Üzleti tippek

10 ötlet: fejlessze cége innovatív képességét!

A piaci környezet változásaira azok a cégek tudnak a leghatékonyabban reagálni, amelyek időben képesek felismerni a változásokat.

Minden cég hosszú távú sikereinek titka a folyamatos megújulás képessége. Az innováció a gyakorlatban nemcsak a kutatás-fejlesztési tevékenység támogatását jelenti, hanem új kreatív módszerek és elgondolások kipróbálását is.

Kockázatok

Mire jók az innovációt támogató eszközök?


Új termékek fejlesztésére
Szolgáltatások fejlesztésére
Üzleti ötletek eladására
Új üzleti tervek előkészítésére
Minőségfejlesztésre
Teljesítmény növelésére
Találkozók és rendezvények tervezésére
Projektmenedzs-ment-feladatokra
Marketing- és hirdetési koncepciók tervezésére

A megoldás felé vezető úton mindig az első lépés a legnehezebb: a probléma felismerése. Ha már tudjuk, mi a baj, „csak” tervet kell készítenünk és végrehajtanunk a kiküszöbölésére. Egy működő vállalati informatikai rendszer esetén például az infrastruktúra leterheltségének különböző szakaszaiból, az ügyfelek és belső munkatársak véleményének objektív kérdőíves felméréséből számos olyan problémára fényt deríthetünk, ami az egyes részterületeken dolgozó munkatársak számára többnyire nem látható. Komplex problémák felismerése egyben kedvező lehetőséget is teremt a megújulásra, ami végső soron a vállalat sikeresebb működésével jár.

A legjobb gyakorlat

A multinacionális cégek előszeretettel hoznak létre olyan saját tudástárakat, ahol megtalálni az általuk megoldott informatikai problémák leírását. Számos cég szakértője publikálja is eredményeit, ezért érdemes lehet az interneten, illetve a területhez tartozó nemzetközi szaksajtóban, egyetemi könyvtárak adatbázisaiban keresgélni. A legjobb iparági gyakorlat alkalmazása, az esettanulmányok újrafelhasználása a világ nálunk fejlettebb részén általános. Valamely a téma elismert szakértőit megkérdezni többnyire nem reménytelen feladat, ha konkrét probléma megoldását keressük, időnként pedig a tudományterülettől távol eső más szakértők véleményét is érdemes meghallgatni.

A cég kreatív ereje

Egy vállalat legfőbb értéke a benne megtestesülő kreativitás és tudás, amely segíti a növekedés fenntartásában. A munkatársak szürkeállományának karbantartását manapság számos cég elsősorban pénzkérdésnek tekinti. A belső szervezeti kreativitás növelésére a tréningeken, továbbképzéseken kívül számos más megoldás létezik. A világ egyik leggyorsabban növekvő innovatív vállalata, a Google például hetente egy teljes munkanapot ad munkatársainak saját ötleteik gondozására és fejlesztésére. Új, friss gondolatok szabad kidolgozása mindig extra hozzáadott értéket jelent.

Korszerű technológia

Sok cég vezetője ódzkodik attól, hogy az elsők között vezessen be egy-egy új technológiai eljárást. Élenjárni a legújabb informatikai alkalmazások adaptációjában körültekintő felkészültség mellett nem feltétlenül kockázatos feladat. Elsőnek lenni meghatározó és jól mérhető versenyelőnyt jelenthet. A változások felismerése idő- és erőfölényhez juttathatja vállalkozását, ez pedig kiemelheti a versenytársak sorából. A technológiai változások irányának alapvető felismeréséhez nem kell különleges képesség, elég a világ más tájain zajló technológiai trendeket pontosan felmérni és követni.

Külső tanácsadók

A vállalatok egyes területeinek két–három évente esedékes külső átvilágítása érdekes felismerésekhez vezethet. Egy elismert vezetési tanácsadó cég szakembereinek gyakorlati tapasztalata, más iparágakban tevékenykedő cégeknél látott gyakorlati megoldásainak adaptációja szintén az innováció sikeres forrása lehet.

Támogató eszközök

Míg régebben elsősorban papír és ceruza állt rendelkezésre, ma már számos mesterséges intelligencia megoldás és szoftver is segíti a hatékony problémamegoldást. Az irányított kreativitásnak nevezett alkalmazások mögött kidolgozott módszertan áll. Ennek egyik példája lehet az oroszok által fejlesztett TRIZ nevű rendszer. Segít a problémák elemzésében (1. analízis), a lehetséges kimenetelek feltérképezésében (2. scenáriók) és a kidolgozott megoldási javaslatok realizálásában (3. transzfer). A TRIZ érdekessége, hogy alkalmazása mellett rugalmasan integrálható egyéb megoldásokhoz, például a Six Sigma keretrendszerhez is.

Szakmai versenyek

A munkahelyen belüli, online, egyetemi, szakköri vagy szakmai lapokban meghirdetett fejlesztői versenyek elősegítik a friss és kreatív munkaerő elérését. A versenyek rendszeres meghirdetése és nehézségi színvonalának emelése a résztvevők számára olyan megmérettetést jelent, ami a díjakon kívül intellektuális elismeréssel is párosul, emellett pedig növeli a cég ismertségét.

Pénz a kísérletezésre

A kutatás-fejlesztési tevékenység többnyire a cégek egyedi jellemzőitől függ. A vállalat tevékenységétől, méretétől és nagyságától függetlenül érdemes lehet pénzügyi alapot létrehozni az innovatív gyakorlati megoldások pénzügyi finanszírozására. Ha a munkatársak tudják, hogy ez a pénzügyi alap szabadon bármilyen kísérletezésre felhasználható, akkor egyfelől bátrabban állnak elő saját ötleteikkel, másfelől pedig teret nyithatnak új gyakorlati megoldások bevezetése felé. Motiválja őket, ha pénzügyileg is érdekeltekké válnak a hatékonyabb működés kialakításában (például: a megtakarítás előre meghatározott százalékát megkapják jutalomként). Így mindkét fél jól jár.

Kreatív munkaerő

A cégek döntő hányada konkrét munkakör szerint meghatározott feladatok elvégzésére keres friss munkaerőt. A dolgozói kreativitás ennek megfelelően „beszorul” az adott terület határai közé. A munkatársak többsége néhány év alatt belefásul a monotonitásba, ez előbb-utóbb a teljesítmény romlásával jár. A cégek olyan erőforrás kiaknázásáról mondanak le ezáltal, ami előrelendíthetné mindkét oldal további fejlődését.

Gondolkodásmód

A munkatársak eltérő gondolkodásmódja sok esetben lehet a problémák forrása. Például: az informatikus és a marketinges szakemberek ugyanarról a problémáról úgy beszélnek, mintha más-más világban élnének. Albert Einstein mondta: „Nem tudjuk megoldani a problémákat ugyanazzal a gondolkodásmóddal, amellyel létrehoztuk őket.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik