Néhány órával a bejelentés után a dél-portugáliai Portimao városa, amely a szombati első szakasz célja és a vasárnapi második etap rajtja lett volna, máris közölte: előzetesen 1,5 millió eurót követel az elmaradt bevételek miatt.
„A jogi szakembereink már vizsgálják a szerződéseket és azt, hogy milyen lehetőségeink vannak” – mondta Manuel da Luz polgármester, aki hozzátette: megütközéssel vette tudomásul, hogy a verseny elmarad. „Remélem, hogy nem a francia és a mauritániai kormány közötti politikai feszültség van az ügy hátterében” – fogalmazott.
A magyar csapatok még igazán fel sem fogták, hogy mi történt, a legtöbbjük még megvárja a holnapra tervezett indulás idejét, és csak azután döntenek a hazautazásról –tájékoztatták lapunkat a csapatok.
Jelen helyett múlt
A szponzorok viszont időközben máris elkezdtek dolgozni a megoldáson. A versenyről legnagyobb terjedelemben az RTL Klub számolt volna be. Rényi Ádám, a csatorna kommunikációs igazgatója lapunk érdeklődésére elmondta: a mai és holnapi műsorrendet nem érinti a lemondás, péntek este levetítik a felkészülésről szóló összeállítást, holnap estére pedig a „„Dakar-ügyről” készítenek részletes ismertetést.
A késő esti adásba tervezett utibeszámolók után kezdődő műsorokat előrehozzák, így jelentős változást nem okoz a műsorstruktúrában a malőr. A hirdetésekért felelős cég, az IKO Media pedig már a szponzorokkal közösen keresi a megoldást, hogy milyen egyedi megjelenésekkel tudja kárpótolni ügyfeleit.
A lapunk által megkérdezett cégek egyike sem tudta pontosan megmondani, hogy mekkora kárt okoz nekik a lemondás, de a csapatok 100 millió forintot meghaladó költségvetéssel rendelkeznek, ezek nagy részét pedig már a felkészülés során felhasználták. Valószínű azonban, hogy a szponzorok „megértőek lesznek”, és elfogadják majd a kárpótlás valamilyen formáját.
A Vodafone-nál is megértően fogadták a hírt. Szilágyi Andrea, a cég szponzorációs menedzsere lapunknak azt mondta, hogy a céget közvetlen anyagi kár nem érte, és a szerződésben ki is tértek az ehhez hasonló vis maior esetekre. Elmondása szerint legnagyobb káruk annyi, hogy az autósport rajongói nagyszerű napokról maradnak le.
Al-Kaida a rali gyilkos
A Dakar-rali lebonyolítása azután került veszélybe, hogy december 27-én a terroristák három katonát megöltek a nyugat-afrikai országban, három nappal korábban pedig fegyveresek négy francia turistát lőttek agyon, egyet súlyosan megsebesítettek.
A verseny évek óta keresztülhalad veszélyes vidékeken, eddig azonban mindig meg tudtak állapodni a harcolókkal. Ezek pontos menetéről megbízható információ szinte sosem jelent meg, így nem lehet tudni, hogy a fegyveresek mit kaptak cserébe azért, hogy a verseny idejér felfüggesztik harcaikat.
A show folytatódik
Ujhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium államtitkára a biztonsági okok miatt törölt Dakar-rali rajtján tárgyalt a francia szervezőkkel (ASO) a 2010-es budapesti rajt ügyében.
„Ahogy a rendezők bejelentették, hogy az idei viadal elmarad, azonnal kérték tőlünk, hogy tárgyaljunk. Március végéig van határidőnk arra, hogy következmények nélkül kilépjünk az előszerződésből vagy véglegesítsük a megállapodást. Utóbbi esetben 2010-ben Budapestről indulna a Dakar-rali. A lehetőség az ország számára óriási, de a veszélyeket is fel kell mérni. A szervezőknek olyan afrikai útvonalakat kell találniuk, amelyek biztonságosak” – mondta az MTI-nek Ujhelyi, aki egy szakértői csapattal tartózkodik a portugál fővárosban, ahol alaposan kielemzik a rajtkörülményeket.