Üzleti tippek

A válság miatt leállnak az európai autógyárak

A pénzügyi válság okozta értékesítési problémák miatt a BMW is leállítja termelését október utolsó hetében, illetve az eladásokat stabilabb piacokra irányítja át, közölte a cég szóvivője kedden. A lipcsei üzemben négy napra áll le a gyártás.

A cég tájékoztatása szerint az intézkedés 40 ezer BMW-t érint, amelyeket az amerikai piacra szántak: 20 ezret egyáltalán nem gyártanak le, 20 ezret pedig átirányítanak egyebek mellett Kínába, illetve Oroszországba.

A BMW szóvivője szerint jelenleg elsősorban az Egyesült Államok, Olaszország és Nagy-Britannia a leggyengébb piacuk, de egyelőre nincs szükség további elbocsátásokra a már bejelentett 8100 fős leépítésen kívül.

Hasonló intézkedésekre készül az Opel, a Daimler és a Ford is németországi gyáraiban. Opelből az év végéig 40 ezerrel kevesebbet fognak előállítani, közölte kedden a vállalat szóvivője az eladási nehézségekre utalva. A bochumi gyárban már a múlt hét óta állnak a gépek, az eisenachi üzemben a jövő héttől három hétre áll le a gyártás, a Kaiserslauternben és Rüsselsheimben lévő üzemek egyelőre még nem érzik a kereslet gyengülését. Szakszervezeti források szerint az Opel összes európai érdekeltségénél tervezik a leállást a rüsselsheimi gyár kivételével. A Ford németországi cégénél azt közölték, hogy visszafogják az összeszerelést, és 204 részmunkaidős dolgozót bocsátanak el a saarlouisi üzemből. A kölni üzemben egyelőre változatlan marad a gyártás.

A stuttgarti Daimlernél kedden azt mondták, hogy alacsony szinten akarják tartani a gyártást, a kiigazítás németországi gyártó egységeket, illetve az alabamai Tuscaloosa üzemet érinti, konkrét számokat azonban nem közöltek. A Volkswagenhez tartozó cseh Skodánál hétfőn jelentették be, hogy október végén egy hétre leállítják a gyártást. Ez mintegy 13 ezerrel kevesebb új autót jelent. Korábban csak kétnapos leállást terveztek, 2500 autó mínusszal. A Skoda ugyanakkor azt tervezi, hogy akárcsak a korábbi években, karácsonykor az idén is leáll két hétre, de ez a szünet ezúttal lehet hosszabb is.

A Volkswagen-csoport többi tagjánál eddig még nem került szóba csökkentés. Az Audi igen jól szerepelt szeptemberben: a gyenge évkezdet után a kilencedik hónapban Európában 68 ezer új autót adtak el, 13,2 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, az első kilenc hónapban 540 ezret, 1,1 százalékkal többet.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik