Üzleti tippek

Profit a köztévéknél

Nyereséggel zárták a tavalyi évet a közszolgálati televíziók, ám az idei évre szerényebb terveik vannak. Május elsején rövid időre még a nézők is visszatértek az M1-hez.

Úgy tűnik, május elsején sokakat megcsapott a nosztalgiavirsli és a sörszag szele, ez abban is megnyilvánult, hogy a Magyar Televízió (MTV) műsorát választották a tévés kínálatból. A közszolgálati csatorna ügyesen játszotta ki a retrókártyát, hisz egy napra visszahoztak régi sikeres műsorokat. Volt a hajdani Felvonulók kértékre kísértetiesen hasonlító Önök kérték, valamint újra műsorra került a Kapcsoltam és a Van benne valami című vetélkedő. Este pedig dalra fakadtak a csatorna hírességei, amely 1,5 millió embert szögezett a fotelekhez. Ezzel az M1, ha nem is a 18–49 évesek, hanem „csak” a 18 felettiek körében, de versenyben volt a két kereskedelmi televízióval. Az RTL Klubbal fej fej mellett álltak, a Tv 2-t pedig messze leelőzték.

Az 50. szülinapját ünneplő televízió sikeréhez a maguk módján a konkurensek is hozzájárultak. Az RTL Klub azzal, hogy egy napra átengedte Vágó Istvánt barkochbázni, a Tv 2 pedig azzal, hogy nagy sajtónyilvánosság előtt előre felháborodott a Kapcsoltam név használatán, amit ők 2001-ben megvettek Vitray Tamástól – bár már négy éve nem használják. Ez az eset egyébként megint jó példája a régi médiasztárok kreatív jogértelmezésének, legutóbb például B. Tóth László és a Calypso Rádió esetében lehettünk ennek szemtanúi. (lásd Marketing & Média 2007/8. Kérdés&Válasz interjú).

A románok előtt

A Kapcsoltam márkanév furcsa privatizációjánál jelentősebb hír, hogy az MTV 2005 után nyereséggel zárta a tavalyi évet is. A társaság 2006-ban 4,4 milliárd forintos mérleg szerinti eredményt ért el, ez két és félszerese a 2005-ös adatoknak. 2004-ben még négymilliárdos veszteséggel küszködött a közszolgálati médiavállalat. Az idei tervekben már nyoma sincs milliárdos nyereségnek, mindössze 24 millió forint árválkodik a mérleg szerinti eredmény rubrikában. Ezt azzal indokolják, hogy 2007-re alacsonyabb költségvetési támogatással kell számolniuk. Jelentősen csökkent a cég hitelállománya is, amely 2005-ben még 5,5 milliárd forint volt, tavaly 52 millióra olvadt, de úgy tervezik, hogy ebben az évben ezt is kifizetik. „A könyvvizsgáló által hitelesített tavalyi számok világosan mutatják, hogy az MTV Zrt. konszolidálta gazdálkodását, hiszen likviditása stabil, hitele nincs, szállítóit napra készen fizeti” – mondta Rudi Zoltán, az MTV elnöke.

Örülhetnek az MTV-nél jóval kisebb összegből gazdálkodó Duna Televíziónál is, mert a kiszivárgott hírek szerint 30 millió forintos többlettel zárták a 2006-os évet. A műholdas televízió esetében nem is az eredményes gazdálkodás a hírértékű, hanem az, hogy ezt a Duna II – Autonómia televízió tavalyi elindítása mellett is tartani tudták. A spórolásra utal Cselényi László, a Duna Tv elnökének decemberben, lapunknak adott nyilatkozata, amikor arról beszélt, hogy költségtakarékossági okokból nem külön televízióként, hanem műsorfelületük kiterjesztéseként kezelik a tematikus csatornájukat, amelynek még külön stábja sincs. A Dunánál a tavalyi többletköltségek, mint például az ekho bevezetése miatt 2006-ra eredetileg 30 milliós mínusszal számoltak. A 2007-es üzleti évvel kapcsolatban sem különösebben optimisták, számításaik szerint ugyanis az infláció miatt 400 millió, a költségeik emelkedéséből kifolyólag további 300 millió forinttól esik el a televízió, ezért 180 milliós hiánnyal kalkulálnak.
A fentiek azt mutatják, hogy van azért olyan terület a médiában, amiben Románia előtt járunk. Május elején ugyanis benyújtotta lemondását Tudor Giurgiu, a román közszolgálati csatorna első embere, miután nyilvánosságra került, hogy rossz döntései miatt 2006-ban ötmillió eurós veszteséget halmozott fel a televízió.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik