Üzleti tippek

Tiltakoznak a fuvarozók: beállhat a város

A Közúti Fuvarozók Érdekvédelmi Szervezete hétfőn reggeltől délutánig demonstrációt tart a fővárosi behajtási díjak elleni tiltakozásul a budapesti Felvonulási tér Ajtósi Dürer sor és Damjanich utca közötti szakaszán. Az akciót kedden folytathatják, amikor 1500 teherautóval készülnek forgalomlassítást végrehajtani Budapesten.

Eddig mintegy 70 teherautó érkezett a helyszínre, az egyik szervező elmondta, hogy 118 fuvarozó jelezte részvételi szándékát, de engedélyt csak 100 teherutóra kaptak.

A fuvarozók nehezményezik, hogy a főváros úgy fogadta el 2007 végén a behajtási díjak tízszeres emelését, illetve a behajtási engedélyek kiadásának módosítását, hogy nem végeztek kellő szakmai elemzést, és nem mutatták be a módosítás társadalmi hatásait.

Az érdekvédelmi szervezetek azt sem értik, hogy a főváros a szigorítással miért nem várta meg, amíg elkészül az M0-s autópálya hiányzó keleti szakasza, és miért nem tesz különbséget például a gépjárműtípusok között.

Az 56-osok terére vonultak (Fotó: MTI)

Az 56-osok terére vonultak (Fotó: MTI)

Klinka László, a Közúti Fuvarozók Érdekvédelméért Nonprofit Kft. egyik ügyvezetője elmondta: elfogadhatatlannak tartják a behajtási engedély rendszerét, mert életképtelenné teszi a vállalkozásokat. Véleménye szerint az engedélyeket – a korábbi gyakorlat szerint – nem rendszámra kellene kiadni, hogy a fuvarozó cég maga dönthesse el, hogy az adott munkát melyik teherautóval végezze.

Az ügyvezető a behajtási engedélyek összegének tízszeres emelésével sem ért egyet, mint mondta: ez elviselhetetlen többletkiadást jelent a vállalkozóknak. Klinka László kifejtette, hogy a fuvarozók túl magasnak találják a sofőrök kötelező pihenő idejét ellenőrző tachográfos büntetési tételeket is, főleg úgy, hogy a városokon belül nincs biztosítva a parkolás lehetősége a teherautóknak. Hozzátette: nem értenek egyet a túlsúly irreálisan magas büntetési tételével sem és kérik, hogy a túlsúlyfizetés matricás rendszerben valósuljon meg.

Korábban szóltak

A jelenlegi helyzet javítása érekében hét szervezet (FUVOSZ, IPOSZ, KKVSZ, MKFE, Nit Hungary, Volán Egyesülés, VOSZ) februárban eljuttatott egy javaslatot a budapesti vezetésnek, azokat a pontokat illetően, amelyen mindenképpen változtatni szándékoznak.

Ebben a javaslatcsomagban a történelmi belváros forgalmának korlátozását tudomásul veszik, azon kívül viszont felülvizsgálnák az össztömeg korlátozásokat.

Szerintük jelenleg nem adottak a feltételek a tranzitútvonal kijelölésére, ha 2008-ban elkészül az M0 keleti szektora, továbbá az északi híd és szektor, akkor az ezeken felgyorsuló és növekvő forgalom rázúdul a déli szektorra, ami a balesetek jelentős, akár 30 százlaékos növekedését is eredményezheti. A fővároson jelenleg áttranzitáló nehéz-tehergépjárművek forgalmát csillapítja a város, és így lassúbb a déli szektor forgalomnövekedése és ezáltal a baleseti veszély.

Kiemelten fontosnak tartják továbbá, hogy a szükséges engedélyeket az interneten keresztül is be lehessen szerezni. Jelenleg ugyanis nyolc napig tart a kiadás, márpedig, nem lehet mindig tudni, hogy nyolc nap múlva hol kell az adott járműnek közlekednie. Gyorsítaná az adminisztrációt az is a hét szervezet szerint, ha nem rendszámra, hanem vállalkozásokra adnák ki az engedélyeket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik