Üzleti tippek

Extreme – vezetői képességek

Alapítása után néhány évvel az Extreme Digital Zrt. már a nemzetközi terjeszkedést célozza. Vezetőjét és tulajdonosát, Várkonyi Balázst kérdeztük, mi kellett a sikertörténethez.

A garázsvállalkozástól a jelenlegi kiterjedt bolthálózatig az Extreme Digital története ismert lehet az olvasók előtt (Figyelő, 2007/35. szám), de melyek azok a vezetői ismérvek, amelyek ezt a növekedést meghatározták?

A kezdeti éveket nem úgy éltük meg Kelemen Gyula alapítótársammal, hogy tudtuk, ez majd ide fejlődik. Mindazonáltal a tudatosság nem hiányzott a cselekedeteinkből, még ha máról holnapra élt is a cég. Mindketten műszaki végzettségűek vagyunk, így folyamatos önképzésre szorultunk, és megosztottuk erőinket. Gyula az operatív műszaki ügyeket vitte, én a kereskedelem és a marketing területére specializálódtam. Emellett pénzügyi ismeretekben is komolyan el kellett mélyedni. Fontos volt a cash-flow-tervezés, az áruk forgási sebességének fenntartása. Aztán pár hónap után elindult a felfelé ívelő pálya, ebben már a szerencse is közrejátszott. A titok az lehetett, hogy olyan csatornákat választottunk az értékesítéshez, ahol vagy nem volt versenytárs, vagy nagyon új volt a csatorna, esetleg nagyon olcsón lehetett egyszerre terjeszteni és kommunikálni. Ez volt az internet, arra akkoriban senki nem koncentrált. És azt mondhatom, hogy ma sem igazán koncentrál Magyarországon a webes értékesítésre senki, pedig külföldön más a helyzet. Talán most az év végével indult meg a nyitás az internet felé.

A 2007. karácsonyi értékesítés visszaesése az Extreme Digitalnál is éreztette hatását?

A nettó 7 milliárdos éves árbevételi tervet teljesítettük, alig 5 százalék mínuszban vagyunk. Bármilyen hihetetlen, ezt az 5 százalék mínuszt csakis az okozta, hogy a hó leestével gyakorlatilag megszűnt a vásárlói mozgás a két ünnep között.

Miért befolyásolja ez egy alapvetően internetes kereskedőcég forgalmát?

Magyarországon nem teljesen hagyományos az úgynevezett internetes értékesítés: annak ellenére, hogy a netes rendelés esetén ingyenes a házhozszállítás legkésőbb másnapra, továbbá fizetés előtt megvizsgálható a termék, és még utána is áll a visszafizetési garancia, mégis jobban szeretnek az emberek eljönni a boltba. Még ha a neten nézték ki és foglalták is le a terméket, akkor is képesek vonatra szállni! Ez olyan hungarikum, amivel számolni kell. A magyar internetes kereskedelmi piacon kulcsfontosságú a fizikai átvevőhely bizalmi szerepe. Tíz vevőnkből hét még mindig így cselekszik, és nekünk ehhez igazodnunk kell. Erre csakis a piac alapos ismeretével és elemző szemléletű megközelítéssel lehet felkészülni.

Az új pénzügyi befektető révén meginduló regionális terjeszkedés előtt megvizsgálták már a hasonló helyi specialitásokat, vagy a magyar modell jó lesz ott is?

Bizonyára lesznek eltérések a lokális stratégiákban. A szomszédos államok lakói annyiban mindenképpen hasonlítanak a magyarokra, hogy még az online vásárlás esetén is mindenki csak az adott országbeli boltokban bízik. Egy cseh vásárló csak cseh honlapon fog vásárolni. Egy angol nem ilyen bizalmatlan, a világ bármely szegletéből bátran rendel. Ezért mindenképp szükség lesz átvevőhely létesítésére Csehországban, Romániában, mindenhol, ahol megjelenünk.

Nem tartanak attól, hogy visszaveti az érdeklődést, ha kitudódik, hogy magyar cég áll a bolt mögött? Sok nagyvállalat öl tetemes pénzt egyfajta regionális arculat kialakításába, ami elfedi a magyar vonatkozásokat.

Igen, ebbe az irányba kell nekünk is haladnunk, mindenütt egyfajta nemzetközi erőt kell sugároznunk.

Beszéljünk a pénzügyi befektetővel való együttműködés részleteiről. Mi indokolta a megjelenését?

Nálunk is megjelentek a növekedéssel hagyományosan együtt járó korlátok. Nyolcvan főig egy családi vállalkozás képét mutatta a cég, onnantól pedig irányítói testület kellett, hr-menedzser, egyéb, ehhez hasonló, megkerülhetetlen „multi” módszerek. Pénzügyi stabilitásunkat eközben sem akartuk elveszteni, de ezt az akadályt a legnehezebb leküzdeni. Sokkal több lehetőség lett a piacban, mint amit pillanatnyilag forgótőkéből ki tudna termelni a cég. A hitelfelvételről nagyon hamar letettünk, nincs olyan állapot Magyarországon, hogy egy netes céget megfelelő kamatozású hitellel ellássanak a bankok. Így egy svájci és magyar tanácsadócég közreműködésével viszonylag hamar rátaláltunk a hosszú távon gondolkodó SoftConra mint regionális befektetőre.

Mennyire szól bele az irányításba az új tulajdonos a maga 25 százalék plusz egy szavazatával?

Pénzügyi szemlélettel működnek, ám nem csupán pénzügyi befektetőként. Nem kívánnak beleszólni kereskedelmi politikánkba, de a keretfeltételek terén aktívak. Az érdekeltségeik között mi vagyunk a legnagyobbak, ezért intenzíven közreműködnek a növekedés menedzselésében. Ebből partnereink a pénzügyi fegyelmezettségünk ugrásszerű növekedését vehetik észre elsősorban.

A teljes cég értékesítése sosem merült fel? Nem voltak aggresszív vásárlási ajánlatok?

Sosem hangzott el a „jaj, nehogy megüssétek ti is a bokátokat!” jellegű, szokásos intelem? Kontrax, Albacomp – és még sok példa lenne említhető a hazai IT-történelemből.

A paranoia miatt nekünk is szükségünk van a már említett alapos képzésre és a megbízható mentorokra, mi nem a saját kárunkon szeretnénk tanulni. A nagyság átka egyértelműen látszik. Megtöbbszöröződtek a fogyasztóvédelmi feljelentések, amelyek mögött vélhetően nem mindig fogyasztó áll. Én sokáig nem is hallottam a versenyhivatalról, most meg már szinte fix asztala van nálunk „kihelyezett” munkatársuknak, ahogy az APEH is rendszeresen vendégeskedik nálunk.

Ha ma kezdene, milyen vállalkozásba fogna?

Ma az internet révén egy egyszemélyes kis cég is tud pontosan ugyanolyan profin kinézni, mint mi. Ez is kulcsfontosságú, hogy Magyarországon nagyon nagynak kell látszani. Mi is így kezdtük, felfújtunk egy lufit, aztán persze megtöltöttük tartalommal: lett CRM, profi ügyfélkiszolgálás. Ha most kezdeném, akkor pontosan ugyanezekre koncentrálnék, bármi legyen is a termék. Ha konkrétumra kíváncsi, internetes kereskedésben gondolkodnék most is, de olyan üzletet indítanék, amelyhez már áru áramlása sem kötődik, legyen csak valamilyen virtuális szolgáltatás. Indulnak a fogadóirodák, aktivizálódnak az aukciós oldalak, nagyon érdekes például, hogy nálunk a mindenféle megszorítások és a stagnáló vagy romló életszínvonal ellenére is még mindig gyerekcipőben jár a használt termékek online kereskedelme.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik