Üzleti tippek

Gőzerővel terjeszkednek

Harmadik belvárosi kávéházát nyitotta az amerikai Gloria Jean’s Coffees lánc a napokban. A papírpoharas kávécégek nem költenek sokat marketingre, mégis egyre népszerűbbek a magyar fogyasztók körében.

Sajátos munkamódszert tesztelt a minap az Index internetes portál egyik újságírója. A fiatalember arra volt kíváncsi, mennyire hatékonyan lehet dolgozni irodán kívül a 21. század adta technikai lehetőségekkel. A teszt egyik helyszíne a trendi Teréz körúti „laptopos” kávézó, a California Coffee Company volt, amely – feketéje mellett a wifinek köszönhetően – nyitása óta közkedvelt a diákság és az irodai légkör elől menekülők körében. Az amerikai lánc nagy foteles, önkiszolgáló üzlete szeptember 10-én új szomszédot kapott, a szintén amerikai Gloria Jean’s Coffees átellenben nyitotta meg immár harmadik budapesti egységét.

A lánc, amely vérmes reményeket táplál hazai piaci bővülésével kapcsolatban, 2006 tavaszán jelent meg Magyarországon. „Összesen 10-15 kávézó nyitását tervezzük, de hogy mindez öt éven belül megvalósul-e, az nagyban függ az ország gazdasági helyzetétől, a fogyasztás alakulásától” – nyilatkozta lapunknak Sevgi Mavi. A Gloria Jean’s Coffeest üzemeltető Gourmet Product Zrt. ügyvezető igazgatója azt is elárulta, legújabb üzletük megnyitásához sem kapcsolódik semmilyen komolyabb marketingtevékenység. A vállalat inkább a helyszín megválasztására helyezi a hangsúlyt. A Hősök tere árnyékában megbújó első üzlet kezdetben főként a Gloria Jean’s Coffees nevet már ismerő külföldi turistákat vonzotta, míg második egységükkel, amely a Mammutban kapott helyet, a plázakedvelőket célozták meg. Mivel a Teréz körúti kávézójuk van a leginkább szem előtt, a vezető úgy véli, nincs is szükség reklámra. A hírverés szükségessége mellett azonban több érv is szól. Az üzletet csak néhány méter választja el a már jól bejáratott California Coffee Companytól és a közelben található egy McCafé is. Ugyan Sevgi Mavi nem nevezte meg piaci vetélytársait, a két – szintén önkiszolgáló jelleggel működő – lánc bizonyosan köztük van, ahogy vélhetően e sort gyarapítja a magyar tulajdonú Stardust vagy a Sir Morik is.

A gyorskávéházak 2000 után kezdtek megjelenni a nagy kávéházi hagyományú Budapesten, s népszerűségük azóta is töretlen. Az Eston Ingatlan-tanácsadó tavalyi körképe szerint a láncok számára még bőven van hely a fővárosban és a vidéki városokban, mivel első körben elsősorban a Liszt Ferenc tér és a Ráday utca, valamint ezek vonzáskörzete csábította őket. Mára többségük megtelepedett a bevásárlóközpontokban, s az elemzések szerint lassan nyitnak majd a kiemelt irodapiaci övezetekben és az egyetemi épületekben is. Érdekesség, hogy vidékre eddig csak kevesen merészkedtek, a California Coffee Company a Premier Outletben, valamint Kecskeméten próbálkozik. A McCafénak, amely több vidéki nagyvárosban is jelen van már, picit könnyebb a helyzete a jól bejáratott McDonald’s név miatt.

A hazai piacban rejlő jelentős potenciált jelzi, hogy a McCafé Közép-Európában elsőként nyitott Magyarországon, a közeljövőben megtelepedik a brit Costa Coffee, és időről időre felröppen a hír a gyorskávézók királyának számító Starbucks megjelenéséről is. A Gloria Jean’s korábbi ügyvezetője azt jósolta, láncuk magával vonzza majd a kávézóóriást, ahogy megtette ezt a román piacon is, ám a megjelenés mindeddig várat magára.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik