Üzleti tippek

Pénzt kér a magyaroktól is a BBC

Feladta a hirdetések teljes elutasítását a brit közszolgálati média, a BBC. A szigetország lakói ebből semmit nem vesznek észre, mert csak a külföldiek láthatják majd a reklámokat.

Az idén 75 éves közszolgálati médium az interneten nemrég önálló YouTube-csatornával jelentkezett, és mobiltelefonokra optimalizált honlapot is indított – mindkettő azonnal a legnépszerűbb csatornák közé került. De úgy látszik, a költségek növekedését már nem akarták tovább a brit tévénézőkre hárítani, ezért a jövőben a BBC honlapjain és videóin lehetőség lesz hirdetni.

A British Broadcasting Corporation ugyanis a szigetország tévénézői és rádióhallgatói által fizetett előfizetői díjakból él – a szervezet alapítói ezáltal kívánták megőrizni a médium függetlenségét. Így ugyanis sem a hirdetők, sem a parlament nem tud nyomást gyakorolni a szervezetre.

A brit előfizetők – és a médiahatóság tagjai– pedig továbbra is elutasították a BBC azon felvetését, hogy a minden földrészen sugárzó adó hirdetéseket is sugározhasson. Pedig a műsor már rég felkeltette a potenciális hirdetők érdeklődését, akik eddig leginkább a CNN amerikai hírcsatornán tudták elkölteni erre szánt dollármillióikat. Az időközben piacralépő francia, európai és arab eredetű nemzetközi hírcsatornák is megélnek, noha nézettségük jóval kisebb, mint a briteké.

Ezért a BBC-nél végül megtalálták annak a módját, hogy a brit adófizetőknek ne kelljen reklámokat nézniük, de az adó mégis szerezhessen ilyen módon is bevételt.

Mennyit ér?

A BBC World 2003 óta megháromszorozta hirdetési bevételét, tavaly 111 millió fontot ért el.

Először az öt kontinensen sugárzó BBC World kezdett reklámokat adni, most pedig az internetes csatornákon is megjelentek ezek. A cikkek között, valamint a videók előtt lehet reklámozni a BBC új szabályai szerint. A szerverek eddig is különbséget tettek a hazai és külföldi számítógépek között, így a rendszert nem volt nehéz kiépíteni – tudta meg lapunk.

A BBC sajtóirodája lapunk érdeklődésére nem tudta megmondani, hogy mekkora bevételt terveznek az újításból, de a tervek között szerepel az is, hogy a jövőben a külföldiek – így a magyarok is – előfizetést vásárolhassanak, és így újra reklámok nélkül böngészhessék a híreket.

Magyarországon az előfizetéses híroldalak rendre veszteséget termelnek. A folyamatos működést ezért a hazai hírportálok – így a FigyelőNet is – hirdetésekből finanszírozza.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik