Üzleti tippek

Meghágjam vagy megöljem?

Nehezen összeegyeztethetők a női és az üzleti szerepek, s az előítéleteken sem könnyű úrrá lenni. A nők vezette vállalkozások alacsony számának a társadalmaikon túl pszichológiai okai is vannak: a nők kevésbé kockáztatók, mint a férfiak, s nem elégíti ki őket a státuszért versengés.

Az Európai Unió külön irányelvben foglalkozik a vállalkozásindítás nemek szerinti esélyegyenlőségének javításával, mert az uniós vállalkozásoknak csak nagyjából a 30 százaléka van női kézben. Ennek aránya Magyarországon is hasonló. A MINők (Magyar Internetező Nők Egyesülete) szerint a magyar női tulajdonú vállalkozások nagy része önfoglalkoztató, legfeljebb néhány fős, vagyis a „komolyabb” vállalatok többsége férfikézben van.

Nem pusztán üzlet

Merza Péter pszichológus szerint leginkább a szociális minták vagy a belső önmegvalósítási szükségletek vezetik az embereket az üzleti élet versenyében. A vállalkozás nemcsak üzleti kérdés, hanem a legfontosabb belső motivációk kielégítése is. A férfiaknál talán jellemzőbb a birtoklási vágy, amely a megszerzésben csúcsosodik ki.

A vállalkozó nők között is vannak férfias mentalitásúak, képességeik gyakorlatilag megegyeznek a férfiakéival, azzal a különbséggel, hogy kevesebb férfi gondozza közben a gyermekét, inkább fizet érte.

Irracionális a mai modell

Érdemes a nők üzleti életben betöltött szerepét evolúciós pszichológiai szempontból is nézni – mondja Lehoczky Mária gazdaságpszichológus. Simon Baron-Cohen szerint a női agy egyik legfőbb jellemzője az empátiás képesség, a férfiaké pedig a rendszerezés. Innen a célszerű ősi munkamegosztás: az ősember élelmet szerez, az “ősasszony” gyermeket gondoz. Ennek híján a nemek közti versengés gátolta volna a szaporodást.

Ma viszont mindkét szerepben maximális teljesítményt várunk, ami elég pazarló, kevéssé hatékony megoldás. Az üzleti életben a rendszerezés (haszonmaximalizálás) alapvető, de az empátia is fontos (kapcsolatépítés, információszerzés). Mindkét képesség megtalálható nőben és férfiban is. Általában az egyik túlsúlyban van, az ősi kódnak megfelelően. Vagy éppen fordítva.

A lányok állandóságra vágynak

Horváth Andrea nőkkel foglalkozó coach tapasztalata szerint az egyetemista fiúk többsége már tudja, hogy milyen vállalkozást fog indítani. A férfiak hamar belevágnak egy-egy ötlet megvalósításába, vállalják a kockázatot és túllépnek, ha kudarc éri őket.

A lányok hasonló korban már azon gondolkodnak, hogy például tíz év múlva milyen feltételeket teremtenek majd a családnak, ezért inkább állandóságra törekszenek. Nem vállalják a kockázatot, a sikertelenséget rosszul viselik (többnyire önmagukat okolják). Felmerül tehát kérdés: milyen szerepet vállaljon a nő. Engedelmeskedjen az ősi kódnak, vagy lépjen túl rajta?

A hatalom férfias örömforrás

Lehoczky Mária azt a véleményt vallja, hogy a nők (agyi biokémiai folyamatoknak köszönhetően) leginkább a családi, anyai szerepben találják meg a maximális örömforrást. Az evolúció során oly jól működő nemi munkamegosztás azonban a mai civilizált világban a nők számára sok hátránnyal jár. A dolgozó nőknek akarva-akaratlanul a férfias gazdasági életben is helyt kell állniuk.

Ekkor az elvárásoknak megfelelően “férfias” magatartást alakítanak ki, így előbbre jutnak a ranglétrán, vagy boldogulnak saját vállalkozásukban. A nőknek azonban arra is szükségük van, hogy úgy érezzék, kedvelik őket és ne gázoljanak át másokon, minden fél nyertesnek érezze magát.

Önmagában a státuszvadászat nem elégíti ki őket, míg a férfiak jobban kedvelik a nyer-veszít játszmákat. A nők tehát mindaddig hátránnyal indulnak, amíg hatalmi harc dominál az üzleti életben, ami a gazdasági folyamatok motorja.

Nőként kell vállalkozni

Ha a nő múzsatípus, inkább a háttértámogatásban vesz részt szívesen, akkor a vállalkozásban is ilyen szerepet válasszon. Ha amazon, fontos neki a küzdés, az hogy mindig topon legyen, mert ez ad neki energiát, vállalkozzon – mondja Horváth Andrea. Úgy látja, a nők végre kezdenek rájönni, hogy nem férfinak és férfiasnak kell lenniük, hanem megismerni önmagukat és kidolgozni saját női sikerstratégiájukat. Nem legyőzniük kell a férfiakat, hanem kiegészíteni.

A sztereotípia szerint a vállalkozásban keménynek, határozottnak, férfiasnak kell lennie a nőnek, fél óra múlva pedig hazaérve lágynak, átadónak, nőiesnek. De nem ez a jó út, ezt az ellentmondást meg kell tanulnia a nőnek feloldania magában. A munkájában is meg kell maradni nőiesnek (külsőleg és belsőleg is), csak ezekre a tulajdonságaira alapozva lehet mindkét fronton sikeres – állítja a tanácsadó coach.

—-Ellentmondó női és üzleti szerepek—-

Gyakran halljuk, hogy a sikeres üzletasszony össze tudja egyeztetni anyai és az üzleti szerepeit. Lehoczky Mária szerint ez úgy lehetséges, hogy magas rendszerező képességgel szervezi az életét és kiváló empátiás képességgel megállja a helyét anyaként is. A másik lehetőség szerint az alacsony empátiás képesség miatt nem okoz gondot számára a gyermektől való távollét és a gondozás “bérbe” adása, a magas rendszerezési képesség pedig segíti a férfias magatartásban.

A nők többségénél a “hagyományos” biológiai motivációk felülkerekedhetnek és gátolhatják a pszichológiai szükségletek kielégítését, például az üzleti sikerességet. Ezért képességeiken felüli erőfeszítést kíván a szerepek összeegyeztetésére irányuló racionális, rendszerező gondolkodásmód és a szoros anya-gyermek kapcsolat feláldozása, bűntudattal és tartós boldogtalanságérzéssel jár együtt.

Sok a magányos vállalkozónő

Nem összeegyeztethetetlen a női és az üzleti szerep, bár vannak megoldandó problémák, állítja Horváth Andrea. Akiknek még nincs gyerekük, de van egy fix kapcsolatuk vagy férjük, azoknál „csak” az átállás a probléma munka és otthon között. Az anyukáknál a lelkiismeret-furdalás (kevés idő marad a gyerekre) nehezíti a boldogulást. Az időbeosztás átszervezésével sokat lehet segíteni, és azzal is, ha nem ragaszkodnak a bejáráshoz, hanem használják a modern technikát és otthonról intézik üzleti ügyeiket.

Azoknak sem egyszerű azonban, akiknek nincs társuk. Sokszor ennek hátterében is a vállalkozás áll: a munka miatt megy tönkre a kapcsolat, vagy éppen nem is jön létre. A vállalkozó típusú nőknél gyakori hiba, hogy csak teljesítményük alapján ítélik meg az embereket, így potenciális partnerük nem lehet elég jó. Sok a magányos vállalkozónő a környezetemben, teszi hozzá.

A várható élettartamnövekedés lehetővé teszi a szülés időpontjának eltolását a karrierépítés utáni időszakra, amikor biztosított az anyagi háttér, így a szerepek nem ütköznek, hanem időben egymást váltják – árnyalja a lehangoló képet Lehoczky Mária.

Milyen nőt akar a férfi?

Horváth Andrea úgy látja, a férfiak jobban szeretik azt az elfoglalt, de energikus és lelkes, vitalitással teli nőt, aki lehet hogy háromfelé szakad, de beavatja a társát az ügyeibe. Ettől úgy érzi a férfi, neki is része van a nő sikereiben. Ha kikérik a véleményét, megéli hogy fölnéz rá a nő. Ha ki van zárva teljesen, akkor nem tud azonosulni a nő céljaival, és már csak Évát akarja, aki takarít, mos, főz, stb.

Ha a nő jól kommunikál otthon, akkor támogatásra talál. Bár a coach azt is hozzáteszi, a magán- és az üzleti élet összehangolása inkább a fiatalabb korosztálynál sikeres, a negyven feletti generációnál makacsul tartja magát a „nő legyen otthon, és szolgálja ki a családját” felfogás. Ezen a felálláson is segíthet a kitartó öntréningezés, de sajnos az is előfordul, hogy csak a szakítás hoz megoldást.

Nőiesség, óvatosan adagolva

Az üzlet a férfiak számára egy olyan vadászmező, ahol mindenkivel harcolni kell, a nőket is riválisnak tekintik, fejti ki Lehoczky Mária. Számukra az alacsonyabb empátiás készség lehetővé teszi a „könyörtelenséget”, és hatalmukkal élve, ha tehetik, alacsonyabb pozícióba szorítják a gyengébb ellenfelet, azaz a nőket (is). Ha mégis nőként kezelik, akkor inkább a biológiai szerepek kerülnek előtérbe és az üzlet nem jön szóba.

Nem kétséges, így Horváth Andrea, hogy az üzleti életben többnyire megjelenik az előítélet a női szereplővel szemben, ha még szőke is a hölgy, pláne. De ha nőies viselkedésével, kommunikációjával, szakmai felkészültségével bizonyít, akkor eltűnik az előítélet. Túlzásba vinni a nőiesség hangsúlyozását azonban kockázatos is lehet. Ha a férfi csak a nőt látja, agyában egy pillanat alatt beindul az ősi reakció, Ken Wilber szavaival: megöljem vagy meghágjam?

Pedig a nő nem ezt kell hogy elérje: úgy kell elvarázsolnia a férfit, hogy az üzletet akarjon vele kötni. És a nők többsége ért ehhez. A férfi kollégák pedig akkor járnak jól, ha értékelik és felhasználják a csak nők által elérhető előnyöket.

Szubjektív epilógus: jó, hogy a nőknek van ma már választási lehetőségük, és hogy egyre többen megtalálják közülük azt a harmonikus egyensúlyt, amellyel a vállalkozás és a családi élet összhangba hozható. De kedves uraim! Talán néha kaphatnánk egy kicsit több bátorítást, támogatást önöktől, mint társtól, mint gazdasági szereplőtől, a társadalom többségi vezetőitől. Sokszor jól esne.

(A cikk szerzője vállalkozónő, a Tiszta Tér Technológia tulajdonos-főszerkesztője.)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik