Üzleti tippek

Reggel hattól kamionok bénítják meg a fővárost

Nem foglalkozik a Fővárosi Önkormányzat a fuvarozók újonnan alakult érdekképviselete által szervezett utcai demonstrációkkal. Ha valóban sikerül több száz fuvarozót mozgósítani a szervezetnek, sikerrel megbénítják holnap egész nap a fővárost.

Már biztos: nem marad el a fuvarozók holnapi forgalomlassító demonstrációja, a Közúti Fuvarozók Érdekvédelmi Szervezetének tervei szerint holnap 1500 kamion járja majd a Hungária körutat, illetve a Kerepesi utat. A szervezet képviselői ma kizárólag újságírókkal beszéltek, a Fővárosi Önkormányzathoz múlt héten eljuttatott petíciójukra nem kaptak választ, így a beharangozott esemény nem marad el – mondta el Klinka László, a Közúti Fuvarozók Érdekvédelmi Szervezetének egyik vezetője a FigyelőNet megkeresésére.

Hungária körút: elfelejteni

A fuvarozók azt követelik, hogy a Hungária körgyűrűn kívül eső szabad (eddig nem engedélyköteles) területek továbbra is szabad területek maradjanak. Az engedélyköteles zónákba történő behajtáshoz pedig nem zónák szerint eltérő, hanem egységes díjat (csak megengedett össztömegtől függőt) akarnak elérni. Ide – az érdekvédők szerint is – csak célforgalomban lenne szabad behajtani, behajtási engedély birtokában is.

Kedden már nem csak az 56-osok terén gyülekeznek (Fotó: MTI)

Kedden már nem csak az 56-osok terén gyülekeznek (Fotó: MTI)


Klinka László szerint az esemény kedd reggel 6-tól este 6-ig tart. Szerint jobb, ha az autósok elfelejtik a Hungária körutat, de a legjobb, ha elfelejtik az egész fővárost, hiszen a Hungária körút kihat mindenre. Arra a fölvetésre, hogy az akció a közlekedni kényszerülő fővárosiakat bünteti, nem a Fővárosi Önkormányzat illetékes vezetőit, a szervező visszakérdezett: van-e jobb tipp, amivel fölhívhatnák a figyelmet az ügyükre?

Az önkormányzatot hidegen hagyja

Annyi már biztosnak látszik, hogy bár a média és a lakosság figyelmét sikerült fölkelteniük az akció szervezőinek, a Fővárosi Önkormányzatét nem. A hivatal ugyanis nem foglalkozik a demonstrálókkal, sajtóosztályuk úgy tájékoztatta lapunkat, hogy továbbra is azt a hét érdekképviseleti szervet tekintik tárgyalópartnereknek, amelyekkel eddig tárgyaltak, s javaslataikat részben beépítették a rendeletbe.

Ezek a szervezetek ígéretet tettek, hogy igyekeznek távol tartani tagjaikat az utcai demonstrációktól. A főváros polgármesteri hivatala az új szervezet petícióját nem kapta meg, követeléseikről hivatalosan nem tudnak – mondták a Fővárosi Önkormányzat sajtóosztályán.

Elvileg nem demonstrálnak

Kérdés persze, hogy sikerül-e az új szervezet terve, s valóban 1500 teherautó tartja-e majd föl holnap a forgalmat. Bánkeszi Lajos, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) budapesti régió elnöke kétséget fejezte ki, hogy az újonnan alakult szervezet a holnapi demonstrációra valóban 1500 autót tud mozgósítani. Többszáz autó azonban összegyűlhet, az elégedetlenség ugyanis nagy a fuvarozók körében – vélte az elnök.

A szervezők maguk egyébként nem nevezik demonstrációnak akciójukat, minthogy demonstrációra nem kaptak engedélyt. Az ő megfogalmazásukban pusztán élnek jogaikkal és közlekednek – csak a megszokottnál nagyobb számban. Mennek akár ötvennel is, ha tudnak – de ennyi teherautó esetében ez aligha lesz lehetséges.

Klinka László szerint a politikusok nem értik, hogy a teherautók csak célforgalomban hajtanak be a belvárosba, kedvtelésből senki nem teherautózgat, merthogy az túl drága lenne. Az átmenő forgalomban résztvevőknek szintén érdekük a belváros elkerülése, a többlet állásidő, illetve üzemanyag-fogyasztás miatt. Ha lenne a várost elkerülő gyűrű, azt a fuvarozók kényszerítő szankciók nélkül is, örömmel használnák.

Türelmi idő sincs

Az új szabályozás miatt számos fuvarozónak behajtási engedélyre lesz szüksége ahhoz, hogy be tudjon állni a saját telephelyére – mondta Bánkeszi Lajos. Az MKFE nem vett részt a mai, illetve holnapi demonstráció szervezésében, de ők is keveslik a hivatal engedményeit.

Bánkeszi Lajos hangsúlyozta: legalább türelmi időt kellett volna adni, ha már a fuvarozók telephelyeit Budapesten kívülre kényszerítik. Az elnök nonszensznek nevezte, hogy még Csepelre sem lehet díjmentesen behajtani, ahol a főváros legtöbb gyára, ipartelepe van.

Cél: kisáruszállítók járják a várost

A hosszú távú cél, hogy a nagy, 12 tonna fölötti áruszállító teherautók a csak a nagy, logisztikai központokig közlekedjenek, s a fővároson belül kisáruszállítókkal terítsék az árukat, – mondta a FigyelőNet kérdésére Balogh Pál, a Fővárosi Önkormányzat városüzemeltetési és környezetgazdálkodási bizottságának elnöke.

A szakpolitikus, aki korábban maga is foglalkozott fuvarozással, elmondta: bár az intézkedések kétség kívül sértik a fuvarozók érdekeit, a főváros kénytelen védekezni a nagy teherautók forgalma ellen.

A fuvarozók – az alacsonyabb bér és járulékköltségek miatt – előnyben részesítik a nehéz teherautók alkalmazását a városon belüli szállításkor is. A fővárosnak azonban ezt nem bírja sem az úthálózata, sem a lakossága, ezekkel a „monstrumokkal” még fordulni sem lehet igazán a városi utcákon. Ezért kell a vállalkozókat gazdasági eszközökkel rávenni arra, hogy az áruterítésre kisebb autókat használjanak – vélte Balogh Pál.

A politikus hozzátette: a nehéz teherautóknak nincs keresnivalójuk a külső kerületekben, a város átmeneti zónájában sem, hiszen a lakosságot itt is zavarja a forgalmuk. Balogh Pál ugyanakkor azt is elismerte, ebben a zónában számos raktár található, sőt akadt olyan helyi önkormányzat, amely logisztikai központot létesítő beruházónak adta el területét, így az a város belsejébe került.

A polgármesteri hivatal engedményei

• Az indokolt helyszínek célforgalmi jelleggel (például a csepeli szabadkikötő) a tranzitútvonalakról megközelíthetővé válnak.
• A 7,5 tonna alatti tehergépjárművek éves engedély esetén a 12 havi díj összegéből 10 százalék kedvezményt kapnak.
• A 7,5 tonna feletti tehergépjárművek esetében amelyek nem közlekedhetnek a hétvégi napokon (tehát legalább 52-104 nappal kevesebbet vehetik az engedélyt igénybe) a 12 havi díj összegéből 20 % kedvezményt kapnak.
• Az ügyintézés egyszerűsítése érdekében kombinált engedélyeket kerülnek kibocsátásra oly módon, hogy a 8 darab 12 tonnás össztömeg korlátozású övezetbe ne kelljen 8 engedélyt kérni, tehát a 3 darab budai 12 tonnás övezetbe egy kombinált engedéllyel lehet majd közlekedni 2 engedély áráért. A 4 darab pesti 12 tonnás övezetbe és a csepeli övezetbe (a pesti tranzitútvonalról lehet a csepeli övezetet megközelíteni), tehát 5 övezetbe kombinált engedélyt bocsátanak ki szintén kedvezménnyel.
• A Főpolgármesteri Hivatal belső ügyrendjének a megváltoztatásával lehetővé vált, hogy az engedélyek kiadásának jelenleg 8 munkanapos határideje 4 munkanapra csökkenjen.
• Hagyó Miklós főpolgármester–helyettes kérésének megfelelően a Parking Kft 2008. május elsejéig lehetővé teszi az „on-line” engedélykiadást, tehát interneten lehet majd igényelni és megkapni az engedélyt, megoldva ezzel a külföldről érkező fuvarok problémáját és a személyes ügyintézést.
• A Parking Kft. – ugyancsak a politikus kérésére- vállalta, hogy a lehető legrövidebb időn belül létrehoz egy ügyfélszolgálatot az MO körgyűrű egy könnyen megközelíthető pontján, így az engedélyek beszerezhetők személyes ügyintézés keretén belül egy olyan helyszínen amelyet nem érint

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik