Üzleti tippek

Indiai lett a Jaguar és a Land Rover

Az indiai Tata Motors járműgyártó 2,65 milliárd dollárért vette meg a Ford Motortól a Jaguar és Land Rover márkákat. Az erről szóló megállapodást kedden írták alá Londonban.

A múlt héten jelentették be, hogy a Tata áthidaló kölcsönt vesz fel a Citigrouptól és a JPMorgantól, hogy részben ennek révén finanszírozza a Jaguar és Land Rover márkák megvásárlását. A két bank egy évre 3 milliárd dollár kölcsönt nyújt. A Tata az idén összesen 4 milliárd dollár hitelt vesz fel a hazai és a tengerentúli piacokon, miután még költenie kell arra is, hogy az idei év második felében beindítsa a világ legolcsóbb autójának, a Nanónak a gyártását.

Az indiai csoport feje már tavaly bejelentette, hogy érdekelné márkájának „globalizálása” a járműiparban, és ennek kapcsán a két brit márka is. A Jaguar 258 millió font veszteséggel, a Land Rover 100 millió font nyereséggel tudta le a 2006-os üzleti évet.

A Tata mellett korábban a az ugyancsak indiai Mahindra & Mahindra cég, továbbá a Ripplewood befektetési cég és más amerikai befektetők neve is felmerült a lehetséges vevők között.

Komoly kihívás

A Tatanak egyébként jó nagy „ugrást” jelent a Jaguar megvétele, ha például azt nézzük, hogy az indiai autógyár idén januárban mutatta be a világ legolcsóbb személyautóját a Nanot, melynek ára 2500 dollár, vagyis félmillió forint körül van, míg az angol sportkocsit nem vehetjük meg 64 000 dollár alatt, ami ugye 13 millió forint felé jár.

Nem túl biztató kilátás a Tata számára, hogy a Ford 1989-ben nagyjából hasonló összegért, 2,5 milliárd dollárt fizetett a Jaguárért, s azóta állítólag 10 milliárdot ölt bele, a jelek szerint nem sok eredménnyel. Mindenesetre nem csak az múlik az indiai gyártón, hogy továbbra is életben tudja-e tartani a patinás márkákat, hanem ezzel összefüggésben az is, hogy 16 ezer embernek biztosítja-e a kenyérkeresetet.

A Tata otthon Indiában már bizonyított, hiszen a személyautó piacon 20 százalékos részesedéssel bír, teherautóknál pedig a piac felét birtokolják. Kérdés, hogy a prémium autóknál is bírják-e majd az iramot a számukra idegen piacon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik