Üzleti tippek

Elbukhat a BBC újítása

Korszerűtlen formátuma ellenére növekvő tendenciát mutat a teletextek olvasottsága. A digitalizáció új lehetőséget és komoly nehézséget is jelenthet a szolgáltatás számára.

Egyszerre ünnepelhet és gyászolhat az idén a teletextes szakma. Az előbbi oka, hogy éppen harminc évvel ezelőtt indította el az angol BBC a rendszeres teletext-szolgáltatást – igaz, a kísérleti adásokkal már 1972 óta jelentkeztek. Hazánkban mindezt az árnyékolhatja be, hogy júniusban elhunyt Márványi György, aki Képújság néven 1982-ben meghonosította a teletextet. A 90-es évek végétől az internet megjelenésével sokan úgy vélték, hogy előbb-utóbb elhal ez a szolgáltatás. Nem minden ok nélkül, ugyanis annak idején az angolok „ötvözzük a televíziót és a számítógépet” elv mentén indították útjára találmányukat. A szolgáltatás ezt hűen tükrözi is, ugyanis technikailag megmaradt a 70-es, 80-as évekbeli számítástechnikai lehetőségek szintjén mind a mai napig, hűen felidézve a Commodore számítógépek világát.

Fiatalok kedvence

Tudta-e…?



A teletext ötlete onnan ered, hogy a BBC és az ITV szakemberei a halláskárosultak számára szerették volna feliratozni a különböző programokat.

Mindezek ellenére a látogatottsági adatok azt mutatják, hogy él és virul a harmincéves – a médiatörvény szóhasználata szerint – kiegészítő műsorszolgáltatás, a TGI felmérése szerint ugyanis napi szinten összesen 1,2 millióan olvassák valamelyik „képújságot”.

A Nemzeti Médiaanalízisben is mérik a teletextek olvasottságát, amely a televíziós erőviszonyokat tükrözi, tehát RTL Klub, Tv 2, MTV a sorrend, igaz, utóbbinak erősebbek a pozíciói, mint a nézettségi versenyben (lásd táblázatunkat). „Ezt a felületet azért sem érdemes temetni, mert elérési adatai még az egyes tévék esetében is felveszik a versenyt több nagy internetes portál látogatottságával” – mondja Fülöp Tamás, a Tv 2 üzletfejlesztési és digitális média igazgatója.

A TGI részletes médiahasználati adatai szerint a többség a tévéműsort böngészi, második helyen az időjárás-jelentés áll, majd a hírek és a sporthírek következnek. Érdekes, hogy a különböző tartalmakat szinte százalékra pontosan egyforma lelkesedéssel olvasgatják a nők és a férfiak, egyetlen kivételt a sporthírek jelentenek, ami után a hölgyek csak fele akkora intenzitással lelkesednek. A korösszetételt vizsgálva két dolgot érdemes kiemelni. Az egyik, hogy a 14–39, ezen belül is főleg a 20–29 évesek az átlagnál többet használják a szolgáltatást. A másik, hogy az idősebbek körében az MTV teletextje ugyanolyan népszerű, mint az RTL Klub, s ez alapvetően az eltérő médiahasználati szokásokból adódik.

A legtöbb hirdetés az MTV-s változatban van, a két kereskedelmi csatornánál inkább az emelt díjas szolgáltatásokra épülő alkalmazások a dominánsak. Utóbbiak mértékét nehéz megbecsülni, de a „hagyományos” hirdetésekből származó bevétel a teljes piacon nagyjából 100 és 200 millió forint között lehet.

Szuper lesz

Az analóg sugárzás vége egyszerre jelent lehetőséget és kihívást a teletextes médiaszolgáltatások számára. A digitális műsorszórásnál elfelejthetjük a lassú lapozást és az antik látványvilágot, ugyanis jön a szuper teletext, amely az Antenna Hungária kísérleti digitális adásánál már elérhető. „Ez nagyjából úgy néz ki, mint egy egyszerűbb internetes oldal, jobb felbontással, fotókkal és gyors lapozással” – mutatja be szuper teletextet Turák János, az MTV Új Média Kft. fejlesztési igazgatója. A szolgáltatás továbbra is ingyenes marad, és az sem elhanyagolható szempont, hogy a hirdetések is jobb minőségben jelenthetnek meg. A digitális sugárzásnál alapszolgáltatásként elérhető elektronikus műsorújság jelenleg nagyobb népszerűségnek örvend, s ez komoly fejtörést okozhat a teletextes tartalomkészítők számára, hiszen emiatt jelentős számú olvasónak inthetnek búcsút. Olyan új tartalmakkal kell tehát megjelenniük 2012 után a modernizált képújságoknak, amellyel pótolni tudják a kieső látogatottságot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik