Az idén 75 éves közszolgálati médium az interneten nemrég önálló YouTube-csatornával jelentkezett, és mobiltelefonokra optimalizált honlapot is indított – mindkettő azonnal a legnépszerűbb csatornák közé került. De úgy látszik, a költségek növekedését már nem akarták tovább a brit tévénézőkre hárítani, ezért a jövőben a BBC honlapjain és videóin lehetőség lesz hirdetni.
A British Broadcasting Corporation ugyanis a szigetország tévénézői és rádióhallgatói által fizetett előfizetői díjakból él – a szervezet alapítói ezáltal kívánták megőrizni a médium függetlenségét. Így ugyanis sem a hirdetők, sem a parlament nem tud nyomást gyakorolni a szervezetre.
A brit előfizetők – és a médiahatóság tagjai– pedig továbbra is elutasították a BBC azon felvetését, hogy a minden földrészen sugárzó adó hirdetéseket is sugározhasson. Pedig a műsor már rég felkeltette a potenciális hirdetők érdeklődését, akik eddig leginkább a CNN amerikai hírcsatornán tudták elkölteni erre szánt dollármillióikat. Az időközben piacralépő francia, európai és arab eredetű nemzetközi hírcsatornák is megélnek, noha nézettségük jóval kisebb, mint a briteké.
Ezért a BBC-nél végül megtalálták annak a módját, hogy a brit adófizetőknek ne kelljen reklámokat nézniük, de az adó mégis szerezhessen ilyen módon is bevételt.
Mennyit ér?
A BBC World 2003 óta megháromszorozta hirdetési bevételét, tavaly 111 millió fontot ért el.
A BBC sajtóirodája lapunk érdeklődésére nem tudta megmondani, hogy mekkora bevételt terveznek az újításból, de a tervek között szerepel az is, hogy a jövőben a külföldiek – így a magyarok is – előfizetést vásárolhassanak, és így újra reklámok nélkül böngészhessék a híreket.
Magyarországon az előfizetéses híroldalak rendre veszteséget termelnek. A folyamatos működést ezért a hazai hírportálok – így a FigyelőNet is – hirdetésekből finanszírozza.