Üzleti tippek

Romantikába menekülők

Magyarország – méretei ellenére – az egyik legvirágzóbb piac a tematikus tévéket működtető Zonemedia csoport birodalmában. A romantikus teleregényeket senki sem falja jobban honfitársainknál.

Talán akkor fogant meg az első gondolat a Zonemediát alapító lengyel Chris Wronski fejében, hogy dél-amerikai teleregényeket sugárzó tematikus csatornát indítson Magyarországon, mikor először indult gyűjtés hazánkban Isaura megmentéséért, talán később. Ötletét mindenesetre siker koronázta, mára a médiabirodalom öt csatornával is jelen van a hazai kábelcsomagokban. Az adók az európai filmekre specializálódott Zone Europa kivételével 24 órában sugározzák műsoraikat. Hazánk a vállalat harmadik legnagyobb piacának számít, amelyet csupán a jóval nagyobb lélekszámú Nagy-Britannia és Lengyelország előz meg – mondta el lapunknak a vállalat globális reklámértékesítéséért felelős Monica Chard.

Bővülésre hangoltak

Az 1991-ben alapított társaság rövid múltja ellenére sikeres karriert futott be: 125 országban 250 millió előfizetője van. Nem számolva a brit piaccal, bevételeinek mintegy ötven százaléka hirdetésekből származik, ezek itthoni kizárólagos értékesítője a G&E Vision. Az arány hazánkban árnyaltabb: az előfizetések nagyobb szeletet hasítanak ki a bevételi tortából, de a társaság szerint a piac még komoly lehetőségeket tartogat számukra.

A tematikus csatornák iránti hirdetői kereslet csak most kezdett fellendülni, a két nagy kereskedelmi csatorna uralta piacon éveken keresztül szinte labdába sem rúghattak a kisebb szereplők – állítja a G&E Vision vezetője, Vágújhelyi Gréta. Mindkét szakember úgy véli, a hirdetők most kezdik felismerni, milyen lehetőségeket rejtenek a tematikus csatornák, amelyek méreteik folytán sokszor jobb szolgáltatásokat nyújtanak, mint nagy riválisaik. A célcsoport is jóval körülhatárolhatóbb, elég csak a teleregények mekkájának számító, 75 százalékában női közönséget vonzó Zone Romanticára vagy a véleményformáló, fiatal értelmiség körében népszerű Zone Europára gondolnunk. Inkább a női célcsoportot vonzza a Zone birodalom itthon elérhető adói közül a Zone Club életmódcsatorna, míg a valós életből merítő Zone Reality mindkét nemet szinte egyenlő arányban szólítja meg.

Azonos reklámok

Mivel az adók jelenleg ugyanolyan tartalommal futnak néhány szomszédos országban is, így elkerülhetetlen, hogy más piacokra szánt reklámokba botoljunk. Mindez zavaró lehet a néző számára, s ezzel a készítők is tisztában vannak, épp ezért a végső cél, hogy megfelelő méretnagyságot elérve minél inkább kielégítsék az adott piac igényeit. A közeljövőben nem tervezik újabb csatorna bevezetését hazánkban, inkább pozíciójukat szeretnék megerősíteni. Jelenleg a kétmillió feletti kábeltévé-előfizetői táborból a Zone adói mintegy 1,2-1,4 millió háztartásba jutnak el. Az idei év a Zone Romantica kampányától volt hangos itthon, az ősz nagy dobása pedig a szeptember elején indult saját gyártású sorozat, a Sminkeljünk!, amelyet a Zone Club sugároz. A készítők nagy reményeket fűznek a 26 részes, szépségtanácsokat adó sorozathoz, amelynek fő támogatója a Rimmel kozmetikai cég.

Eközben a társaságnál globális szinten sem tétlenkedtek, a Zone ernyőbrand alá került az összes általuk működtetett csatorna, hogy még egységesebb legyen a márka arculata. Az Extreme Sports az egyetlen kivétel a kilenc adó közül, amelynek neve elé nem biggyesztették oda a Zone nevet, mivel az extrém sportműsorokat kedvelő nézőtábor körében a jelenlegi név és logó ismertsége nagyon erős. A névváltás még annyira friss, hogy felmérést sem készítettek, mennyire épültek be a nézői tudatba az új nevek, de Monica Chard szerint mindenképpen előny, hogy sokkal jobban felismerhetők a társaság adói.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik