Üzleti tippek

A föld felé nyitnak

Új online check-in rendszert vezet be az EasyJet Ferihegyen, a cégcsoport pedig a nevével fémjelzett hotel budapesti indítását fontolgatja. Az EasyJet marketingstratégájáról Philippe Vignonnal, a légicég Magyarországért felelős kereskedelmi igazgatójával beszélgettünk.

Magasan szállnak



Az EasyJetet 1995-ben a görög származású Stelios Haji-Ioannou alapította. A cég jelenleg is a család többségi tulajdonában áll. Stelios Haji-Ioannou 1998-ban megalakította az easy márkát birtokló vállalatcsoportot, az EasyGroupot azzal a céllal, hogy az EasyJettel elindított márkaarculatot és az abban rejlő lehetőségeket más vállalatok számára is kiaknázza. Napjainkra 17 üzletága van a társaságnak, többek között olyan tevékenységekkel, mint az internetes kávézóhálózat, netes zeneletöltő, autókölcsönző, kedvező árú hotelszolgáltatás vagy az internetes pizzarendelés.
A mintegy 3500 főt foglalkoztató EasyJet székhelye London Luton repülőterén található, jelenleg 129 gép tartozik flottájukba, ezekkel 292 útvonalon Európa 20 országának 75 reptere között szállítják az utasokat. A légitársaság az elmúlt 12 hónapban több mint 33 millió utast szállított.
A vállalat sikerének egyik kulcsa az e hónapban tízéves EasyJet.com weboldal, amelyen keresztül az 1997-es rajt óta közel 125 millió ülőhelyet foglaltak le Európa-szerte. A portál heti hárommilliós látogatottságával bekerült Nagy-Britannia legnépszerűbb oldalai közé, nemrég pedig elnyerte a legjobb utazási honlapnak járó címet a Hitwise felmérésében.

A magyarországi piacon május elején lesz három éve, hogy megkezdte működését az EasyJet. Ezalatt több mint 1,5 millió utast szállítottak, a tavaly Magyarországról induló és érkező utasforgalom elérte az 566 ezer főt. Budapestről a következő útvonalakra indít járatokat: Berlin Schönefeld, Dortmund, Genf, London Luton és London Gatwick

– Az elmúlt évben több mint 560 ezer utast szállított az EasyJet Ferihegyen keresztül. Ez a szám stagnál vagy emelkedik az idén?

– Mivel a magyar piacon nem tervezünk nagyobb bővítést, ez a szám nem változik majd jelentősen. A ferihegyi légikikötő a járatok indításának és fogadásának tekintetében nem tartozik a legolcsóbbak közé, ezért innen a legfrekventáltabb célpontokra indítunk járatokat. Budapestben még mindig nagy potenciál rejlik, azonban némi időre van szükség, hogy ez valóban megmutatkozzon a piacon.

– Mindezek ellenére várható, hogy újabb célállomásokra indítanak járatokat a magyar fővárosból?

– Jelenleg stabilnak tartjuk a Ferihegyen keresztülmenő forgalmat, a növekedésünk éves szinten 15 százalékos, azaz biztosnak mondható. Mivel pedig a következő években újabb 34 géppel bővül a flottánk, vizsgáljuk a bővítés lehetőségeit. Azonban ezzel kapcsolatban konkrétumokkal egyelőre nem szolgálhatok.

– Az EasyJet már három éve megjelent Magyarországon, ám most az Easy csoport egy másik, franchise-alapon terjeszkedő üzleti vállalkozása, a szállodaüzemeltetés is egyre jobban beindul. Tervezik-e EasyHotel indítását Budapesten?

– Igaz, hogy az EasyHotel hozzánk hasonlóan az EasyGroup tagja, azonban más stratégiát követ, mint az EasyJet. Budapesten tervbe van véve egy ilyen irányú projekt, de ezzel kapcsolatban nem tudok részletekkel szolgálni. Az EasyHotel mindig igyekezett jelen lenni a legfontosabb csomópontokat jelentő városokban, és megpróbál minden olyan helyen szállodát létrehozni, ahová a légicég járatai utasokat szállítanak. Szóval nem elképzelhetetlen egy ilyen irányú lépés.

– A társaság nemrég bejelentette, hogy Ferihegyen is bevezeti az online check-in rendszert. Milyen nemzetközi tapasztalatok igazolják ezt a lépést?

– Minden reptéren, ahol elindult ez a szolgáltatás, nagy sikert aratott, Genfben például az utasok közel 20 százaléka él az online check-in lehetőségével. A rendszer lényege, hogy az utasnak, amennyiben csak kézipoggyászt visz magával, elegendő 25 perccel a felszállás előtt kiérnie a reptérre, ahol maga nyomtathatja ki beszállókártyáját. Igazság szerint ezzel a lépéssel is növelni akarjuk utasaink kényelmét, így némiképp ellensúlyozni tudjuk a napjaink egyre szigorodó uniós repülésbiztonsági előírásaival járó kényelmetlenségeket. A lényeg – ami egész stratégiánkat meghatározza, és a nevünkben is szerepel: easy, azaz könnyedén –, hogy egyszerűvé tegyük az utazást mindenki számára.

– A húsz európai országban jelen lévő légicég stratégiájában mekkora szerephez jut a lokális marketing?

– Marketingtevékenységünk középpontjában az egyedi pozicionálás áll. Egyszerű, világos üzeneteket alkalmazunk minden piacon, ahol jelen vagyunk. Az EasyJet színvilága is egyszerű, ugyanakkor figyelemfelkeltő. Emellett direkt módon tesszük hozzáférhetővé szolgáltatásainkat, napjainkban az interneten keresztül, de mi voltunk az első légitársaság, ahol telefonon is lehetett jegyet foglalni. A növekvő kereslet hatására sem változtattunk stratégiánk alapjain, és ez a jövőben is így marad. Ami az eszközöket illeti, használunk klasszikus eszközöket – outdoor és indoor megjelenések, újsághirdetések, tévé-, rádióreklámok stb. –, amelyeket ismertségünk megtartása és erősítése érdekében, illetve egy-egy új szolgáltatás bevezetésekor alkalmazunk. Emellett országonként specifikáljuk a tevékenységet. Magyarországon nem kell eurók százezreit elkölteni, mivel a piac ilyen mértékű költést nem igazol. Itt a PR-tevékenységeket helyezzük előtérbe, és néha gerillaakciókat is alkalmazunk. Emellett természetesen mindig újabb és újabb lehetőségeket keresünk a megjelenésre. Jövő héten például flottánkban megkezdi működését a századik Airbus típusú repülőgép. Ennek alkalmából az említett gép elrepül az összes, az EasyJet-járatok által érintett légikikötőbe. Az akciónk célja, hogy ezzel is felhívjuk a figyelmet arra, hogy cégé Európa egyik legfiatalabb – 2,3 éves átlagéletkorú – gépparkja.


– Az EasyJet.com oldalt, ahol a jegyek értékesítésének több mint 98 százalékát bonyolítják, Európa legnépszerűbb utazási oldalának választották. Minek köszönhető a siker?

– Három fő tényezőt emelnék ki. Először is, amikor 1997-ben megkezdtük az online jegyárusítást, számos kedvezményt kínáltunk azon utasainknak, akik az interneten foglalták le helyüket. Fogalmazhatok úgy is, hogy a netre irányítottuk az érdeklődőket. Abban az időben rövid időn belül mintegy 20 százalékkal emelkedett a kereslet a szolgáltatásaink iránt.
Az így megalapozott ismertség mellett a siker másik fő eleme az easyjet.com struktúrájában és működésében rejlik. Az oldal hátterét képező jegyfoglalási rendszer rendkívül egyszerű. Az utasok szemszögéből pedig a portál könnyen használható, gyors és interaktív. Különböző felmérések azt mutatták, hogy az emberek nagy része hadilábon áll a számítógép-használattal. Ezért mi olyan honlapot hoztunk létre, amelyet – nem vicc –, még az én 72 éves édesanyám is tud használni. Harmadrészt, olyan információkat teszünk fel a weboldalra, amelyre az emberek valóban kíváncsiak, ami hasznos az utazásaik során, sem többet, sem kevesebbet.


– Hogyan épül fel az EasyJet utazóközönsége? Milyen arányban választják turista-, illetve üzleti utakra?

– A velünk utazókat utazásaik céljaik szerint három csoportba soroljuk. A turisták közönségünk mintegy 60 százalékát teszik ki, az üzleti útra indulók 25 százalékkal szerepelnek statisztikáinkban, míg a fennmaradó 15 százalékban jelentős szerepük van az „ingázóknak”, akik a munkanapokat külföldön töltik, a hétvégék és az ünnepek alkalmából pedig hazautaznak. Utóbbi esetben külön kiemelném a Budapest–London járatainkat, amelyeken sok magyar és angol ingázó utast regisztrálunk.

Életrajz



Philippe Vignon (40)
Magyarországért felelős kereskedelmi igazgató

A francia–svájci nemzetiségű szakember anyanyelvi szinten beszél franciául és németül, valamint folyékonyan angolul, olaszul és spanyolul. Politikatudományból diplomázott. 1992-ben kezdte karrierjét a L’Oréalnál, ahol hét éven át dolgozott a hagyományos FMCG-karrierutat bejárva. Svájcban brand menedzserként, Ausztriában kereskedelmi igazgatóként, végül a L’Oréal egy svájci leányvállalatánál kereskedelmi és marketingigazgatóként dolgozott. 1999 elején csatlakozott az EasyJethez, közvetlenül azután, hogy az megvette a TTEA-t, egy svájci charter-légitársaságot. A chartercéget segített átalakítani az EasyJet svájci részlegévé. Nyelvi készségeinek köszönhetően ő felelt az EasyJet német és olasz piacra való belépéséért. Általános kereskedelmi igazgatóként ma a svájci és a kelet-európai piacokért felel, beleértve Magyarországot, Horvátországot, Szlovéniát és Törökországot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik