Üzleti tippek

Feltörekvő másodosztály

Komolyan megugrott a kábel- és tematikus csatornák nézettsége az elmúlt időszakban. Még néhány hónap, és ezek az adók több nézőt érnek majd el, mint a három földi tévé együttvéve.

Már sokszor megpendítette a UPC, hogy megkezdi kábelrendszere digitalizálását, ezért az ember némi szkepticizmussal állt hozzá az újabb bejelentéshez. Azonban most úgy tűnik, tényleg megtört a jég: a februári számlákkal minden előfizetőnek egy tájékoztatót is postázott a kábelcég. A digitalizáció jegyében áprilistól új nevet kapnak a programcsomagok, bár első körben csak Budapesten és négy vidéki nagyvárosban indul a párhuzamos digitális szolgáltatás. A legnagyobb kábelpiaci szereplő lépése azért lehet mérföldkő, mert ösztönzőleg hathat a digitalizálással eddig kiváró szereplők számára.

Az elmúlt időszakban rendkívüli módon felgyorsultak a történések a piacon. A Digi Tv két év alatt – nem kis teljesítménnyel – négyszázezer előfizetőt szerzett, akiket ráadásul zömében nem is a kábeltől vagy a UPC Directtől csábítottak el, hanem ténylegesen új belépőnek számítanak. A Digi-faktornak köszönhető, hogy végre nem emelte infláció felett árait a kábelcégek többsége, és olcsóbb csomagok is megjelentek.

Mindezek hatása egyre inkább kezdi átalakítani a tévézési szokásokat is, némi stagnálás után ugyanis az elmúlt három hónapban komolyan megugrott a műholdas, kábel- és tematikus csatornák nézettsége. A 18-49 évesek körében teljes napon már 46,1 százalékos a közönségaránya ezeknek a csatornáknak, és ez gyakorlatilag hétről hétre emelkedik. Mindezt jól tükrözik az AGB Nielsen legfrissebb lefedettségi adatai is. Az M1, RTL Klub, Tv 2 hármas gyakorlatilag minden háztartásban elérhető, s ebben nincs is semmi meglepő. A hagyományos műholdvevővel is fogható M2-nek és a Duna Tv-nek 70 százalék feletti a lefedettsége, a Viasat 3-é pedig 65,1 százalék. Ehhez pedig vegyük hozzá, hogy a kábelszolgáltatók tapasztalatai alapján sokan nem hangolnak be minden adót, mert nem értenek a televízió kezeléséhez, vagy csak éppen egyes csatornák nem érdeklik őket. Tehát az „elvi elérés” ennél még magasabb is lehet. Mindez azt jelenti, hogy jelenleg a háztartásoknak már csak kevesebb mint 30 százaléka tudja kizárólag a három földi sugárzású televíziót fogni.

Hogy a megnövekedett közönségszám miképp mutatkozik majd meg az adók bevételein, azt egyelőre nehéz lenne megmondani. A MediaLab becslése szerint jövőre nettó 10,5 milliárd forint reklámbevétel folyik be a tavalyi 9,5 milliárd után. Ezzel, noha elérik a rádiós piac szintjét, a földi tévékhez nem nagyon kerülnek közelebb. Ők ugyanis a kábelesnél valamivel nagyobb mértékben, a tavalyi 64-ről 72,2 milliárdra bővülnek majd.

Fürge újak

A „tévés másodosztályban” sok esetben élesebb a nézettségi verseny, mint a nagy tévéknél. Bonyolítja a helyzetet, hogy nem mindig érvényesül az „egyenlő pályák, egyenlő esélyek” elve, ugyanis az egymással versengő tematikus adók lefedettsége között sokszor komoly különbségek vannak. Megfigyelhető egy frontvonal a régebbi és az újabb tematikus televíziók között is. Az „öregek” olykor már csak stagnáló nézettséget tudnak felmutatni, a feltörekvő újabb csatornák pedig időnként komolyam megszorongatják a torkukat.
Jól szemlélteti ezt az ismeretterjesztő csatornák versenye. A Spektrum sokáig egyeduralkodó volt a piacon, ám mára számos konkurenst kapott. Teljes lakosság és napi átlagos elérés tekintetében 2007 augusztusától már minden hónapban jobb eredményt ért el a National Geographic. Időközben lefedettségben is felzárkózott a Discovery, amely egy év alatt 50 százalékkal növelte az elérését, így a januári adatok szerint gyakorlatilag beérte a Spektrumot, sőt a 18–49 évesek körében már meg is előzte.

A szórakoztató és filmcsatornák között bérelt helye van a Viasatnak. Itt szintén szembeötlő, hogy a stagnáló nézettségű, korábban indult tévé mellett megjelentek a feltörekvő csatornák, igaz, a Spektrummal ellentétben a Viasatot még csak megközelíteni sem tudják a versenytársai – persze lefedettségben is jelentősebb lemaradásuk van.

A Viasat nyomában két IKO-csatorna lohol, a Film+ és a Cool, amelyek újabban egymillió feletti napi elérést produkáltak. Bár lefedettség tekintetében még csak 35 százalékon áll, de egy év alatt jelentősen növelte nézettségét az AXN, s ezzel már megközelítette, sőt, a 18–49 évesek körében tavaly novemberben meg is verte az inkább stagnáló Hallmarkot.
A gyerektévék esetében Minimax, Cartoon Network, Jetix a sorrend, ám a két régebbi, beállt nézettségű csatorna mellett hónapról hónapra jobb eredményekkel lopakodik felfelé a Jetix. A zenetévék esetében házon belüli csatáknak lehetünk szemtanúi, hiszen ugyanaz a cég működteti a Music Tv-t és a Vivát. Az előbbi magyar adása tavaly októberben indult, azóta egyértelműen emelkedett az elérése, és láthatóan ezt nem a Viva rovására érte el.

Égi közszolgálat

Három jelentősebb sportcsatornáról sikerült nézettségi adatot szereznünk – az Eurosport maradt ki –, ám különösebb izgalmakat a tévék reachének alakulása nem tartogat. Beállt egy szintre a SportKlub és a Sport 2 nézettsége, a Sport 1-nél pedig éves viszonylatban pici csökkenés látszik.

Külön kategóriát képvisel a két műholdas közszolgálati televízió, a Duna Tv és az M2. A két csatorna közelíti meg legjobban a teljes lakosság körében a Viasat 3-at. (A 18–49 év közöttieknél viszont a Film+ mostanában jobban muzsikál a két közszolgálati tévénél.) A fiatalabbak körében kedveltebb az M2, mint a határon túliaknak szóló versenytársa, a teljes lakosságnál viszont már fej fej mellett halad a két csatorna. Szinte hónapról hónapra változik, hogy melyikük ér el jobb eredményt, a legfrissebb adatok szerint az M2 valamivel jobban áll.
Egyébként a kábeltévék nagy részénél december, január táján megfigyelhető egy határozott nézettségemelkedés, s ezt jól visszatükrözik az összesített adatok is. Valószínűleg tehát már csak pár hónap van vissza, és „sok lúd, disznót győz”, azaz el lehet mondani, hogy teljes napot tekintve összességében többen nézik ezeket a csatornákat, mint a három földi sugárzású televíziót.

Tavaszi tülekedés

Bár már csak cipőkanállal lehet nekik helyet szorítani, de több új televízió is bekerülhet a következő hónapokban a kábeles és műholdas kínálatba. Az 5-ös csatornát eddig csak optikai hálózaton terjesztették, de az egyik kábeles témákkal foglalkozó honlap szerint az egyik műholdon már tesztelik az adást, s ez a vételi lehetőségek bővülését vetíti előre. Szintén félhivatalos pletyka, hogy hamarosan felkerül a Digi Tv kínálatába a Cartoon Network régebbi rajzfilmjeit bemutató Boomerang rajzfilmcsatorna. Sőt, tavasszal várható a Jetix Play érkezése is, amely a kisebb gyerekeket célozza meg klasszikus rajzfilmekkel. Ha minden jól megy, akkor március 28-tól kezdi meg működését a Tudás Tv. A Magyar Tudományos Akadémia a Mindentudás Egyetemének sikerétől kapott vérszemet, és egy év alatt indulásra kész televíziót faragott a tervekből.

Csatornadömpingről számolt be korábban az IKO Kábeltévé is, ám a beígért televíziók egy részéről még nincs hír, ilyenek a Film+2, a Krimi+, a Poén, a Pr1me és a Sorozat+. Van persze, ami már elindult: SportKlub+ és a Fishing & Hunting horgász-vadász tévé. A szintén IKO-érdekeltségű DOQ dokumentumfilm- és a Reflektor sztárcsatorna áprilistól már biztosan fogható lesz a UPC kábelhálózatán. Helyhiány miatt ezért egyes városokban kikerül a UPC analóg programcsomagjából a Travel Channel. A kábelcég a reklamálók vitorlájából úgy fogja ki a szelet, hogy az induló digitális csomagban továbbra is elérhetővé teszi az utazási csatornát. Ahol egyelőre nem lesz digitális csomag, ott a Travel Channel is helyén marad.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik