Üzleti tippek

Szlovákok vehetik át a magyar tévépiacot

A földfelszíni digitális műsorszóró pályázatok határideje csütörtökön járt le. A rádiós műsorszórásra csak az a két cég jelentkezett, amelyik esélyes a nyerésre. A tévéknél is két pályázó van, a pletykák szerint ott sem lehet meglepetésre számítani.

A földfelszíni digitális televíziós és a rádiós műsorszóró hálózatok üzemeltetésére is két-két ajánlat érkezett, közölte a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) a pályázat beadási határidejének lejárta után.

A hálózatok üzemeltetésére az Antenna Hungária Zrt. (AH) és a Digital Broadcasting Kft., míg a földfelszíni digitális rádiós műsorszóró hálózat üzemeltetésére az AH valamint a Magyar Rádió Zrt. adta be ajánlatát.

Az NHH március 25-én írta ki az öt digitális földfelszíni televízió műsorszóró-hálózat, valamint egy, a VHF-sávban működő digitális rádió műsorszóró-hálózat üzemeltetési jogosultságára vonatkozó nemzetközi tenderét. Az ajánlatokat csütörtökön 11 óráig lehetett beadni. A két különálló pályázat kiírását összesen kilenc cég vásárolta meg, közülük hét érdeklődött a televíziós és csupán kettő a rádiós multiplex üzemeltetése iránt.

A televíziós pályázaton a digitális átállásról szóló törvény értelmében nem vehet részt olyan vállalkozás, vagy a vállalkozással irányítási viszonyban álló vállalkozás, amely előfizetőinek összesített száma a televíziós műsorterjesztési piacokon meghaladja a háromszázezret, illetve olyan cége, amely Magyarország területén műsorszolgáltatást végez. A rádiós pályázaton nem vehet részt országos rádió műsorszolgáltató, vagy azzal irányítási viszonyban álló vállalkozás sem, az országos közszolgálati rádió és az országos rádió közműsorszolgáltató kivételével.

Állítólag ezért a kitételért a Magyar Rádió erősen lobbizott, így nem csoda, hogy ez a cég is pályázott. Az Antenna Hungária pályázata sem volt meglepő, hiszen ez a cég már üzemeltet digitális műsorszóró rendszert, de előfizetői tábora nem éri el a 300 ezret. A maximális előfizetői szám így kiejette a piacról a jelenleg nagyhatalmú szolgáltatókat, a UPC és a Magyar Telekom sem indulhatott a pályázaton.

A Digital Broadcasting az egyetlen olyan cég, amelyik nem lobbizott látványosan a pályázat kiírása körül. Ez a cég a szlovák állami műsorsugárzó, a Slovenské Rádiókomunikácie privatizálásából keletkezett TRI R nevű társaság magyar leányvállalata.

Az NHH legkésőbb 15 nap múlva, az illetékes parlamenti bizottság jóváhagyását követően hoz döntést arról, hogy az ajánlatok megfelelnek-e a kiírásnak. Ezt követően kerül sor a pályázatok tartalmi elbírálására, majd a parlamenti bizottság jóváhagyása után 2008 augusztusában hirdethetnek eredményt.

Amennyiben a pályázat eredményesen zárul, akkor még az idei évben elindulhat Magyarországon a digitális földfelszíni műsorszórás és a mobil televíziózás is. A Magyar Televízió már az Olimpiát is digitálisan közvetítené, az MTV technikája pedig arra is alkalmas, hogy az M2 műsorát máris ilyen formában sugározzák.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik