Üzleti tippek

Mobiltelefont vagy mobiltévét?

Nagy csaták lesznek a hirdetési piacon, a mozik sportközvetítésekkel erősítenek, míg a telefonok olcsóbbak lesznek, mint a rajtuk tárolt tartalom - többek között ezt jósolja a DTT 2008-as elemzése.

A Deloitte Touche Tohmatsu (DTT) 2008-as esztendőre szóló előrejelzései egyfelől nehéz évet jósolnak az internetes reklámok piacának, másrészt azt jósolja, hogy a távközlési eszközök olcsóbbak lesznek, mint a fenntartásuk, ez pedig sok cég struktúráját változtathatja meg.

A technológiai iparág igen vegyes kilátásokkal vágott a 2008-as esztendőnek. A DTT előrejelzése alapján úgy tűnik, hogy a névtelenségbe burkolózó, ismeretlen netező képe 2008-ban egyre inkább a múlté, hiszen az anonimitás jóval nehezebben tartható fenn a szüntelenül erősödő online kereskedelem, illetve a gombamód szaporodó közösségi oldalak korában.

Az internet nagy előnye sokak szemében a névtelenség, mindazonáltal 2008-ban az online kereskedők és a felhasználók is arra figyelnek majd, hogy az internetes tranzakciók mögött minden esetben jól beazonosítható identitás legyen – s nem utolsó sorban erre törekszenek a netes kereskedelmet szabályozó hatóságok is. “Az online hitelesítés bevezetése – noha eleinte sokak szemében a szabadságjogok megnyirbálásának tűnhet – végül mégis jó hatással lehet mind az üzletre, mind a felhasználók által elérhető szolgáltatások minőségére.

Ilyen az e-kereskedelem, vagy az online aukciók biztonságának növelése, de jóval kevesebb visszaéléssel járhat majd az internetes chatszobák működése is, hiszen a csökkenő anonimitás óvatosságra intheti azokat is, akik névtelenül vétenének a közösség szabályai ellen.

Digitális védelem

Az első személyi számítógép megjelenése óta egyrészt exponenciálisan megnőtt a PC-ken tárolt adatmennyiség, másfelől legalább ilyen mértékben nőtt ezen adatok értéke és jelentősége is. Ezeket pedig meg kell védeni, így 2008-ra egyre népesebb lesz azon felhasználók tábora, akik számítógépük élettartama alatt többet költöttek már vírusvédelemre és internetbiztonságra, mint amennyibe a gépük eredetileg került.

Ez a trend ráadásul valószínűleg nem áll majd meg a személyi számítógépeknél – ugyanez a tendencia érvényesül az MP3 lejátszók, mobiltelefonok esetében is, mert bár ezek az eszközök különböző formátumokkal dolgoznak, közös bennük, hogy napjainkban mind értékesebb adatok tárolására használják őket.
Kockafejek és a digitális szakadék

A modern internetes technológia potenciális felhasználóit két táborra osztó digitális szakadék minden eddiginél mélyebb lehet 2008-ban. Míg egyre többek számára válik szinte létfontosságúvá adataik digitális tárolása, sokan a megfelelő ismeretek hiányában egyszerűen képtelenek lesznek erre, ennek következtében jelentős akadályokba ütköznek a majd mindennapokban.

Tovább ront az összképen digitális szabványok és standardok eltérősége, ami tovább korlátozza a jelenleg használatos számítógépek és digitális szolgáltatások hozzáférhetőségét. Az iparágban hosszú ideje tapasztalható feszültség van az egyedi, szabadalommal védett megoldásokat alkalmazó vállalatok és a közös szabványokat szorgalmazó szakértők és cégek között. Az adattárolás területén e feszültség csak fokozódni fog 2008-ban – a konszenzusos megoldás elérése egyelőre komoly kihívásnak tűnik.

Nehéz év az online hirdetések piacán

Az első banner 15 évvel ezelőtti eladása óta a globális online hirdetési piac évi 42 milliárd dolláros iparággá duzzadt, ám idén komoly kihívásokkal kell szembenéznie. Az egyik ilyen akadály a reklámkerülés, vagyis fogyasztók fokozódó ellenszenve az online hirdetési forma ellen. A másik komoly tényező pedig a felhasználókban élő, s egyre növekvő ellenérzés, amelyet az internetes tevékenységük, hálón töltött óráik agresszív nyomon követése vált ki belőlük.

Lépéskényszerbe kerül tehát a reklámipar 2008-ban, hiszen meg kell találnia a módot, hogy megértesse a felhasználókkal, mely előnyökkel jár számukra az internetes hirdetés, és hogy például ennek köszönhető a különböző digitális tartalmakhoz való ingyenes hozzáférés is a hálón.

A szektornak figyelnie kell a változó szabályozást, hiszen minél sikeresebbé válik az online hirdetési forma, annál nagyobb figyelmet fordítanak majd a szabályozó hatóságok az ellenőrzésére. 2008-ban az online hirdetési szektornak erős nyomásra kell készülnie a hagyományos média irányából is, ezen médiumok ebben az évben érzékelhetően erősödhetnek majd.

Az internetes televízió lendületet ad

Sokan megjósolták már a hagyományos televízió közelgő halálát, a szektor azonban általánosságban jó formában teljesít majd egész évben az elemzés szerint. A hagyományos televíziózás valószínűleg az internetes sugárzásnak köszönheti majd kirobbanó formáját, ami elsőre talán meghökkentően hangzik, különösen, hogy az internetes TV több befolyásos elemző szerint sokkal inkább közvetlen ellenfele a klasszikus tévének. Mégis úgy tűnik, hogy a két műfaj egyelőre nem keveredik, s az internetes TV teljesen különálló médium marad, amelynek minősége, tartalma és közönsége is merőben eltér a hagyományosétól.

De a hagyományos televíziók sem ülhetnek tétlenül: a vezetőknek olyan megoldásokat kell találniuk a két médium együttes fenntartására, amelynek során az online csatornák nem kioltják, hanem kiegészítik a hagyományos tartalmakat. Az internetes televízió számára épphogy jövedelmezőbb módja a piacra jutásnak az, ha kiegészíti a hagyományos televíziózást, ahelyett, hogy konkurenseként, vele szemben próbálna utat törni magának.

Jöhetnek a felvásárlások

Veszprémi István, a Deloitte igazgatója fölhívta a figyelmet, hogy idén már megnyílt annak jogi lehetősége, hogy magyar kcégek is egyesülhessenek uniós társaikkal.

Karli Péter, a Deloitte TMT üzletágra szakosodott munkacsapatának igazgatója szerint a jogi lehetőség önmagában nem lesz okozója az újabb egyesüléseknek, ugyanakkor a már jelenleg is szorosan összetartozó vállalatcsoportok egyszerűsíthetik működésüket oly módon, hogy egy nagy, közös céggé szerveződnek – mondta el az FN kérdésére a szakember. A liberális szabályozás jó lehetőség az unión kívüli – például egy amerikai – befektetőnek is, akinek nem kell külön működtetnie az unióban vásárolt vállalatait, hanem egy nagyobb vállalattá integrálhatja azokat.

A Deloitte szakemberei elmondták: a telekommunikációs ágazatban továbbra is számítani lehet a fúziókra, bár a hitelpiaci válság nyilvánvalóan visszafogóan hat. Egyre több feltörekvő piaci vállalati lép elő fölvásárlói pozícióba, „prédából ragadozóvá” válva.

A magyar piacról szólva úgy vélték: Magyarországon már olyannyira koncentrált a telekommunikációs piac, hogy nem valószínűek a nagy felvásárlások. A média, illetve már az új média területén is kezdenek megszilárdulni a piaci erővonalak.

Karli Péter lapunk kérdésére elmondta: 2001 óta nem járható út az internetes cégek számára az amazon.com féle veszteségek melletti, hitelekből finanszírozott óriásivá növekedés. A piac ma már nem ennyire bizakodó. Ugyanakkor még mindig egy gyorsan növekvő piacról van szó, ha Magyarországot, illetve a régiós lehetőségeket tekintjük, ám a fejlett országokban az internetes szolgáltatások piacát már érettnek mondhatjuk.

A kalózkodás visszaszorítása

Az online kalózkodás elburjánzásának fő oka a szélessávú hozzáféréssel rendelkező háztartások folyamatosan növekvő aránya világszerte. A felgyorsult adatforgalom megalapozta a jogvédett tartalmak illegális terjesztését a világhálón keresztül. 2008 ebből a szempontból változást hozhat, mert bár az internetes kalózok ellen vívott háború korántsem ért még a végéhez, a tartalomszolgáltatók már idén elkönyvelhetnek nyertes csatákat ezen a területen. A „digitális háború” jelenleg is két fronton.

Egyfelől a felvilágosítás eszközével megpróbálnak elébe menni a tartalmak ellenőrizetlen és jogtalan terjesztésének, másfelől pedig hatósági szankcionálással, például a szélessávú internetelérés megtagadásával, továbbá komoly bírságok kiszabásával szeretnék elejét venni a kalózkodás további térnyerésének. A DTT elemzése felhívja a figyelmet arra, hogy a legnagyobb kihívás a tartalmakat szolgáltató médiaipar számára most az lehet, hogy meg kell mutatnia a jogtiszta termékek azon tulajdonságait, amelyek ezeket a tartalmakat a kalózverziókhoz képest messze vonzóbb alternatívává teszik a felhasználók szemében, olyanná, amelyekért fizetni is hajlandóak.

A mozi nem filmvetítés

Az moziipar fejlődése az elmúlt néhány évben rendkívül egységes képet mutatott, a mozijegy-eladások világszerte évről évre növekedtek. Ez a tendencia a kilencvenes évek közepétől egészen 2006-ig folyamatos volt, ekkorra a szektor bevételei éves szinten elérték a 25 milliárd dollárt.

A szektor kilátásai ígéretesek: a piac szereplői 2008-ban is kétszámjegyű növekedéssel számolnak. A Deloitte szakértői szerint éppen ez a stabil és kiegyensúlyozott finanszírozási háttér lehet az utóbbi évtizedben csaknem érintetlen (mozi)formátum megújításának indikátora. A filmszínházaknál 2008-ban felgyorsul a digitális sugárzásra való átállás, ebben azonban a filmstúdióknak nem feltétlenül lesz szerepe. Ez az év a megfelelő infrastruktúrával rendelkező mozikban megteremti a sportesemények, koncertek és egyéb, kiemelt érdeklődésre számot tartó események élő közvetítésének gyakorlatát, éppen azok a műfajok költözhetnek tehát be (illetve vissza) a vetítőterembe, amelyek a klasszikus filmszínház számára állandó konkurenciát jelentenek.

Az újmédia igényei

2008-ban új piaci szereplők jelennek meg, köztük újabb közösségi hálózatok, virtuális világok és blogok, amelyek óriási volumenű kommunikációnak adnak teret. Mindezek igazolják a telekommunikációs szektor szakembereinek azon megállapítását, hogy a felhasználóknak minden eddiginél nagyobb igénye lesz az információcserére. A már említett új médiumok előtérbe kerülése ugyanakkor 2008-ban felhívhatja a telekommunikációs szektor figyelmét arra, hogy egyelőre képtelen a meglévő csatornákat jövedelmezőség tekintetében is kiaknázni. Vagyis mivel ezeken a hagyományos területeken máig nehezen realizálható a profit, a telekommunikációs cégek 2008-ban rádöbbenhetnek, hogy a bevételeknek még mindig túl nagy szeletét engedik át az újmédia-vállalatoknak.

Telekommunikáció

Noha a fúziók és felvásárlások ütemén 2008-ban sokat fékezhet az Amerikából indult, majd Európába is átgyűrűző hitelválság, valószínű, hogy a telekommunikációs szektor cégeinek növekedése túlnyomó részt továbbra is a felvásárlásokon keresztül lesz csak fenntartható. Míg azonban a fejlett világ megerősödött mobilszolgáltatói újabb felvásárlási lehetőségek után kutatnak, 2008-ban megfordulhat az eddigi rend. A feltörekvő piacok vezető szolgáltatói az űzött vad szerepét maguk mögött hagyva valódi ragadozóvá léphetnek elő, hiszen az új előfizetők százezrei olyan pénzügyi bázist jelentenek a számukra, amelyet közvetlenül nem érinthetnek a hitelválság nyomán megemelkedett kamatlábak.

Gyorsabbat

Idén várhatóan folytatódik a telekommunikációban az elérhető és a „szükséges” adatátviteli sebesség körüli a vita, az újabb, még gyorsabb szabványok bevezetése mellett, vagy éppen ellene szóló érvek felsorakoztatása. A rendelkezésre álló adatátviteli formák jórészt kielégítik a jelenkor igényeit, ráadásul egy újabb drága, az adatátvitel gyorsítását célzó ugrás finanszírozhatósága jelenleg kétségesebb mint valaha. A DTT előrejelzése szerint a telekommunikációs cégeknek 2008-ban meg kell azzal, hogy a technológai fejlesztés költségei már érezhetően a nyereség rovására mennek.

2008 a GPS-mobil éve, aztán meghal

Miközben a műholdas helymeghatározási technológiát alkalmazó készülékek piaca dinamikusan bővül, a GPS chipkészletek ára 2008-ban várhatóan alig néhány dollárra esik majd vissza a tömeges felhasználásnak köszönhetően. 2008-ban a mobiltelefon-ipar komoly kihívással áll szemben, hiszen a tendencia fenntartásához a GPS-funkciókhoz megfelelő tartalmakat, értékes szolgáltatásokat is találnia kell, amelyek indokolják a GPS-chipek tömeges alkalmazását. Egyelőre úgy tűnik, hogy a piac szereplői nem veszik figyelembe a műholdas navigáció járműves és gyalogos használata közötti különbségeket, s az ezzel összefüggő, eltérő felhasználói elvárásokat.

A DTT előrejelzése szerint a GPS-sel ellátott mobiltelefonok eladása 2008-ban emelkedni fog ugyan, ám megfelelő motiváció (vagyis tartalom) híján, az újdonság varázsán túllépve elenyésző marad a használatuk, hiszen a többletköltségeket figyelembe véve a GPS-technológia egyelőre igen csekély hozzáadott értéket jelent ezekben az eszközökben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik