Üzleti tippek

Értékesek és vagányak

A legértékesebb európai brandek lajstromában a Nokia vitte el a pálmát, a legvagányabbak versenyében pedig az Aston Martin lett a befutó. A magyarok közül az OTP Bank szerepelt a legjobban.

A bécsi székhelyű European Brand Institute szeptember közepén hozta nyilvánosságra a legnagyobb márkaértékű európai brandek toplistáját. A magyarul Európai Védjegy Intézetként emlegetett szervezet évente rangsorolja az öreg kontinens márkáit tényleges vagyoni értékük alapján, s az idén 24 országban 16 ágazaton belül több mint háromezer védjegyet elemeztek. A márkaérték megállapításakor az árbevétel mellett figyelembe vették az egyes márkák üzleti fejlődését, piaci pozíciójukat, befektetéseiket, a célcsoportnak az adott brandhez való viszonyulását, illetve a bennük rejlő potenciált.

Akárcsak tavaly, a lista első helyezettje 2008-ban is a közel negyvenmilliárd eurót érő finn Nokia lett. A dobogó második fokán sem volt változás, a francia LVMH csoport szilárdan őrzi pozícióját: a Louis Vuittont is magáénak tudó francia luxuscég értéke 2007 óta ötmilliárd euróval nőtt. A korábbi bronzérmes Unilever visszacsúszott az ötödik helyre, pozícióját a brit Vodafone szerezte meg. A negyedik helyen a spanyol Telefónica végzett. A legértékesebb tíz márka között található még a Mercedes-Benz, a BMW, a Royal Bank of Scotland, a France Télécom, illetve a Deutsche Bank.

Drágaságok

Érdemes megnézni az egyes országok legértékesebb márkái alapján felállított sorrendet is (lásd a táblázatot). Az első helyezett Nokia több mint százszor annyit ér, mint a románok legtöbbre kóstált márkája, a lista utolsó helyén található Loteria Nationala. Az 1906-ban alapított állami tulajdonú lottóvállalat 36 millió euróval lett a sereghajtó, s mint az gyanítható, keleti szomszédunk többi brandje sem óriási márkaértékéről híres: a tíz legtöbbet érő román márka összértéke mindössze 88 millió euró, ez nem sokkal több, mint amennyire a lajstrom utolsó előtti helyezettjét, a bolgár NEK energiaszolgáltatót tartják.
Magyarországot az OTP Bank képviseli a listán. Noha hazánk a rangsor utolsó negyedében kapott helyet, a kelet-közép-európai országok között az ötödik helyen áll. A kutatásban hatvan magyar márkát vizsgáltak, s a számítások szerint a 416 millió euró, azaz körülbelül 99,3 milliárd forint védjegyértéket képviselő OTP után a második legértékesebb hazai márkavállalat a Szerencsejáték Zrt. (96,3 milliárd), majd a Mol (70,2 milliárd), a Danubius Hotels Group (47,2 milliárd) és a Magyar Posta (47 milliárd) következik a sorban.

Az országok legértékesebb márkáit felvonultató listán a telekomcégek dominálnak, ezek hét esetben bizonyultak a legtöbbet érő „nemzeti kincsnek”. Húzóágazatnak számít a fogyasztási cikkek szektora is, itt az öt névből három sörmárkát vagy sörgyártó céget takar. Azonos súllyal (2-2 márkával) képviseltetik magukat a mobiltelefonos vállalatok, az autós cégek, a közszolgáltatási (energia, illetve gáz) társaságok és a szerencsejáték-szektor, de luxuscég, kiskereskedelmi szereplő és pénzintézet is található a rangsorban.

A német, angol és francia topcégek a mért európai brandek összértékének 46 százalékát teszik ki, további 44 százalék Spanyolország, Olaszország, Hollandia, Finnország, Svédország, valamint Ausztria között oszlik meg. A felmérésben részt vevők közül Németország tudhatja magáénak a legtöbb „drága” brandet: az ötven legértékesebb európai márkavállalatból 15 német.

A kutatás azt is vizsgálta, hogy az egyes államok tíz legértékesebb márkája mennyiben járul hozzá az országok bruttó hazai össztermékéhez. A vállalatok márkaérték/GDP-aránya tekintetében Finnország vezet 37,7 százalékkal, megelőzve Svájcot (26,6 százalék), de a 9,4 százalékos európai átlagot Ausztria is meghaladja a maga 16,5 százalékával. A legértékesebb magyar játékosok 1,5 százalékot teljesítenek, a lista végén Bulgária (0,48) és Románia található (0,05 százalék).

Cool lajstrom

Miközben a European Brand Institute kontinensünk legértékesebb márkáinak rangsorával foglalatoskodott, addig a brit Centre for Brand Analysis összeállította a világ legvagányabb brandjeinek listáját. A Coolbrands kutatás bizottságának és több mint 2500 szavazójának véleménye alapján az Aston Martin lett az abszolút cool márka, amelynek dicsőségéhez minden bizonnyal nagyban hozzájárult a James Bond-legenda. „Nemcsak azért, mert James Bond nem létezhet Aston Martin nélkül, hanem azért is, mert a 007-es ügynökben testet ölt mindaz, ami kifinomult, stílusos és cool” – mondta Stephen Cheliotis, a Centre for Brand Analysis vezérigazgatója.
Második helyen az Apple multimédiás mobilja, az iPhone végzett. A készüléket, amelyet tavaly júniusban mutattak be az Egyesült Államokban – ám Magyarországon csak az idén augusztustól forgalmazzák – a Time magazin egyenesen a 2007-es év találmányának nevezte. Az iPhone anyacége, az Apple szintén dobogós lett, a negyedik pozíciót pedig a dán eredetű Bang & Olufsen szerezte meg magának. A különleges formatervezésű elektronikai cikkeket gyártó céget a 2005-ben alapított YouTube videómegosztó oldal követi a sorban, míg a hatodik helyre ennek tulajdonosa, a Google keresőóriás került.

Vagány médiumok

A kutatásban több ezer márkát vettek számba, majd az 1100 tételből álló rövid lista alapján a Coolbrands a stílus, innováció, eredetiség, hitelesség és kívánatosság szempontját figyelembe véve állította fel a „legvagányabbak” rangsorát. Készült külön média-, illetve online média toplista is. Előbbi alkategória esetén két, havonta megjelenő amerikai divatmagazin, a Vogue és a Vanity Fair végzett az élen. 2008–2009-ben is cool a képregény műfaj, legalábbis erre enged következtetni két ilyen jellegű kiadvány, a harmadik helyezett Marvel Comics és az ötödik DC Comics. Ezek sikerüket nagyrészt a The Dark Knight és az Iron Man című akciófilm népszerűségének köszönhetik, miután a produkciók főhősei az említett képregények figuráit testesítik meg. A napilapok közül három brit kiadvány került be a top 10-be: a The Guardian a negyedik, a The Independent a kilencedik, a The Times pedig tizedik a listán.

Az online médiumok kategóriájában a legtöbb szavazatot a YouTube kapta, megelőzve a Google-t, csakúgy, mint az általános listán. De coolnak tartják a megkérdezettek a Facebook közösségi portált, a Wikipedia internetes enciklopédiát, a Last FM zenerádiót csakúgy, mint a Flickr, a Bebo, a Holy Moly, a Gaydar.co.uk vagy az Urban Junkies oldalt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik