Üzleti tippek

Olcsó ruhák: viszik mint a cukrot

A kínai boltokkal, a hipermarketekkel és a turkálókkal is meg kell mérkőznie a magyar piacra lépő német KiK textildiszkontláncnak - erről számol be a Figyelő, a lap a hazai árakat is feltérképezte.

Tetőtől talpig felöltöztet 30 euróból! – a Tengelmann- csoporthoz tartozó német KiK textildiszkont-láncnak ez a nagy attrakciója, amellyel nemcsak otthon, de már Ausztriában, Csehországban és Szlovéniában is várakozáson felüli sikereket ért el. A KiK-nek ma több mint 2500 áruháza van, és az idei új célpontja Magyarország. A diszkontoknál bevált módszerrel, hírverés nélkül, csendben terjeszkedő cég magyar leányvállalata, a KiK Textil és Non-Food Kft. már állásközvetítőkön keresztül toborozza a leendő kollégákat.

A Figyelő kérdéseire mindössze egy udvarias elutasítás érkezett a KiK Textilien und Non-Food GmbH-tól: egyelőre nem kívánnak részletekkel szolgálni.

Olcsó ruhák: viszik mint a cukrot 1

Nem tudni tehát, hogy pontosan mikorra, de a leghamarabb az év második felére várható KiK áruháznyitás nagy dobást ígér a „30 eurós”, azaz kevesebb, mint 7200 forintos üzleti stratégiával. Még akkor is, ha ennyiből – vagy akár ennél kevesebből – addig is fel tud öltözködni itthon, aki akar. A Németországban negatív árrekorddal robbantó KiK-nek ugyanis nemcsak a vásári, kínai piaci konkurensekkel gyűlik majd meg a baja, de a használtruhás turkálókkal, a legolcsóbb termékeikre árgaranciát hirdető hipermarket-láncokkal, talán még az outletekkel is meg kell majd mérkőznie.

A számok magukért beszélnek. A józsefvárosi piac nyári kollekciójából például 6200 forintért lehet tetőtől talpig felöltözni. Ugyanez a Margit körúti használtruha-turkálóban válogatva 2300–8100 forint. Az egyik budaörsi hipermarket vadonatúj kínálatából böngészve 6000 forint közeli összegbe kerül egy váltás nyári ruha – szandál, vászonnadrág, ing –, a vártnál látszatra jobb minőségben. Igaz, a Figyelő „olcsóruha-portyáján” nem a design, inkább az ár volt a meghatározó.

Turkálói konkurencia

A 30 eurónak megfelelő árkategóriában a használt ruhákban a leggazdagabb a választék. A rendszerváltás után indult „géprongy”, „bálás ruha” üzletek közül jó néhány üzletlánccá fejlődött. A használtruha-importnak nagy lökést adott, hogy a kilencvenes évek közepére bedőlt a hazai konfekcióipar. Gyermekruhát például alig, és csak nagyon drágán lehetett kapni, megnőtt a kereslet a levetett külföldi holmi iránt.

A dinamikusan bővülő használtruha-biznisz néhány éve két ágra szakadt, a kilós és a darabáras – azaz a vállfás – értékesítésre. A kilós az olcsóbb, hiszen ezer gramm ruháért bolttól, minőségtől függően legkevesebb 1800, de legfeljebb 3500 forintot kérnek, függetlenül attól, hogy cipő, szoknya, nagyestélyi vagy bunda kerül a kosárba. Az üzletág piacvezetője mintegy 30 százalékos részesedéssel az angol ruhákra specializálódott, négytagú vállalatcsoporttá fejlődött Háda Kft.

A Romániában és Szlovákiában is jelen lévő Háda-csoport tavalyi árbevétele – a cég közlése szerint – meghaladta a 4 milliárd forintot. Az 1995-ben indult Háda saját nagykereskedést, továbbá 16 nagyvárosban 38, nagynak számító, 300–1000 négyzetméteres kiskereskedelmi üzletet tart fenn. Tiszakanyári ruhaválogató üzemében kétszázan dolgoznak. A Háda Kft. vezetői – saját boltokkal és a franchise-hoz hasonló partneri konstrukcióban – a határon túli terjeszkedést tartják most a cégcsoport legfontosabb céljának.

Webes turkáló

A használtruha-üzlet már az internetet is elérte. A 2006-ban indult British Shop Kft. két fővárosi üzlet mellett angol használtruhás webes turkálót is működtet, amelyben kép alapján rendelhet ruhát, lakástextilt, babafelszerelést a vevő. „Még kiszámíthatatlan a webáruház” – ismeri el ugyanakkor Kelemenné Ágoston Szilvia cégvezető. Szezonban, amikor a két üzletben egymás sarkát tapossák a vevők, alig van látogató az internetes boltban, ezzel szemben a januári pangás idején szinte megmagyarázhatatlanul sok a virtuális vevő.

A világhálón is elérhető turkálás hajtóereje Kelemenné szerint már nemcsak a szegénység, de a szenvedély is. Fiatalok, középkorúak, idősek, nők és immár férfiak is vannak a vevők között, társadalmi hovatartozástól csaknem függetlenül. Elegáns üzletasszonyok csillogó szemmel vadásznak az igényes „vállfás” turkálóban egy-egy alkalmi darabra. „Ha nem lenne saját üzletem, én is a jobb turkálókban vásárolnék” – ismeri el az üzletasszony, akit éppen vásárlás közben ért el a Figyelő.

A spóroláson kívül van egyébként egy bombabiztos érv a környezettudatos úrasszonyi körökben, nevezetesen az, hogy a használtruha „természetbarát”. Kevesebb régit kell kidobni, és kevesebb újat gyártani.

A minőségen múlik

Nem lesz könnyű dolga, a KiK textildiszkontnak, amikor belép a népes hazai olcsóruha-piacra. A Háda Kft. vezetői szerint általában az olcsó, gyenge minőségű új ruha nem versenytársa az igényes használtnak. „Hosszú távon igenis jók az esélyei a textildiszkont formációnak” – előlegezi meg viszont Kozák Ákos, a GfK Hungária Piackutató Intézet igazgatója a KiK sikerét.

Ennek az árstratégiának szerinte van helye a kereskedelmi palettán, ha az egyre szigorúbb szabályok és a hatósági razziák hatására a fekete-szürke gazdaság visszaszorul. Sok múlik persze azon, hogy Magyarországon valójában milyen árakkal és milyen minőséggel jelenik majd meg ez a kategória, de főleg vidéken, ahol helyben legfeljebb a vásárok és a kínai boltok igénytelen áruja bizonyulhat konkurenciának, versenyképes a ruházati diszkont.

Árlesen


– Szintetikus design edzőcipő 1600 forint, bőrszerű férfi
szandál 2600 forint – nyári lábbelik ára példaként a Józsefvárosi piac kollekciójából. A ruházati kínálatból: világos férfi vászonnadrág
1900 forint. Hozzá illő pamut póló 700, kockás ing 1100 forint.
Háromszázért pedig 3 darab férfialsót is adnak, és ugyanennyiért pamut
zokni is jár.

– Budai kilós turkálóban a férfi, tényleg bőrszandál
1000 forint, a vászonnadrág 800 forint, rövid ujjú férfiinget már 400
forintért is kapni, s ennyi a póló is. A férfialsó alig 50 forint,
ugyanannyi, mint egy pár alig viseltes zokni. A darabáras, vállfás
turkálóban a nem kitaposott férfi szandál 2400 forint, a vászonnadrág
3100 forint (még rajta a gyári árcédula), inget viszont 1800 forint
alatt nem találni, de az legalább pamut, és vadonatújnak látszó, idei
divat. A férfi alsónadrág 500 forinttól indul, a zokni meg 300-tól.


A hipermarketek ruhakínálata között nagy a különbség. A nagyon olcsó,
franciának hitt öltözékek silányabb kínai portékák. Férfi szandál
(műbőr) 1600 forint, pamut vászonnadrág 2000, rövid ujjú ing 1500,
férfi fehérnemű 400 (3 darab), zokni 500 (3 darab). Az igényesebb angol hiper-árucikk férfi nadrág 4000, műbőr szandál 2000, bőrből 5000
forint. Fehérnemű 300 forint darabonként, zokniból 3 darab egy ezres.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik