Üzleti tippek

Még várat magára az IPTV-boom

Május végétől kétszereplősre bővült a hazai IPTV-piac, a Magyar Telekom után az Invitel is elindította a weben keresztüli tévészolgáltatást. Túl sok ügyfélre azonban egyelőre nem számíthatnak a második számú vezetékes telefonszolgáltatónál.

Május végétől kétszereplősre bővült a hazai IPTV-piac, a Magyar Telekom után az Invitel is elindította a weben keresztüli tévészolgáltatást. Túl sok ügyfélre azonban egyelőre nem számíthatnak a második számú vezetékes telefonszolgáltatónál.

A múlt év közepén tartott Magyar Telekom-sajtótájékoztatón még 2008-ra jósolták a nagy IPTV-boomot, a cég illetékesei az év végére több százezer internetes televízió-előfizetővel számoltak. Nos, a várakozásoktól egyelőre jócskán elmaradnak a számok, ahogy a társaságtól megtudtuk, jelenleg csak 15 ezren élnek az IPTV kínálta lehetőségekkel, annak ellenére, hogy a vállalat szolgáltatási területének felén adottak a műszaki feltételek az internetalapú televíziózásra.

Bár a cég folyamatosan igyekszik fenntartani és fokozni az érdeklődést a megoldás iránt, az igazi növekedést az előfizetők generálják. A kutatások szerint ugyanis azok a felhasználók, akik éltek az IPTV kínálta lehetőségekkel, rendszerint annyira megkedvelik a szolgáltatást, hogy másoknak is ajánlják azt – számolt be a tapasztalatokról Megyeri Tibor, a Magyar Telekom Nyrt. lakossági szolgáltatások üzletág marketingigazgató-helyettese.

Újabb játékos

Május végétől a második legnagyobb hazai vezetékes távközlési szolgáltató, az Invitel is elindította saját IPTV-jét, s ez várhatóan lendületet ad majd az új tévézési platform terjedésének. Igaz, az InviTV egyelőre csak a társaság bizonyos koncessziós területein érhető el – többek között Szegeden, Veszprémben, Dunaújvárosban –, de folyamatosan dolgoznak az országos lefedettség megvalósításán. Az Invitel új szolgáltatásának felhasználói bizonyos műsorokat akár három napra visszamenően is megnézhetnek, sőt, bármikor meg is állíthatják az éppen futó adást. Ezen túl az előfizetők számára lehetőség nyílik arra, hogy a tévéképernyőn keresztül kölcsönözzenek filmeket, amelyeket azonnal meg is nézhetnek. Az új digitális televízió egyik vonzó szolgáltatása lehet a személyes hálózati videófelvevő, amely számos csatornán elérhető. A megoldás segítségével lehetőség van egy időpontban több csatornáról is felvételt készíteni.

Az IPTV-szolgáltatás értékesítését május 20-án kezdte meg az Invitel, és az első napok eladásai jócskán meghaladták a várakozásokat – mondta el érdeklődésünkre Zsembery György, a társaság értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese. Ha sikerül tartani a jelenlegi bővülési ütemet, az év végére többezresre nőhet a cég IPTV-s ügyfeleinek száma – tette hozzá.

Surranópályán

Az internetes technológia lehetővé teszi, hogy az IPTV valóban interaktív szolgáltatássá váljon, erre tesz kísérletet a pekingi nyári olimpia idején a Magyar Telekom, amelynek nettévés ügyfelei szavazhatnak majd a képernyőn keresztül, illetve olimpiai kvízzel tehetik próbára tudásukat. Emellett a számukra fontos műsorokról, közvetítésekről sem maradnak le, azokról értesítést kérhetnek a képernyőn megjelenő üzenet formájában, e-mailben vagy SMS-ben. További újdonságként az Origo portál híreit és cikkeit a jövőben a T-Home TV képernyőjén keresztül is el lehet olvasni, azaz aki a legfrissebb hírekre, az időjárásra vagy a sporthírekre kíváncsi, akár tévézés közben is elérheti azokat.

Az IPTV a televíziózási szokások átalakítása mellett hozzájárulhat a webelérések számának növekedéséhez is, ráadásul komoly sávszélességigénye miatt gyorsíthatja a széles sávú kapcsolatok terjedését. Bár a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a vezetékes széles sávú internet-előfizetők száma a tavalyi év végére már megközelítette az 1,3 milliót, továbbra is problémát jelent, hogy a meglévő digitális törésvonalak – például fiatalok és idősek, városi és falusi lakosok, képzettek és képzetlenek között – nem tűntek el.

Nagy kihívást jelent, hogyan lehet gyorsan és eredményesen megszólítani azt a közel hárommillió háztartást, amelyben a számítógép- és internethasználat még nem vált elfogadottá, igényelt tevékenységgé. A változáshoz számottevő állami beavatkozásra van szükség, hiszen becslések szerint az internethasználat jelenlegi növekedési üteme mellett Magyarországnak 25 évre lenne szüksége ahhoz, hogy felzárkózzon a fejlett országok webhasználati szintjéhez.

Bár már 3-4 éve megjelentek az első IPTV-szolgáltatások Európában, egyelőre viszonylag kevesen élnek ezzel a lehetőséggel. Jelenleg Franciaországban a legsikeresebb a szolgáltatás, ez részben annak köszönhető, hogy ott jelent meg legkorábban az internetalapú televíziózás. Emellett az IPTV megjelenése előtt – szemben a hazai helyzettel – nem volt meghatározó kábel- és digitális tévészolgáltató, azaz az országban nagyon alacsony volt a fizetős tévészolgáltatások penetrációja.

Keleti várakozás

Mindez számokban kifejezve azt jelenti, hogy 2007 végén Franciaországban regisztrálták a nyugat-európai IPTV-ügyfélállomány 54 százalékát, ami körülbelül hárommillió előfizetőt jelent. Az új platform már több kelet-európai országban is elérhető, így például Szlovákiában, Horvátországban, Csehországban és Montenegróban.

Gyors felfutásra ugyanakkor nem számíthatnak a kelet-európai IPTV-szolgáltatók, a Research & Markets piackutató társaság előrejelzése szerint ugyanis 2012 végére a régióban lévő háztartások kevesebb mint három százaléka él az új technológia kínálta lehetőségekkel. Pedig a térségben kétszer olyan gyorsan terjednek a különböző fizetőstévé-platformok, mint Nyugat-Európában. Tavaly 18 százalékkal bővült a fizetős tévészolgáltatást választók száma a régióban. Az előfizetők aránya az előrejelzés szerint a 2007. végi negyven százalékról 2012-re hatvanra nő, azaz összesen 63 millió otthonban lesz ilyen tévészolgáltatás a régióban.

Különösen Oroszországban várható jelentős felfutás, ahol 2012-re várhatóan 28 millióra nőhet azon háztartások száma, amelyek hajlandók fizetni a televíziós szolgáltatásért. Ugyanakkor a fejlődés motorja korántsem az új technológia, az IPTV lesz, sokkal inkább a még mindig kedvezőbb árú és bárhol telepíthető műholdas megoldás. A régióban ugyanakkor a domináns fizetőstévé-platform a kábeltechnológia, a Research & Markets adatai szerint az összes előfizető 80 százalékát tudják magukénak a kábelszolgáltatók, a kelet-európai otthonok közel harmadát érve el ezzel.

Árharcra késztetve

Bármennyire meglepő, a kábelcégek jelentős szerepet játszottak abban, hogy 2005 környékén megjelentek az első IPTV-szolgáltatások Európában, és ha egyelőre lassan is, de kezd terjedni az új tévézési platform. Az internetalapú televíziós szolgáltatás elindítása ugyanis válaszreakció a vezetékes telefontársaságok részéről arra, hogy a kábelszolgáltatók megjelentek az ő felségterületükön, azaz a telefonpiacon. A hálózatokon belüli ingyenes telefonálási lehetőséggel ma már Magyarországon is több százezren élnek, a növekvő verseny pedig csökkenti az árakat, és ezzel együtt a telefoncégek bevételeit.

A megoldás a széles sávú internet- és a videószolgáltatás gyors elterjesztése lehetne a vezetékes távközlési cégek számára, azonban míg a webhozzáférésekben komoly sikereket érnek el, az IPTV-zés gyerekcipőben jár, és szakértők szerint a jelenlegi formában nem is lesz igazi vetélytársa a kábeltévének.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik