Üzleti tippek

Kapós pillanatok

Árrobbanás volt a sztármagazinok piacán, két lap 15 millió dollárt fizetett a „Brangelina-ikrekről” készült fotókért. A képekkel a magazinok és az egyre szélesebb tábort alkotó paparazzik is jól járnak.

Kétségtelen, az utóbbi időben a csillagos égbe emelkedtek az exkluzív fotókért kifizetett összegek. Napjaink sztárjai nemcsak tanulékonyak, de jó üzletemberek is. Ellesték a „paparazzibiznisz” módszereit, s ennek következményeként az elmúlt fél év alatt a korábbi háromszorosára emelték portékájuk árait. S lám, a People, illetve a Hello magazin 2,4 milliárd forintnak megfelelő gázsit is hajlandó volt fizetni az Angelina Jolie és Brad Pitt ikreiről készült exkluzív fotósorozatért. Sőt, még olcsón is jutottak a portékához, mert a bennfentesek még ennél is magasabb – húszmillió dolláros – ajánlatot vártak, hiszen – mint kiderült – a vevők nemcsak külföldön, de nálunk is sorban álltak, hogy kifizethessék a kért csillagászati összeget, amelyet a házaspár ezúttal is jótékonysági célokra ajánlott fel.

Felértékelt fotók

Szakértők szerint az árak példátlan gyors felfutásának oka a sztárok és celebek mindinkább mediatizálódó tevékenységében keresendő. De nem elhanyagolható tényező az sem, hogy a tőkeerős amerikai OK! magazin megjelenésével gyilkos konkurenciaharc alakult ki a magazinok piacán. A tapasztalatok szerint ma a közönségkedvencekkel és a hozzájuk kapcsolható ritka fotókkal nagyon sok lapot lehet eladni: a People magazin Angelina Jolie és Brad Pitt Shiloh nevű kislányának 4,1 millió dollárba kerülő képeivel – amint arról korábbi számunkban (Marketing & Média, 2008. június 11.) már beszámoltunk – 800 ezer példánnyal növelte példányszámát. A Jennifer Lopez ikreinek képeiért kifizetett ötmillió dollár pedig végül több mint félmillió pluszolvasót hozott. Aligha véletlen tehát, hogy az írott, illetve elektronikus média piacvezető lapjai, műsorai kifejezetten mohón kapnak az ilyen exkluzív anyagokra.

Ezek a változások azonban nemcsak az „álompároknak” és a botrányhősöknek teremtettek új helyzetet a médiapiacon, jelentősen felértékelték az addig a sajtó hiénáinak, sakáljainak nevezett paparazzik ázsióját is. Tíz évvel ezelőtt, Lady Diana halála idején még mindenki utálta az élősködőknek, hullarablóknak titulált sajtómunkásokat, ma azonban egyre inkább megbecsült tagjai a médiavilágnak. Így aztán nem véletlen, hogy egy profi paparazzi évente akár 50–100 ezer dollárt is megkeres a képeivel. A nagymenők (szerencsések) pedig ennél is sokkal többet, akár 250 ezer dollárt is „kaszálhatnak”, miután a fotók ára a helyszíntől, a személytől, az esemény exkluzivitásától függően 50 dollártól 50 ezer dollárt is elmehet, az igazán különleges, címlapos fotókért pedig olykor 500 ezret is megadnak.

Kitartó kuksolók

A lesifotós régebben self made man volt, az ide sorolt „marginális elemek” külön kasztot alkottak a médiapiacon. Ma már a paparazzik munkáját ügynökségek fogják össze, kapcsolatban állnak a vezető lapok szerkesztőivel, munkájukat a média- és filmsztárok, a híres emberek, egyes politikusok sem kérdőjelezik meg, sőt, a legszimpatikusabbakkal kölcsönös előnyökre épülő közvetlen kapcsolatot is kialakítanak. Ettől függetlenül a paparazzi ma is „különleges emberfajta”. Kitartó, aki akár órákat kuksol egy fán, igénytelen, leleményes, mert rendőrnek vagy éppen takarítónak is beöltözik. Tűrőképes, hiszen ha kidobják az ajtón, bemászik az ablakon. Mindezek mellett pedig sok pénze van a legmodernebb technikára, és arra, hogy akár a különféle információkért is fizessen a szállodai személyzetnek, a fodrásznak vagy éppen a testőröknek. Gázsijából sokszor segítőtársainak, a szerkesztőnek, az ügynöknek is vissza kell osztania. Munkájához persze jó adag szerencse is kell. Az ausztriai Amstettenben például hiába várakoztak napokig paparazzik százai a „rém” háza körül, hiába ígértek a lapok egymillió eurót (!) az első – feleséget, gyerekeket, anyóst – bemutató fotóért, az „aranylövés” ezúttal nem jött össze. Más esetekben viszont akár egyetlen felvételből is lehet Beverly Hills-i házat vásárolni.

Az utóbbi években nagyon sokan „kattantak rá” az üzletágra, ennek köszönhetően óriásira duzzadt a konkurencia. Egy-egy eseményen ma már olykor több száz paparazzi jelenik meg, s Britney Spears vagy Michael Jackson háza környékén is több tucatnyi „szabadúszó” várakozik a prédára lesve. Az ügynökségek, illetve rajtuk keresztül a szerkesztőségek ennek megfelelően naponta akár tízezer új képből is válogathatnak, a korábbi kínálati piacot ezért a vásárlói váltotta fel.

Exkluzív hazaiak

A paparazzibiznisz Magyarországon még nem indult be, de azért már vannak látványos jelei a változásoknak. A Brangelina-ikrek fotóit forgalmazó Getty Images és magyarországi partnere, az Europress Fotóügynökség licitre bocsátotta a nálunk is nagy érdeklődéssel várt felvételeket, s az árversenyt a Kiskegyed női magazin nyerte. Az összeg nem publikus, csupán annyi tudható, hogy ez volt minden idők legdrágább fotósorozata Magyarországon. Az egyik piacvezető bulvárlap neve elhallgatását kérő szerkesztője szerint Magyarországon speciális helyzet alakult ki. A hírességek sokszor maguk kopogtatnak a szerkesztőségeknél a képes sztorijukkal. De olyanra is akadt példa, hogy egy sztár esküvőjét az egyik sztármagazin finanszírozta, csakhogy a zártkörű rendezvényre a konkurencia is becsempészett egy fényképezőgépet, amellyel az egyik felkért vendég szívességből végigfotózta az eseményt. Sokszor pedig egész egyszerűen beállított, hamis papparazzifotók készülnek, amelyek mögött kapcsolatok, érdekek, hallgatólagos megállapodások keresendők.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik