Üzleti tippek

Nincs felelőssége a médiának

Kutatások bizonyítják, hogy a médiának nincs szocializációs hatása, ebből viszont az következik, hogy felelőssége sincs - hangoztatta Bajomi-Lázár Péter egy a média felelősségéről rendezett budapesti kerekasztal-beszélgetésen. Megállapítását a tanácskozás legtöbb résztvevője vitatta.

A személyközi – például a családon belüli – kommunikációnak sokkal nagyobb a hatása, mint a tömegtájékoztatási eszközöknek – érvelt a médiakutató, megjegyezve, hogy ezen a területen a piac diktál, és az emberek a nekik amúgy is tetsző tartalmakat választják.

A Magyar Televízió (MTV) hírigazgatója a köztévé székházának két évvel ezelőtti ostromát állította ellenpéldaként, kiemelve, hogy ma már bírósági ítélet mondja ki: volt olyan résztvevő, aki aznap este annak a kereskedelmi csatornának a “hívására” érkezett a Szabadság térre, amely helyszíni közvetítésében “forradalomról beszélt”.

A bulvár felelőssége

Ha ez nem történik meg, “az az este másképp alakult volna ” – mondta Kert Attila, aki úgy véli, hogy felelős a média, de nem lehet minden felelősséget áthárítani rá. Ugyanakkor egyetlen orgánum sem indokolhatja például a közönség nagy érdeklődésével, hogy egyenes adásban közvetít kivégzést.

A legnagyobb példányszámban eladott hazai bulvárlap főszerkesztője arról beszélt, napi 1,1 milliós olvasótáboruk “többsége talán a Blikkben találkozik az írott magyar nyelvvel”. Murányi Marcell szerint így az ő felelősségük része az is, hogy – például “a jogtudatosság fejlődését szolgáló” vagy társadalmi jelenségeket bemutató anyagaik – “mennyire értelmezhetőek példabeszédként”. Az önkorlátozásról szólva úgy fogalmazott: “nem kell nagyot kaszálni minden címlappal, ha hosszú távú terveink vannak a termékkel”.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik