzetközi szervezetek nyomása is nagyban közrejátszott abban, hogy a cégek a kitermelésük által érintett területeken a helyi közösségekkel együttműködéseket alakítsanak ki. Felismerték hogy az előbb tagadó, hárító, majd a későbbiekben reagáló stratégia nem jó megoldás ilyen erősen fellépő nyomás esetén. Helyette elkezdték aktívan keresni a közös pontokat. Ez a tendencia már a 90-es években jellemző volt, hatékony és sikeres „együttélések” alakultak ki a gyakran monopolhelyzetben lévő vállalatok és az érintett közösségek között. E téren a Shell mindig élen járó volt. Megfelelően rétegelik a felelősséget a stratégiában, rendszereket alakítottak ki az érintetti elvárások megértésére és jól alkalmazzák ezeket a világ minden táján.

Közös érdek

Elsőként a British Petrol próbálta a környezetbarát energiacég imázsát magára ölteni, mára nincs olyan energiamulti, amely ne kommunikálná a megújuló erőforrások kutatására fordított erőfeszítéseit. „Hasonló egység mutatkozik az energiatakarékosság erősítése, tudatosítása terén. A piaci szereplők jól ismerik fel az energia értékként való tudatosításának fontosságát és állnak a közös ügy mögé különféle kampányokkal, oktatással” – mondja Radácsi László, a B&P CSR ügyvezető partnere. Hazánkban az MVM fontos szerepet vállal a fogyasztók energiatudatosságának növelésében. A vállalat hirdetésekben, óriásplakátokon és egy szemléletes weboldal segítségével próbálja a társadalom minél szélesebb rétegei számára fontossá tenni az energiát mint közös értéket. „Az MVM csoport elkötelezett a hosszú távú, fenntartható fejlődés terén. Ennek érdekében stratégiai szinten megjelenik a felelősség mint működésünk alapelve” – mondta el lapunknak Tringer Ágoston kommunikációs osztályvezető, majd hozzátette az is, hogy az energiatudatosság erősítését célzó kampány alapgondolata az volt, hogy környezetünk ügye mindannyiunk ügye. Egy nagyvállalat sokat tehet a környezet védelme, a környezeti terhelés mérséklése érdekében, de minden fogyasztóra, állampolgárra fontos szerep hárul. „Ez közös felelősség, amely nem csupán arról szól, hogy lekapcsoljuk magunk után a villanyt. Olyan környezettudatos hozzáállást próbálunk kialakítani, amely áthatja az emberek mindennapjait” – fűzi hozzá a szakember.

A zöld energiaforrások kutatása, a fenntartható közös jövő irányába tett erőfeszítések mellé a világgazdasági válság újabb kihívásokat támaszt. Az energiacégeknek és a közszolgáltatóknak tovább kellene erősíteni költséghatékonyságukat, míg a fogyasztók oldalán az energiatakarékosság fokozása jelentkezik követelményként.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik