Üzleti tippek

Januártól tovább drágul a kábeltévé

Elkerülhetetlen az áremelés jövőre a kábelszolgáltatók szerint, igaz, az infláció mértékénél kisebb drágításra készülnek a cégek. Komoly lépésre szánja el magát a UPC is, a cég milliárdos beruházással elindítja digitális műsortovábbítását - írja legújabb számában a Marketing&Média.

Nézni, vagy nem nézni – tehetik majd fel maguknak a kérdést a televíziós műsorok rajongói, amikor a Marketing&Média megjelenésével párhuzamosan kezükbe veszik a kábeltévé-tarifák változásáról tájékoztató levelet. Igaz, megszokhatták már, hogy a „csatornadíjak” januártól mindig felszöknek, hiszen a szolgáltatók zöme évről évre jelentősen növeli az árakat.

Emelt adás

A szolgáltatók szerint elkerülhetetlen az áremelés, igaz, a lapunknak nyilatkozó cégek az inflációnál kisebb mértékű drágítást terveznek. Az áremelés okaként általában az inflációt jelölték meg a kábeltársaságok (amely 7-8 százalék körül alakul az idén a Központi Statisztikai Hivatal előrejelzése szerint), de a költségek, a műsor- és szerzői jogdíjak emelkedése is szerepet játszik a drágulásban.


Érdeklődésünkre a kábelpiac két vezető szolgáltatója, a UPC Magyarország Kft., a T-Kábel Magyarország Kft., illetve a közepes cégek közé tartozó PR-Telecom Zrt. jelezte, hogy emeli kábeltévés szolgáltatásának előfizetési díját.

Pedig rendkívül kiélezett a verseny a hazai fizetős tévészolgáltatási piacon. A korábban a kábelcégek által uralt szegmenst szinte sokkolta 2006 februárjában a Teszári Zoltán nagyváradi milliárdos érdekeltségi körébe tartozó DigiTV megjelenése.


Az azóta több százezer ügyfelet gyűjtő társaság az összes nagy hazai kábelszolgáltatótól csábított el előfizetőket egy évig nullaforintos előfizetési díjjal, majd az azt követően is igen kedvező áron kínált akciós csomagjaival.

Vándorló nézők

A DigiTV elsősorban a korábban még fizetős televíziós szolgáltatással nem rendelkezők körében tudott előfizetőket gyűjteni, és csak kisebb arányban csábított át már meglévő kábeltelevíziós felhasználókat – közölte érdeklődésünkre Szűcs László, a UPC Magyarország Kft. média- és sajtókapcsolati igazgatója.


A szokásos piaci áraknál alacsonyabb díjak, a más típusú, alacsonyabbra pozicionált kínálat megjelenése a piac eddigi szereplőitől is megkövetelte, hogy ezt valamilyen módon figyelembe vegyék, reagáljanak rá. Ezért több kábelszolgáltató is a korábbi alapcsomagnál alacsonyabb díjú és kisebb kínálatú csomagot alakított ki, illetve akciós, kedvezményes előfizetési lehetőségeket hirdetett meg – vázolta a helyzetet Szűcs László. (Az internetes és telefonpiacra jellemző akciós értékesítés korábban nem volt jellemző a kábeltévés szolgáltatásoknál.)


Emellett a UPC szakembere szerint egyre többen ismerik fel a három szolgáltatást – internet, telefon és televízió – egyben kínáló triple play csomagok ügyfélmegtartó szerepét, ezért a kisebb társaságok is sorra vezetik be ezt a konstrukciót.

A versenytársak megjelenése nem újszerű dolog a Fibernet számára, ugyanakkor a DigiTV megjelenésével a társaság is veszített előfizetőket – mondta el Minda László, a vállalat kereskedelmi vezérigazgató-helyettese. A piac lassan letisztul, nem lehet ugyanazt a szolgáltatást minden célcsoportnak egyforma sikerrel értékesíteni.


A Fibernet a versenybe a szolgáltatásai színvonalával, azok sokszínűségével, illetve a kábeltévé-, internet- és telefonszolgáltatás együttes vásárlása esetén adott kedvezményekkel száll be – tette hozzá Minda László.

—-Differenciáltabb szolgáltatások kellenek—-

Lehet versenyezni a DigiTV-vel, de ez elsősorban nem direkt árversenyt jelent – közölték érdeklődésünkre a T-Kábelnél. A hagyományos kábeltévés szolgáltatás esetében a tartalom és a műszaki minőség jelenti a versenyképesség alapját, valamint azok a szolgáltatások, amelyeket az ügyfelek igénybe vehetnek.

Szűcs László szerint a kábeltelevíziós szolgáltatók úgy állhatnak helyt az erősödő versenyben, ha az eddigi tömeges jellegű szolgáltatásukat jobban differenciálják, és nyitnak mind az alsó (kisebb igényű), mind pedig a felső (különlegesebb, nagyobb igényű) kategóriát képviselő előfizetők felé. Az új piacra lépők (DigiTV, IPTV) ugyanis elsősorban ezekben az irányokban próbálnak eltérni, mást nyújtani, mint a hagyományos szolgáltatók. Tehát a kábelcégeknek olcsóbb és egyszerűbb, valamint új többletszolgáltatásokat is be kell vezetniük.

Új sávok

Jövőre több tucatnyi új csatorna jelenik meg Magyarországon (Marketing&Media, október 17.), újabb komoly kihívást jelentve a kábeltársaságok számára a kínálat összeállításánál. Az analóg műsortovábbítás esetében újabb programok már csak a régiek rovására vehetők fel a kínálatba, vagyis ki kell hagyni valamit. Megoldást jelenthet a digitális kábeltelevíziós szolgáltatás elindítása, amellyel a jelenlegi kínálat akár többszörösét is eljuttathatják az előfizetőkhöz. A vezető hazai kábelszolgáltatók közül a T-Kábel Magyarország Kft. már 2005 végén megjelent a piacon digitális szolgáltatásával, tematikus mini csomagokat kínálva. Augusztus végén már 25 ezer előfizetője volt a szolgáltatásnak, több mint 20 ezren pedig már a cég teljes televíziós alapkínálatát digitálisan élvezhették. Ez arányában azt jelenti, hogy alig háromnegyed év alatt az előfizetők közel 15 százaléka áttért a digitális platformra azok közül, akik számára ez a 2006 végén elindított szolgáltatás elérhető. Az év végéig ez az arány a társaság várakozásai szerint 25 százalékra nő.

A mintegy 68 ezer kábeltévé-előfizetővel rendelkező PR-Telecom ügyfeleinek 12 százaléka már jelenleg is a digitális szolgáltatást használja, és 85 százalékuknak van lehetősége az új technológia igénybevételére – mondta Fojt István, a társaság vezérigazgatója. A cégnél egyébként folyamatosan növelik a szolgáltatások szám%

Ajánlott videó

Olvasói sztorik