Üzleti tippek

A magyar kohászat is olvadozik a válságtól

Az autóipar után a magyarországi kohászati cégeket is érzékenyen érinti a válság. A csökkenő világpiaci fémárak és a magas energiatarifák miatt költségcsökkentésre és a beruházások lassítására készülnek -olvasható a Figyelő legfrissebb számában.

Rátapostak a fékre az ipari tápláléklánc alsó szegletét képviselő kohászati alapanyaggyártók vezetői. A külföldi tulajdonban lévő itthoni cégek még az anyavállalat döntésére várnak, még nem tudják mi fog történni náluk, de az biztosra vehető, hogy nem kerülhetik el a nadrágszíjmeghúzást.

Az amerikai tulajdonban lévő, alumínium termékeket gyártó és feldolgozó Alcoa székesfehérvári leányvállalata – amely a cégcsoport termelésének 6–7 százalékát adja – tavaly közel 300 milliárd forintos bevételt ért el (ennek 96 százalékát export révén), a magyarországi tevékenység így feltehetően nem forog veszélyben. Ugyanakkor a legutóbbi negyedévben a New York-i tőzsdén jegyzett Alcoa masszív veszteségről számolt be világszerte, és a tengerentúlon bejelentették, hogy a folyamatban lévő invesztíciók leállítását tervezik – leszámítva azokat, amelyek már közel állnak a befejezéshez.

A Dunaferr is tervezget

Az ISD Dunaferr vezetésétől csak annyi tájékoztatást kapott a Figyelő, hogy “keresik a megoldást” a kialakult helyzetre. A 2004-ben az ukrán–svájci Donbass–Duferco konzorcium által privatizált, 2007-re közel 280 milliárd forintos árbevételt és több mint 40 milliárdos adózás előtti eredményt jelentő vasműben ugyanis hatalmas beruházási program van folyamatban.

A nyáron 160 millió eurós (akkori árfolyamon 40 milliárd forintos) beruházással újították fel a hideghengerművet, és bővítették annak kapacitását. Kérdés, a 2010-ig tervezett további 320 millió eurós (jelenlegi árfolyamon 90 milliárd forintos) invesztíció, a meleghengermű kapacitásának növelése nem szenved-e halasztást a bizonytalan világpiaci és finanszírozási környezetben.

A hazai döntési központú MAL Zrt.-nél viszont már kész a terv az elkövetkező nehéz időszak átvészelésére. „Szoros költséggazdálkodással, a kiadásokra alaposan odafigyelve, talpon maradunk jövőre” – mondta Tolnay Lajos, az 56,4 milliárd forint tavalyi árbevételű alumíniumgyártó csoport tulajdonos-elnöke.

Nem érzik még az olcsóbb olajat

Az alapanyaggyártás energiaigényes ágazat, ezért 2009-ben még tovább emelkednek a költségek. A gáz, a gőz és az áram ára ugyanis jellemzően 6–9 hónapnyi késéssel követi az olajárak változását. Ezért a következő hónapokban még a fekete arany ez év közepéig tartó drágulásának hatása érvényesül, a jövő év második felétől viszont a jelenlegi alacsonyabb olajtarifa szolgál majd bázisul.

Közben a kohászati üzemek búcsút mondhatnak az elmúlt években realizált szép nyereségeknek. A különböző acéltermékek világpiaci ára már eddig is 20–70 százalékkal csökkent, s a termelést is visszafogják. A brit Economist gazdasági hetilap szerint a világ legnagyobb kohászati cége, az ArcelorMittal 10–15 százalékos, az orosz Szeversztal 25–30 százalékos, a legnagyobb kínai acélgyártó, a Baosteel pedig 10 százalékos termeléscsökkentést jelentettek be.

Nem tudják emelni az árakat

A lassuló világgazdaság, a járműgyártás, az építőipar és az alapanyagok vásárlóiként szóba jövő más iparágak tevékenységének visszafogása aligha vetít előre áremelkedést vagy akár szinten tartott árakat – még akkor sem, ha kisebb lesz a kínálat.

A vasérc világpiaci ára például a harmadával esett. A nagy bányavállalatok (mint a Rio Tinto és a BHP Billiton) abban bíznak, hogy Kína és India növekedése – s ezzel együtt a nyersanyagigény erősödése – nem áll le, legfeljebb átmenetileg lassul néhány százalékponttal. A brüsszeli Eurofer, az acélgyártók szakmai szervezete, legkorábban 2009 végén vár némi élénkülést.

A magyar cégek helyzete azért sem rózsás, mert termelésük több mint kétharmadát exportálják. A 75 százalékos exporthányaddal dolgozó MAL Zrt.-nél például 40–45 millió eurós éves devizaaktívum keletkezik, amelyet határidős ügyletekkel fedeznek.

Tolnay Lajos ma már egyértelműen úgy látja: a válság átterjed a reálgazdaságra, így dráguló, keményebb biztosítékok mellett nyújtott hitelforrásokra és volatilis forintárfolyamra számít. A régióban igen fontos szerepet játszó autóipar lendületének elvesztése, a kohászati termékek világpiaci árának csökkenése, valamint a magas energiaárak jó ideig kemény feltételeket támasztanak az alapanyagszektor számára.

Személyautó-gyártók


AUDI. Győrben a bérmunkaerő létszámát csökkentik, és a műszakokat átszervezik.

BMW. Novemberben több napra leáll a lipcsei BMW-üzem, mert a szeptemberi eladások 15 százalékkal csökkentek.

DAIMLER. December közepétől január 12-éig leállítja
a németországi gyártást, mert a harmadik negyedévben
6 százalékkal csökkent az értékesítés, míg az üzemi
nyereség várhatóan 27 százalékkal csökkenhet csoportszinten.

GENERAL
MOTORS. Szentgotthárdon október elején másfél hétre leállt a termelés,
miután a cég két német gyárában ideiglenesen szünetelt a munka, illetve
a brit és spanyol gyáraiban visszafogták a termelést. A Chryslerrel
nemzetközi szinten fúziós tárgyalásokat folytató cég körül nő a
bizonytalanság.

CHRYSLER. Év végéig 5 ezer adminisztratív dolgozó elbocsátását jelentette be a cég.

PSA
PEUGEOT–CITROËN. Hétfőtől három hétre leállt a sochaux-i gyár. A
negyedik negyedévben feltehetően 30 százalékkal csökkenti termelését a
francia konszern.

RENAULT. Francia és spanyol üzemeiben két hétig szünetelteti a termelést.

TOYOTA. A harmadik negyedévben globálisan 4,3 százalékkal estek a járműeladásai.

Tehergépjármű-gyártók


GENERAL MOTORS. A wisconsini teherjármű-gyár bezárását a tervezettnél korábban kezdi meg a cég.
MAN.
Október vége és karácsony közt péntekenként nem termelnek az ausztriai
Steyrben, ahol a MAN teherjárművek egyharmada készül.

VOLVO TRUCKS.
Az adminisztratív létszámot 20 százalékkal csökkentik, miután a
harmadik negyedéves megrendelések 55 százalékkal visszaestek a világ
második legnagyobb teherautó-gyártójánál.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik