Üzleti tippek

Kényszerleszállás előtt a Malév?

A Malév orosz tulajdonosára rosszidők járnak. A magyar vagyonkezelő szerint az orosz fél eddig teljesítette vállalásait, amit a Malév-pilóták viszont kétlenek. Megint mások azt mondják, hogy a tragikus piaci körülmények miatt nem lehet számon kérni az oroszokon a korábbi ígéreteket. "Tiszta helyzet", csak azt nem tudni, a Malévvel mi lesz.

Egyelőre nem tudni, hogy a magyar-orosz kormányközi vegyesbizottság vizsgálja-e, s ha igen mikor a Malév ügyét. A magyar kormány részéről egyelőre inkább bagatelizálni próbálják a helyzetet, mondván, az Oroszországban bedőlt, csődbe ment AIRUnion nem tulajdonosa a magyar légitársaságnak, ezért tönkemenetele nincs hatással a Malév sorsára.

A Boeing 767-ektől búcsút vesznek (Fotó: MTI)

A Boeing 767-ektől búcsút vesznek (Fotó: MTI)

Ahogy fogalmaznak: az egyetlen kapcsolat az a két társaság között, hogy az AiRUnion társaságainak fő részvényesei az Abramovics fivérek, akik közül Borisz Abramovics 49 százalékban a tulajdonosa az Airbridge Kft.-nek, amely viszont 99,5 százalékban a Malév tulajdonosa. Azokat a szerződési feltételeket, amelyeket az AirBridge vállalt, és amelyek mögött fedezet is mutatkozik, a tulajdonosok teljesítik – közölte Budai Bernadett kormányszóvivő egy tájékoztatón arra a kérdésre, tesz-e a kormány valamilyen intézkedést – jelentette a távirati iroda.

A vagyonkezelő figyel

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. figyelemmel kíséri a Malév privatizációs szerződésben vállaltak betartását – mondta el Száraz Gábor, a vagyonkezelő szóvivője. A privatizációs szerződésben vállalt egyéb kötelezettségek teljesítéséről a társaság vezetése folyamatosan egyeztet az MNV Zrt.-vel, és tájékoztatást ad azok állásáról.

Száraz Gábor megerősítette: a Malév Vagyonkezelő Kft. tulajdonában vannak azok az elemek, amelyekhez az Airbridge csak akkor jut hozzá, ha hiteleket törlesztették. Ide tartozik egyebek között a márkanév is.

A pilóták szkeptikusak

Nem látják ennyire megnyugtatónak a magyar légitársaság jelenét és jövőjét a Malév pilótái, igaz, az ő szemszögüket biztosan befolyásolja az a nem mellékes körülmény, hogy a 260 fős aktív állományból éppen 50 főt bocsátanak el.

A pilóták többek között nehezményezik -, hogy tudomásuk szerint – a Malév átvállalt hitelei mögött, még mindig magyar állami garanciavállalás van – mondta a FigyelőNetnek Kiss Kálmán, a közforgalmú pilótákat tömörítő Hunalpa egyesület alelnöke.

Elégedetlenek a pilóták a tőkeemeléssel is. Mint emlékezetes, a Malév szeptember elején jelentette be, hogy az orosz Vnyesekonombank (VEB) 30 millió euró hitelt nyújt, amivel az AirBridge teljesítette a Malév privatizációs szerződésében vállalt tőkejuttatási kötelezettségét, sőt túl is teljesítette azt – cáfolta a felvetést a magyar légitársaság korábban.

Hol az orosz utasdömping?

A Hunalpa sandaságot lát abban is, hogy az Airbridge hipp-hopp oroszországi leányvállalatot alapíttatott a Malév ACE Aeroplex repülőgépjavító-, karbantartó cégével, amivel leginkább a működés engedélyezését, licenszét szerezték meg, és vitték ki az országból.

Kiss Kálmán azért is aggódik, hogy a pilóták létszámleépítése akár a biztonságos repülést is veszélyeztetheti azzal, hogy a pilótáknak nem tudják kiadni a törvényesen járó szabadnapokat, szabadságokat. Ezt azonban nem tartják megalapozottnak az iparágat ismerők, akik szerint a polgári repülésben szigorú nemzetközi sztenderdek szabályozzák az utazószemélyzet foglalkoztatásának kereteit.

A pilóták számon kérik az Airbridge-n, illetve Borisz Abramovicson azt az ígéretet is, ami szerint Budapestnek és a Malévnak amolyan “hub”, központ elosztó szerepet szánnának az orosz utasok európai célpontú utaztatásában. Tény és való, hogy a privatizációt megelőzően Abramovicsék azt kommunikálták, hogy évente akár 20-25 százalékkal is növelhetik a Malév utasforgalmát az oroszországi plusz töltéssel.

Többeket fenyegethet a bedőlés

Ezzel szemben a Malév értékesíti két hosszú távú járatra alaklmas Boeing 767-esét, öt darab 737-es Boeinget pedig kivon a menetrendszerű forgalomból – sorolják a pilóták. Szakértők ezzel kapcsolatban arra emlékeztetnek, hogy a privatizációt megelőzően még senki nem láthatta az egekbe szökő kerozinárakat, a légiipar elkerülhetetlen vergődését és visszaesését – ezért nem fair az akkori üzleti elképzeléseket felhánytorgatni.

A piac súlyos helyzetét mutatja az olasz Alitalia csődközeli állapota, kérdés, hogy a Berlusconi-kormány akar-e, s egyáltalán képes-e újból pénzügyi mentőövet dobni a légitársaságnak, ahogy azt évekkel ezelőtt már megtette. Londoni fogadóirodákban amúgy különböző oddsokkal lehet fogadni, hogy melyik légitársaságok tartanak a csőd felé.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik