Üzleti tippek

Különös történet

A munkaerő-kölcsönzés olyan üzlet, ahol érdekek ütközhetnek, üzletiek és munkavállalóiak egyaránt, amint azt a Telekommal szemben indított perek is mutatják.

A Telekom ügyfélszolgálati és tudakozó-munkatársait 2005 júliusában kiszervezték öt cégbe. A dolgozók perben nehezményezték a lépést, mondván csak színlelt a munkajogi jogutódlás, valójában kölcsönzésbe adás történt. A per eddigi állása szerint nincs igazuk a dolgozóknak. Minden esetre azért elgondolkodtató, hogy az öt cég, ahová kiszervezték őket, mind munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozik, legalábbis honlapjaikon ezt tüntetik fel fő tevékenységüknek.

“Javították versenypozícióikat”

Az év elején a távközlési cég az időközben lezajlott T-Mobile, T-Com és T-Online integrációt követően piaci versenypozícióinak javítására hivatkozva egységes, magasabb színvonalú telefonos ügyfélszolgálatot kívánt biztosítani ügyfeleinek.

Mint tudatták, ez csak közvetlen irányításuk mellett lehetséges, ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy három partnerükkel (Actual Budapest, Polinet 2000, Hungarowork), akikhez korábban kiszervezték alkalmazottaikat, szerződést bontottak. A szerződések egyoldalú megszüntetését azzal indokolták, hogy partnereikkel a szerződéses kapcsolatok átalakításában (kiszervezésből kölcsönzés) több hónapos egyeztetés ellenére sem tudtak megegyezni.

A hoppon maradt alvállalkozók egyike, a Hungarowork azt mondja, januárban megjelentek munkahelyeiken a Trenkwaldertől, s a T-Commal kötött megállapodás alapján átcsábították magukhoz az embereiket. A dolgozók úgy tarthatták meg helyüket, hogy felmondtak, és leszerződtek az új kölcsönzőcégekkel (Trenkwalder és Pro Humán 2004).

A Magyar Telekom szerint az érintett munkavállalók saját döntésén múlott, hogy az új munkaerő-kölcsönző partnereken keresztül munkát végeznek-e nekik, és ezt megerősíti a Trenkwalder is. A munkavállaló saját döntése azonban tipikusan két alternatíva között történhetett:, szerződést bontanak a cégünkkel, s akkor ugyanazt a tevékenységet más zászlaja alatt is folytatják-e, vagy munka nélkül maradnak.

Sajátos módon szabad döntés

A Trenkwalder kijelentette, kényszerítés nem történt egyik cég részéről sem a dolgozók befolyásolására. Jelen ügylethez hasonló munkaerő-átvételek elég gyakoriak a munkaerő-kölcsönzési piacon, teszi hozzá, valamint azt is, tevékenysége során soha nem született hasonló ügyletből per. Megítélésük szerint hasonló lépéseikkel maximálisan megfelelnek a tisztességes piaci magatartásnak, üzleti etikának.

Ezzel ellentétben az osztrák tulajdonú munkaerő-kölcsönzővel szemben fellépő magyar cégek azt kérik a bíróságtól, állapítsa meg a Trenkwalder-Multiman Kft. eljárásának jogszerűtlenségét. A cég a múlt évben úgy nyerte meg a speciális, több száz alkalmazottal elvégezhető megbízatást, hogy a Magyar Telekom által kiírt pályázat idején még nem rendelkezett olyan munkaerővel, amelyre alapítva pályázatot nyújthatott volna be.

A pályázat nyerteseként fellépve meg nem engedett eszközökkel csábította el a szolgáltatást folyamatosan teljesítő cégektől a feladat ellátására megfelelő képzettséggel rendelkező alkalmazottakat, állítják keresetükben.

A telefontársaság nyilatkozata szerint a munkaerő-kölcsönzési formát többek között azért választotta, mert T-Mobile-os és T-Online-os ügyfélszolgálati munkatársai (jelentős számban) és már hosszabb ideje ebben a foglalkoztatási formában végzik munkájukat. Arról nem tesznek említést, hogy bármilyen munkaerőhiány átmeneti áthidalásáról lenne szó. Ugyanakkor, érvelnek tovább, a Magyar Telekom lépésével ügyfelei érdekeit kívánja szolgálni, mert meggyőződése, hogy az ügyfél-elégedettség alapköve dolgozóinak elégedettsége.

Honlapjukon a karrierlehetőségek felsorolását böngészve találni olyan állásokat, amelyeket határozatlan időre, de kölcsönzőcégen keresztül történő foglalkoztatással hirdettek meg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik