Üzleti tippek

Webújsággá válik az amerikai napilap

A nyomtatott és elektronikus sajtó közötti harc első nagy áldozata Amerikában a Christian Science Monitor (CSM): a tekintélyes napilap 2009-től teljes egészében webújsággá válik.

A CSM az első olyan országos terítésű lap, amelyik a folyamatos forgalomvesztés miatt kivonul a nyomtatott piacról és napi változatát már csak a világhálón lehet majd olvasni. A 100 éve alapított újság azonban előfizetőknek egy heti nyomtatott verziót még fel fog kínálni.

Mary Trammell főszerkesztő úgy fogalmazott, hogy az új webes platform erősíteni fogja a Monitor szerepét az új évszázadban. Mint hozzátette, az üzenet és a tartalom a fontos, a forma és a továbbítás módja másodlagos. Kifejtette: a lap továbbra is elkötelezett, hogy válaszokat találjon a világ legfontosabb problémáira, feltegye a lényeges kérdéseket, és a hírek mögé nézzen. A Monitor célja a nevében van: folyamatosan figyelni a világot, méghozzá a remény szemszögéből.

Új fejezet kezdődik

Elemzők szerint a CSM, amely november 25-én ünnepli alapításának 100. évfordulóját, a döntéssel új fejezetet nyit az amerikai újságírás és -kiadás történetében. A Monitor mindhárom tervezett kiadványát – a napi frissítésű internetes lapot, a heti nyomtatott változatot, valamint a napi e-mail formát – közös szerkesztőség fogja készíteni; az átalakulással párhuzamosan “szerény leépítések” lesznek a 95 fős szerkesztőségben.

Éppen a CSM bejelentése előtt közölt adatokat a The New York Times arról, hogy az amerikai nyomtatott sajtó néhány kivételtől eltekintve ismét jelentős példányszám-, egyben bevételcsökkenést könyvelt el. A forgalom a vártnál gyorsabban zsugorodik, az olvasók nagyobb ütemben térnek át az internetes hírek fogyasztására, és a lapok példányszám-csökkentéssel igyekeznek a költségeket mérsékelni.

Csökkenő forgalom

Az Egyesült Államokban bejegyzett 507 jelentősebb napilap összesített példányszáma a hétköznapi számok esetében az elmúlt fél évben 4,6 százalékkal volt alacsonyabb, mint a tavalyi év hasonló időszakában. A 25 legnagyobb újság közül 16-nak a forgalma több mint 5 százalékkal esett.

A két vezető lap, a USA Today és a The Wall Street Journal példányszáma lényegében változatlan 2007-hez képest, előbbi napi forgalma 2,2 millió, utóbbié 2 millió. A 25 legnagyobb példányszámú lap közül az összes többi forgalma zsugorodott. A harmadik helyen álló The New York Times forgalma 3,6 százalékkal csökkent (1 millió), a Los Angeles Times 5,2 százalékos esést szenvedett el (739 ezer). A kaliforniai liberális lap a héten jelentette be, hogy 75 újságírótól volt kénytelen megválni, riporterektől és szerkesztőktől egyaránt, elsősorban a művészeti és szórakozás szekcióban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik