Üzleti tippek

Kvízkérdés

Kifulladtak a kereskedelmi tévék nagy sikerű programjai, a kvízshow-k, Vágó Istvánról ennek ellenére nem akar lemondani az RTL Klub. Sőt, ősztől újabb vetélkedő vezetésére kérhetik fel.

Nagy volt a riadalom az RTL Klub székházában 2004 januárjában, amikor a menedzsment tudomására jutott, hogy Vágó István az MTV-vel készül szerződést kötni. A Legyen ön is milliomos! akkor épp nem volt képernyőn, helyette a Való világ botránkoztatta a nézőket, de a pánik valós volt és érthető. Vágó István az RTL Klub igazi nagyágyúja mind a mai napig, a Legyen ön is milliomos! sikere pedig komolyan hozzájárult ahhoz, hogy a csatorna 2001 táján megszerezze piacvezető pozícióját. A kérdés most ismét aktuális: mire megy az RTL Klub, ha nem lesz Milliomos? Lehet-e a csatorna sikeres Vágó István nélkül? Milyen újabb ellenfeleket állíthat a legfőbb konkurens, a Tv 2, amely a sorozatos kudarcok ellenére sem adta fel, hogy napi kvízműsort iktasson műsorstruktúrájába?

Nem igazolt át

Vágó István végül nem ment el az MTV-hez. A bulvársajtó és a később bekapcsolódó „komoly” lapok olyan szinten lehetetlenítették el az idejekorán kiszivárgott átigazolást, hogy végül az egyébként igen nehéz anyagi helyzetben lévő állami televízió vezetése meghátrált. Az igazi felháborodást Vágó István tervezett gázsija váltotta ki. Az egy-két milliós havi apanázs cinikusan soknak tűnt abban az intézményben, ahol a dolgozók nagy része akkoriban több hónapos késéssel kapta meg a fizetését, a beszállítók meg időnként soha. A hisztériát nagy elégedettséggel szemlélő RTL Klub megbocsátotta a kiugrási kísérletet, és még évekig folytatódott Magyarország mind ez idáig legsikeresebb kvízműsora. Hogy a bulvársajtó védelmére keljünk: minden bizonnyal nemcsak az adó és Vágó István, hanem a nézők is így jártak jobban.

A Legyen ön is milliomos! a világ több tucat országában nagyon sikeres nemzetközi formátum, nem csoda, hogy nálunk is rendkívül népszerű lett. A magyarországihoz hasonló pályafutásra azonban sehol a világon nem volt példa. Ehhez minden bizonnyal kellett a műsorvezető személyisége, és az a néhány hosszabb pihenő, amire a hazai realityháború kényszerítette a műsort. A Való világ és a Big Brother diktálta szünet után a Milliomos mindig főnixmadárként támadt fel, és a visszatérés sokszor hónapokig kimagasló nézettséget hozott. A műsor 2000 februárja óta szinte folyamatosan jelen van a hazai televíziózásban.

Gondolhatjuk, hogy a napi kvízműsor nemzetközi trend, de ez nem igaz. Minden hétköznap főműsoridőben tudásalapú televíziós vetélkedőt nagyon ritkán sugároznak a világ tévécsatornái. Megelégszenek heti maximum 2-3 alkalommal. Az, hogy a
Tv 2 már sokadszor próbálkozik a napi kvízzel, csak arról árulkodik, hogy igyekszik a honi szokásokhoz igazodni. A Multimilliomos, az Áll az alku vagy az Egy a 100 ellen jól példázza, hogy tudatosan igyekeznek megtalálni a Legyen ön is milliomos! méltó ellenfelét, miközben az RTL Klub húzóműsora úgy tűnik „elfáradt”.

A Tv 2 szívós kísérletezése érthető. Egyrészt annak idején Vágó István átigazolása hozta meg az RTL Klubnak a végső áttörést, és tette a csatornát piacvezetővé, másrészt egy biztosan sikeres napi adás talán a legfontosabb része a műsorstruktúra-építésnek. Ilyen pl. az RTL Klubnál jelenleg a Barátok közt vagy a riválisnál egyre jobban szereplő Jóban rosszban. Lehet vele tervezni, és komoly lojalitást alakít ki a nézőkben. Arról nem is beszélve, hogy a vetélkedők az ORTT felé mint közszolgálati műsorszámok „elszámolhatók”, nem kis fejtöréstől kímélve meg a tévék jogi osztályait, hiszen a közszolgálati műsorperceket időnként úgy kell összegereblyézni.

Futottak még

A Tv 2 azonban nem brillíroz a kvízműsorok terén. Talán nem jó formátumokat vesznek meg, talán nem a megfelelő műsorvezetők kerülnek a képernyőre? Ez is, az is. A Leggyengébb láncszem (ha még emlékeznek: Máté Kriszta vezette) című vetélkedő már eleve a formátumnál megbukott. A játékosok durva sértegetése egy olyan országban, ahol az emberek többsége amúgy is szorong és sokszor megalázottnak érzi magát, nem vezethetett sikerre. A műsorvezető személyét is sok kritika érte, de ezt a műsort lehet, hogy senki nem tudta volna sikerre vinni.

Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket a Multimilliomos Jakupcsek Gabriellával sem. Bár egész hosszú ideig képernyőn maradt, a 20-25 százalékos közönségarány (SHR, 18–49 éves célcsoport) semmiképpen nem nevezhető nagy sikernek, hiszen ebben az időszakban a Vágó-féle Milliomos nem nagyon esett 40 százalék alá a 18–49 éves nézők körében. Jakupcsek hitelességét is sokan megkérdőjelezték. Az biztos, hogy ez a formátum önmagában elég tetszetősnek tűnt, máshol lehetett a hiba.

De ugorjunk a közelmúlt eseményeihez. 2006 januárjában bombaként robbant az Áll az alku című tv 2-es vetélkedő. Az előtte csak időnként felbukkanó kvízshow napi sugárzása az első néhány hétben jó ötletnek tűnt, Gundel Takács Gábor szimpatikus volt és friss. A formátum ugyan elég gyenge, de az állandóan viszszatérő szereplők és a műsorvezető mégis átmenetileg kialakított egy komoly nézőtábort. A műsor rövid ideig még a konkurencia zászlóshajóját, a Barátok köztöt is megszorongatta, de csak néhány napig. Ráadásul ügyes programminghúzással úgy időzítették az Áll az alkut, hogy a Barátok közt után következő reklámblokk alatt ment a műsor legizgalmasabb része, így az átlagnézettséget magasra lehetett tornázni.

A valóságban a vetélkedő néhány hónap után kiégett. Sem Gundel Takács, sem a táskanyitogató licenc nem volt elég ahhoz, hogy évekig a képernyőhöz szögezze a nézőket. És itt jön az eredeti kérdés: lehet-e jó tévés vetélkedőt gyártani zseniális formátum és zseniális műsorvezető nélkül? Egyelőre úgy néz ki – aligha.

Mit hoz az ősz?

A Legyen ön is milliomos! a végét járja. A hirdetők számára fontos 18–49 éves korosztály körében 25-30 százalékos közönségarányokat produkál az idén tavasszal. Ez pedig kevés lesz a túléléshez. Valójában nem az a csoda, hogy lassan kimúlik, hanem az, hogy eddig bírta.

A csatornához közeli hírforrások már az év elején állították, hogy megszűnik a műsor, azt azonban akkor még senki nem mondta, hogy Vágó István is távozni fog. Mi a megoldás? Egy új vetélkedő Vágó Istvánnal. A jelenlegi információk egy olyan műsorról szólnak, amely igazi nagy nemzetközi formátum – két műsorvezetővel. Az egyik Vágó lesz, a másik nyilván egy fiatal tehetség. A lehetséges variációk közül úgy tudjuk, a legvalószínűbb, hogy a PokerFace című vetélkedőhöz hasonló műsorral rukkol elő az RTL Klub.

Kolosi Péter, a csatorna programigazgatója lapunk kérdésére elmondta, a Milliomos június 1-jén lesz utoljára képernyőn, de valamikor visszatér majd. A konkrét időpontról azonban nem nyilatkozott. Megerősítette azt is, ősztől valóban terveznek új vetélkedőt, részleteket azonban ezzel kapcsolatban sem árult el.

Az idén indult tv 2-es vetélkedő, az Egy a 100 ellen Sváby András műsorvezetésével egyszer sem lépte túl a 40 százalékos közönségarányt, de még a 35 százalékot sem érte el soha. Logikus műsortervezésben nem lenne helye ősszel. Vajon folytatja-e a Tv 2? Nem lehet tudni. Ha ősszel folytatják, nagy valószínűséggel nem lesz túl nagy siker. Keresnek egy újabb kvízformátumot és egy újabb műsorvezetőt? Lóránt Gergely, a csatorna PR- és marketingvezetője lapunkkal mindössze annyit közölt: az Egy a 100 ellen vetélkedő a Tv 2 más saját gyártású műsoraihoz hasonlóan július végén lekerül a képernyőről a „nyári szünet” idejére. Az őszi struktúráról pedig nem kívánt nyilatkozni.
Az is lehetséges, hogy maga a tudásalapú vetélkedő kezd népszerűtlen lenni, mint ahogy napi valóságshow-val sem kísérleteznek mostanában a nagy tévétársaságok, holott évekig hatalmas népszerűségnek örvendtek ezek a műsortípusok. A kereskedelmi televíziók őszi műsorstruktúrája ad majd választ arra Ma kérdésre, hogy feltámasztható-e a napi kvíz.


MM-összeállítás

Ajánlott videó

Olvasói sztorik