Üzleti tippek

Kétmillió eurós veszteség a Sony Ericssonnál

Kétmillió eurós üzemi veszteséget szenvedett a japán-svéd Sony Ericsson mobiltelefon-gyártó a második negyedben, és az év további részére is kemény piaci körülményeket vár. A veszteség elsősorban a drágább mobiltelefonok tartósan gyenge értékesítése és a növekvő verseny következménye.

Tavaly óta a Sony Ericsson igyekszik növelni jelenlétét az új, felzárkózó piacokon, és csökkenteni hagyományos ráutaltságát a telített európai piacra. Az idén azonban a jelek szerint ez a stratégia sem ellensúlyozza az általános világgazdasági lassulás következményeit. Egy Sony Ericsson mobiltelefon átlagos listaára a negyedben 116 euróra esett az első negyedbeli 121 euróról és az egy évvel korábbi 125 euróról.

A cég adózott eredménye 6 millió euróra fogyatkozott az előző negyedévi 133 millióról és az egy évvel korábbi 220 millió euróhoz képest. Ugyanez a stratégia az adózott eredmény egyszeri tételek nélkül számolt 8 százalékos növekedéséhez segítette a fő versenytársat, a finn Nokiát a második negyedévben, de a Nokia teljes adózott eredménye is meredeken csökkent, 61 százalékkal az egy évvel korábbihoz képest, éppen az átszervezés költsége miatt.

A Sony Ericsson üzemi vesztesége nagyjából megegyezik a három héttel korábban kiadott profitfigyelmeztetésben jelzettel, ugyanakkor gyökeresen ellentétes az elemzői várakozással, amely 2 millió eurós nyereséget jósolt. A második negyedben a Sony Ericsson 24,4 millió telefont szállított ki, 2 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál. Az első negyedben még sikerült kissé növelni az eladott készülékek számát az egy évvel korábbihoz képest, de már csak éppen 2 százalékkal, és az eladás a szezonálisan indokolhatónál is jobban elmaradt a tavalyi utolsó negyedévi 30,8 milliótól.

A második negyedévben a vállalat nettó bevétele 9,4 százalékkal 2,82 milliárd euróra csökkent az egy évvel korábbi 3,11 milliárd euróhoz képest. Ugyanakkor a cég világpiaci részesedése 8 százalékra emelkedett az első negyedbeli 7,5 százalékról. Ezzel a Nokia, a Motorola, a Samsung, és az LG Electronics Inc. után az ötödik helyen áll. A Sony Ericsson az idén a mobiltelefonok világpiacának 10 százalékos bővülését várja, különösen Kínában és Indiában vár erőteljes növekedést.

A cég már két egymást követően negyedben adott ki profitfigyelmeztetést, és a gyenge üzletmenet nyomán most átalakítási tervet jelentett be: éves szinten 300 millió eurós költségcsökkentést akar elérni, és 2 ezer alkalmazottját bocsátja el, minden hatodikat.

A Sony Ericsson nettó bevétele az idei első negyedben – a tavalyi első negyedévihez képest – 8 százalékkal 2,702 milliárd euróra csökkent. Adózott eredménye 133 millió euróra fogyatkozott az egy évvel korábbi 254 millióhoz képest és a tavalyi utolsó negyedévi 373 millióról.

Tavaly egész évben a Sony Ericsson 103,4 millió készüléket adott el, akkor még 38,2 százalékkal többet, mint 2006-ban, és a növekedés üteme több mint kétszeresen meghaladta a világpiaci átlagot a felzárkózó piaci felfutásnak köszönhetően. A készülékei listaárátlaga éves átlagban 125 euróra csökkent 146 euróról. Az adózott eredménye 11,7 százalékkal 1,114 milliárd euróra nőtt 997 millióról, a bevétele 17,8 százalékkal 12,916 milliárd euróra 10,959 milliárdról.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik