Üzleti tippek

Nyereséget hoz a magyar tengeri vitorlázás

Akár hatvan tengeri hajó is indulhat a magyar tengeri nagyhajós bajnokságon. A nyereségből az élsport sokat kaphat, de egyre nagyobb összegek kerülnek vállalkozásokhoz is.

A bajnokságot harmadik éve rendezik meg, már az első kettő rendezésére is pályázatot írtak ki, az idei tendert pedig a Láng Róbert nevével fémjelzett Adriatic Challenge kft nyerte meg. Straub Elek, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke a pénzügyi részletekről szólva elmondta: a versenyt a szövetség szervezi, de a rendezés a cég dolga.

Amennyiben a verseny profitot hoz, abból bizonyos összeget visszajuttatnak a szövetséghez, ahol az utánpótlás nevelésére, illetve az olimpiai felkészülésre fordítják az így befolyt pénzt. Az összeg meghatározására egy képletet használnak, melyek alapja a nevezési díjakból és a hajóbérletből befolyó összeg. (A nevezési díjakról lásd táblázatunkat.)

Az elnök lapunk kérdésére elmondta: a cég egy évre nyerte el a rendezés jogát, az értékelés során az utánpótlás-nevelésre visszaforgatott összeg, az egyforma hajók megléte, valamint az eredmények értékelési rendszere alapján döntöttek az Adriatic Challenge mellett. Wossala György, a szövetség elnöke hozzátette: két pályázat érkezett, de Lángék ajánlata körülbelül 40-45 százalékkal nagyobb összeget juttat a szövetségnek.

A cégvezető szerint a verseny körülbelül 20-25 milliós bevételéből nagyjából 10 milliót kaphat meg a szövetség, melyek címzett támogatásként kerülnek a vitorlásokhoz. Straub szerint ezeket az utánpótlás-nevelésre, a versenyzők és edzők utaztatására, valamint nevezési díjak kifizetésére fogják használni – már amennyiben a verseny nyereséget hoz.

Bérleti díjak euróban

Bavaria 42Match: 2400
Dufour 44: 2980
Salona 45: 1870
Bavaria 44: 1650
Elan 31: 900

Láng Róbert cége a bajnokság hajóosztályaiban húsz egyforma hajót tud felvonultatni. Elmondása szerint körülbelül 50 hajó indulására számítanak, négy, úgynevezett one design osztályban.

A horvátországi Biograd kikötőjéből induló bajnokságon lesz utánpótlás-verseny is, ahol a fiatalok szakképzett vezetők segítségével szerepelhetnek – ugyanakkor a felnőtt osztályokban is kötelező a tengeri vizsga, valamint a rádiókezelői engedély megléte is.

Straub Elek elmondása szerint a vitorlássport egyre jobban eladható, és ma már létrejöttek az elős olyan vállalkozások, amelyek komoly tőkét fektetnek be a sportba, hogy utána a hajókat nyerséggel üzemeltessék. Az egyre nagyobb érdeklődés és a média növekvő figyelme pedig – a szponzoráció folytán – a szövetség számára is bevételt jelenthet. A Magyar Vitorlás Szövetség a nagyhajós bajnoksághoz hasonló versenyek rendezéséből tartja fenn magát: a rendezők díjat fizetnek a versenyek megrendezésének jogáért, valamint az ezeken felül érkező bevételek évente körülbelül 150 milliós költségvetést jelentenek a sportszövetségnek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik