Üzleti tippek

Hogyan vonzzuk magunkhoz a kockázati tőkét?

Várhatóan javulni fog hazánkban a kockázati tőkéhez jutás esélye, ami jó hír az innovatív és a növekedést előtérbe helyező vállalatoknak. Főként azoknak, amelyek a befektetőiknek - hihető módon- többszörös megtérülést tudnak ígérni, s nem félnek feladni önállóságuk egy részét sem.

Bár a Deloitte legújabb közép-európai kockázati tőke bizalmi felmérése szerint a globális kockázati tőke- és hitelpiacok eseményei nyomán meggyengült a befektetői bizalom, a felmérés szerint ugyanakkor egyre inkább érdeklődnek olyan alapok is a régiónk iránt, amelyeket eddig jobbára hidegen hagytak a közép-európai lehetőségek.

Javuló esélyek

Régiónk vonzerejét hangsúlyozta a Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület (MKME) legutóbbi eseményen Manuel Martiny, a svájci székhelyű Partners Group egyik európai partnere. Ehhez állami szerepvállalás is társul: az uniós Jeremie-programban ugyanis 200 millió forint használható föl kockázati tőkealapok létrehozására.

A jövőben tehát várhatóan javul a kockázati tőkéhez jutás lehetősége, bár a kockázati tőke továbbra is kevés vállalkozásnak jelent reális megoldást. A kockázati tőkés ugyanis a néhány éven belül történő többszörös megtérülést keresi, így elsősorban olyan vállalkozások vonzók számára, amelyek gyorsan növekvő piacon működnek, s az árbevételüket is gyorsan képesek növelni.

Indulóként sem lehetetlen

Induló vállalkozások nehezebben szerezhetik meg a kockázati tőke bizalmát, ám számukra adódhatnak lehetőségek, ha olyan szellemi tulajdonnal, know-how-val rendelkeznek, amelyre föl lehet egy céget építeni. Nekik jelenthetnek segítséget az üzleti angyalok, a Valdeal Zrt. legutóbbi innovációs versenye például számukra is lehetőséget jelentett. A Primus Capital sem zárkózik el az induló, illetve a korai szakaszú cégekbe fektetéstől – mondta a FigyelőNetnek Bruckner Zoltán, a Primus Capital ügyvezető igazgatója.

Az ügyvezető szerint a kockázati tőkésre nem egy bankhoz hasonló pénzforrásként, hanem üzlettársként érdemes tekinteni. A kockázati befektető a vállalatnak – jó esetben – nem egyszerűen tőkeinjekciót jelent, hanem értéket képes hozzátenni a vállalathoz – tapasztalatai és kapcsolatai révén. A befektető új vevőket, tehetséges kulcsembereket hozhat a fejlődő céghez; marketing tapasztalatai, PR kapcsolatai révén segíthet a márkaépítésben, a brand megalapozásában.

Ki ad többet érte?

Kockázati tőkét csak annak a vállalkozónak érdemes bevonnia a cégébe, aki képes az együttműködésre, hiszen a befektető beleszólhat a stratégiai kérdésekbe. Sőt, a fontosabb ügyekben vétójoga van – figyelmeztetett Bruckner Zoltán. Fontos számolnia azzal is a vállalkozónak, hogy a kockázati tőkés nem az évvégi profitkivétben, hanem a vállalat – s ezzel együtt a cégérték – növekedésében az érdekelt.

Robert Spector az Amazon.com című könyvében leírja, hogy mennyire nagy versengés folyt a kockázati tőkések között az üzletért, így azután az alapító, Jeff Bezos csillagászatira tudta föltornázni a cégértéket (a befektetők egyébként így is jól jártak). Bruckner Gergely, a Primus ügyvezetője szerint Magyarországon is előfordul néha hasonló versengés, de csak a nagyobb befektetéseknél. A tárgyalásoknak általában nem az ár a súlypontja, hanem inkább az, hogy melyik befektető képes nagyobb értéket hozzáadni a fejlődő vállalkozáshoz.

A kevesebb több lehet

Ha a vállalkozó elszánta magát arra, hogy kockázati tőkét vonna be, tájékozódnia kell elsőként arról, hogy melyik kockázatitőke-alap profiljába férhet bele a vállalkozása. Ehhez a munkához jó kiindulópont lehet például az MKME honlapja. Ha sikerült megtalálni a megfelelőnek látszó alapot, sor kerülhet a telefonos kapcsolatfelvételre. Az első átküldött dokumentáció ne legyen túlzottan részletes, nem kell teljes üzleti tervet küldeni – tanácsolta Bruckner Zoltán.

A tevékenységre és a növekedési tervekre koncentrálva kell a néhány oldalas dokumentumot megszerkeszteni, ami az üzleti tervnek csak egy rövid kivonata. Később persze – ha sor kerül tárgyalásokra –az egész üzleti tervre, s még sok egyéb vállalati információra is szükség lesz.

=””>Az ideális befektetői célpont

  • Van a vállalkozásnak olyan szellemi terméke/kompetenciája, ami másnak nincs – s ez tartós versenyelőnyt jelent
  • A vállalkozás piaca növekszik (minél gyorsabban, annál jobb)
  • A vállalkozó nyitott a befektetővel történő együttműködésre (kooperatív, kompromisszumképes)
  • A vállalkozás rugalmas, innovatív és elkötelezett menedzsmenttel rendelkezik
  • Növekedési igény, a vállalkozó a rövidtávú profitcélok helyett a hosszútávú növekedést részesíti előnyben
  • A cég székhelye közel van a fővároshoz
  • Reális esély van a kiszállásra (könnyen eladható a vásárolt üzletrész)
  • Elfogadható a cég értékelése (kedvező árú)
  • Alacsony a további finanszírozási kockázat (nem kerül veszélybe a cég működése további tőkeinjekciók nélkül sem)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik