Üzleti tippek

Gáz helyett határozat a Nabuccóban

Országgyűlési határozat támogatná a Nabucco-gázvezeték megvalósítását – ezt kezdeményezi az SZDSZ, sőt kormányközi keretegyezmény is körvonalazódik. Továbbra sem teljesen tiszta ugyanakkor, hogy honnan kerül majd gáz a vezetékbe. Közben egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy több gázvezeték megépítése is indokolt lehet, hiszen a Nabucco önmagában a jövőbeni európai felhasználás mindössze 3 százalékát biztosíthatja.

Az SZDSZ parlamenti frakciója határozati javaslatot nyújtott be arról, hogy az Országgyűlés az ország energiaellátásának biztosítása, az egyoldalú energiafüggőség elkerülése érdekében alapvetőnek és stratégiai fontosságúnak tartja a Nabucco-földgázvezeték megépítését. Kóka János szerint pártja azt szeretné elérni, a parlament kérje fel a kormányt arra, hogy az ország energiapolitikai célkitűzéseit a határozatban foglaltak szerint alakítsa ki és hajtsa végre, és csak olyan intézkedést tegyen, amely nem veszélyezteti, vagy sérti a Nabucco-projekt megvalósulását.

Kóka a térképnél diverzifikál

Kóka a térképnél diverzifikál (Fotó: MTI)

A párt egy másik határozati javaslatában olyan eseti bizottság létrehozatalát indítványozza, amely segítené a földgázvezeték előkészítését és megvalósítását. A bizottságban fele-fele arányban képviseltetné magát a kormányoldal és az ellenzék.

Jó, jó, de hol a gáz?

Határozat tehát lesz, arra viszont egyelőre nincs 100 százalékos garancia, hogy gáz is kerül a Nabucco-vezetékbe, hiszen a tíz éve húzódó projektet nem kis malíciával úgy aposztrofálták szakértők még néhány hete is, hogy a Nabucco a világon az egyetlen olyan gázvezeték, amelynek kezdőpontjához nem kapcsolódik gázmező. Az optimizmus részben építhető Gyurcsány Ferenc kormányfő és Ilham Aliyev azeri elnök néhány nappal ezelőtti tárgyalásaira, amelyen elhangzott, hogy a Nabucco-gázvezeték feltöltése elsősorban azerbajdzsáni gázzal történhet. A megoldás irányába mutathat az is, hogy a Mol szorosabb együttműködésre készül az azeri SOCAR olajtársasággal. A ma még meglehetősen kezdeti állapotban lévő elképzelések mind azt szolgálják, hogy Magyarország lazítson a súlyosan ránk nehezedő orosz függőségen.

Igaz ugyanakkor az is, hogy egyes szakértői vélemények szerint az egyelőre még bizonyításra szorul, hogy tényleg elegendő mennyiségű gázt képes Azerbajdzsán a vezetékbe táplálni.

Több vezeték is elkelne

Az évek óta tetszhalott állapotban lévő Nabucco-terv „feléledése” persze jó hír, de ugyanakkor az is egyre világosabb, hogy a 3300 kilométer hosszúságú, 5 milliárd euróért (1300 milliárd forint) leghamarabb 2013-ra megépíthető gázvezeték már aligha elég az „üdvösséghez”. Az Európai Unió 2005-ben mért 500 milliárd köbméteres gázfogyasztása ugyanis 2030-ra óvatosan becsülve is több mint 800 milliárd köbméterre növekszik, tehát a Nabucco a maga 30 milliárd köbméteres éves kapacitásával is a növekmény mindössze tizedét, a szükségletek 3 százalékát biztosíthatja.

Gáz helyett határozat a Nabuccóban 2

A Nabucco megvalósításának felgyorsításában két tényező is szerepet játszhat. Egyrészt, hogy a német RWE nemrég csatlakozott a korábbi konzorciumi tagokhoz, a magyar Molhoz, az osztrák OMV-hoz, a román Transgazhoz, a török Botashoz, és a Bulgargazhoz. Másrészt a magyar kabinet kormányközi keretegyezmény-tervezetet készített a Nabucco-gázvezetékről, melyet eljuttattak az érintett országok kormányaihoz.

Gáz helyett határozat a Nabuccóban 3

Vastagon politika?

A szállítások növelésének jegyében ugyanakkor egy másik kormányközi egyezmény is született – a Déli Áramlatról az oroszokkal jutottunk egyezségre. A Déli Áramlat az orosz Gazprom és az olasz Eni vállalkozása, ami egy szerbiai leágazással venné útját Magyarországon keresztül Ausztriába és Nyugat-Európába. A megállapodás szerint a 2 milliárd dollárért megvalósítható magyarországi szakaszt egy fele-fele részben magyar, illetve orosz tulajdonú társaság építené meg, készülne egy legalább egymilliárd köbméteres gáztározó is, a beruházás megtérülési ideje 15 év lehet. Ez a terv is a politikai támadások kereszttüzébe került, ahogy ez történt korábban a Kék Áramlat esetében, amikor a Fidesz egyenesen az uniós érdekek elárulásával vádolta a Gyurcsány-kormányt.

Mára azonban talán felülkerekedni látszanak azok a vélemények, amelyek szerint nem Nabucco vagy „Másik”, hanem inkább 2-3 további vezetékre is szükség lehet Európa növekvő igényeinek kielégítésére. Persze a képletet némileg finomíthatná, ha az Európai Unió betartaná saját célkitűzéseit, ami egyrészről 20 százalékkal takarékosabban bánna a hagyományos energiahordozók felhasználásával, másrészt energiafogyasztásában 20 százalékra nőne az alternatív, megújuló energiák aránya a következő évtized végére.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik