Üzleti tippek

Svéd figyelem

Egyre értékesebb a vásárlói hűség, s erre az IKEA kiemelt figyelmet fordít – nyilatkozta lapunknak Inge Juliusson. A svéd bútorcég regionális marketingigazgatója a közelmúltban több nagy hazai konferencián is előadott.

– Az IKEA a legerősebb márkák közé tartozik Európa minden országában. Minek köszönhető az eredmény?

– Sikerünk alapja elsősorban a hozzáállásunkban rejlik: odafigyelünk vásárlóinkra, és véleményükre adva tervezünk. Jó példa erre a vásárlói adatbázis kialakítása. Nyíltan elmondjuk a vevőinknek, hogy miért szeretnénk megtudni bizonyos adataikat. Tisztában vannak azzal, hogy milyen előnyeik származnak abból, ha folyamatos kommunikációban vannak velünk, és hogy adataik soha semmilyen módon nem kerülhetnek harmadik személy birtokába. Ezek után eldöntik, hogy megadják-e például az e-mail címüket vagy sem. Mi egyáltalán nem erőltetjük ezt, mindent a saját belátásukra bízunk.

– Lehet, hogy emiatt lett sikeres a törzsvásárlói programjuk?

– A cég alapítója, Ingvar Kamprad már a kezdetekkor kiemelt figyelmet fordított a vásárlói hűség kialakítására és megőrzésére. Ebben a szellemben indítottuk a nyolcvanas évek közepén az IKEA Family programot, amely mára meghatározó része lett a cég marketingjének. Ez elsőként Svédországban indult, és úgy lett ötvenezer tagja 12 hónap alatt, hogy fizetni kellett a „tagságért”, amit aztán bizonyos levásárolt érték után visszakapott a hűséges vevő. A sikeren felbuzdulva az IKEA Familyt más országokban is elindítottunk, természetesen a különböző jogi és gazdasági környezetek miatt újragondolva. Mára 18 ország 195 áruházában – kvázi külön cégként a társaságon belül – működik a program, és 21 millió tagot számlál.

– Elégedettek a magyar fogadtatással is?

– Igen. Tavaly szeptemberben indult a program, és azóta mintegy kétszázezer vásárló döntött úgy, hogy az IKEA Family tagjaként szeretne élni a kedvezményekkel és egyéb, a program által kínált lehetőségekkel.

– Milyen mérőszámaik vannak az IKEA Family mérésére?

– Három fő tényezőt veszünk figyelembe: az IKEA Family tagjainak számát arányaiban az adott ország teljes lakosságához viszonyítva, vizsgáljuk a boltjainkba látogatók számát, azon belül pedig a Family tagok látogatási gyakoriságát és természetesen azt, hogy ők mennyit költenek nálunk.

– Ugyanazt a marketingstratégiát alkalmazzák mindenhol?

– Nyolcvan-kilencven százalékban igen. Természetesen minden ország más és más, s ehhez igyekszünk alkalmazkodni, hozzáigazítani a tevékenységünket.

– Az új médiaeszközöket – internetet, blogokat – mennyire tartja fontosnak az IKEA?

– Az internet fontosságát az elsők között ismertük fel, már a netes korszak kezdetén komoly site-okat üzemeltettünk minden országban. Weboldalunkra kiemelt figyelmet fordítottunk, tartalmát, küllemét vásárlóink elvárásai alapján alakítottuk ki. Az eredmények pedig önmagukért beszélnek: világszerte és a régióban is a leglátogatottabb oldalak közé tartozik az IKEA weblapja. Blogokat viszont nem használunk. Tudjuk, hogy jó néhány internetes fórum foglalkozik a céggel a világhálón, azonban nem akarunk manipulatívan fellépni.

– Terveznek további bővítést, új áruházak nyitását hazánkban?

– Tisztában vagyunk azzal, hogy lenne igény újabb IKEA áruházakra. Magyarország egyike a legfontosabbaknak a cégcsoportban igen fontosnak számító kelet-közép-európai régió piacai közül, így azt mondhatom, tervezünk további bővítéseket, de ennél többet most nem árulhatok el.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik