Üzleti tippek

Újrahangolt piac

Jelentősen átalakult a budapesti rádiók piaca, ám többen is súlyos pénzügyi problémákkal küzdenek. Az új belépőket ez sem riasztja el.

Tulajdonost és ügyvezetőt váltott nemrég a Roxy Rádió: a Mezz-Spw Zrt. helyét 2006. február 1-jétől az amerikai érdekeltségű Radio Group Műsorszolgáltató Kft. vette át, miután az elmúlt években az adó jelentős adósságot halmozott fel. A Radio Group és üzleti partnerei költséghatékony üzleti stratégiájával igyekeznek minél hamarabb helyre állítani a rádió anyagi helyzetét.
Változtattak az értékesítés területén is, így a Roxy a továbbiakban már nem a Danubius Sales House-hoz tartozik.

Fejcsere

Az új ügyvezető, Molnár Ádám hangsúlyozta, hogy az okok mögött nem kell semmiféle „hátsó” gondolatot keresni, egyszerűen az üzletpolitikájuk vonta maga után ezt a döntést. Szerinte a történtek pozitív oldala, hogy egy új cég, a Target Media Sales veszi át az értékesítést, és így nem ütköznek majd az üzleti érdekek. Vovesz Tibor, a Danubius Rádió programigazgatója elmondta, hogy a Roxyt mindig is riválisként kezelte a Danubius. Ezt tükrözik az elmúlt időszak hallgatottsági adatai, amikor láthatóan előbbi rovására (is) gyarapodott a Danubius hallgatói tábora Budapesten a 18–49 éves korcsoportban.

Nem csak a Roxynál, a Juventusnál is vezetőváltás volt. Csomai Kamillát szerződése lejárta után Matthew White váltotta a vezérigazgatói székben, aki azelőtt kereskedelmi igazgatóként dolgozott a rádiónál. A szakember szerint a magyar rádiós piac igen izgalmas és még kiaknázatlan színtér. Kiemelte, hogy hamisak azok az állítások, miszerint a Juventusnak túlélésre van szüksége, hiszen éppen hogy növekedési szakaszba léptek. „A tudatos erősség kihasználása, a precizitás és a hatékonyság növelése jellemzi majd a jövőbeli változásokat” – mondta White, majd hozzátette, hogy az igazgatótanács az ír tulajdonossal együtt elégedett a rádió által teljesített bevétellel, számokkal.

Beszólnak

Bertók László, a Rádió1 programigazgatója szerint a Roxy óriási bajban van, ráadásul ezzel a névvel nem könnyű bármihez is kezdeni. Új hallgatók megszerzéséhez nevet kellene váltaniuk, ez viszont nem biztos, hogy kifizethető lenne a bevételekből – véli a vezető. Földes Ádám, a Sláger rádió kereskedelmi igazgatója viszont úgy látja, hogy a változás jó lehet a Roxynak, hiszen a továbbiakban nem kell „kistestvérként” üzemelnie a Danubius mellett. A Juventus esetében nem vár lényegi változást addig, amíg nem szánnak nagyobb pénzt a marketingre és egy esetleges újrapozicionálásra. Az adó új „vezére”, Matthew White szerint a Danubius szerencsés, hogy talált vevőt a Roxyra, mivel az régóta csak a pénzt emésztette. Ugyanakkor sok szerencsét kívánt az új tulajdonosnak. Soós S. Zoltán, a Danubius Sales House kereskedelmi igazgatója elárulta, hogy a Roxy értékesítése valóban nehéz volt, és a felszabaduló erőforrásokkal a jövőben a Danubius Rádió reklámidejének értékesítésére, a professzionális ügyfélkiszolgálásra és további, integrált kommunikációs megoldások kidolgozására koncentrálnak. Molnár Ádám, a Roxy új ügyvezetője a változástól frissülést, megújulást, több reklámot és nagyobb bevételt remél. Szondy Réka, a Budapest Rádióból nemrég Pont FM névre váltott adó promóciós igazgatója szerint a beszűkült piaci lehetőségek vészforgatókönyvekre kényszerítik a tulajdonosokat. „A stagnáló piac a legtöbb rádiónál a tervezettnél alacsonyabb bevételt, következésképpen a kulcspozíciókban lévő fejek hullását eredményezi” – mondta.

Rétegremények

Miközben a budapesti érdekeltségű rádiók vezetői telített piacról beszélnek, újabb szereplőkkel bővült a paletta. Február 19-én a Magyar Jazz Rádió elindította a fővárosban fogható 90.9 Jazzy elnevezésű adót. Suri Imre, a rádió egyik tulajdonos-ügyvezetője, valamint program- és zenei igazgatója elmondta, hogy egy hazai felmérés során a vezető reklámügynökségek szakemberei kimutatták: a hallgatók „prémium kategóriáját” nem tudják elérni a meglévő csatornákkal. Így az elképzelésük és a piaci igények egybeestek a dzsesszadó létrehozásával. Arra a kérdésre, hogy mekkora büdzséből gazdálkodik majd a rádió, és ez a terveik szerint milyen reklámkampányokra, versenyelőnyökre lesz elegendő, Suri Imre egyelőre nem tudott érdemi választ adni. Az viszont már bizonyos, hogy az értékesítést a Target Media Sales végzi, és rövid távon Budapesten szeretnék elérni a négyszázalékos hallgatottságot. A Jazzynek tavaly a Lánchíddal és egy katolikus egyházi rádióval kellett megküzdenie az Országos Rádió és Televízió Testület frekvenciapályázatán. A Lánchíd végül egy másik pályázaton szintén kapott engedélyt, és regionális adóként várhatóan tavasszal kezdi meg működését.

Ablonczy Ákos, a Klubrádió kereskedelmi és marketingigazgatója is kíváncsi, hogy milyen teljesítményre lesznek képesek az új piaci szereplők. A Klubrádió elmúlt időszakát értékelve elmondta, hogy kereskedelmi tevékenységük eredményessége tovább folytatódott 2006-ban. Nettó árbevételük közel 40 százalékkal haladta meg a 2005-ös forgalmat, így a tavalyi volt a Klub eddigi legsikeresebb üzleti éve. A vezető jelezte: az idén is dinamikus növekedést remél.

Arculatváltók

Nem csupán nevet, arculatot, és némileg struktúrát is váltott a Budapest Rádió. Az adó megújulása 2006 decemberében kezdődött, amikor saját, önálló székházba költöztek. Tavaly nyár óta számos változás volt: már nemcsak magyar, hanem külföldi zenét is játszanak, és Budapestnél jóval nagyobb hatókörben sugároznak. Ezenkívül új sztárokkal szerződtek, valamint egy hírportállal, a Hírextrával bővült a médiacsoport. Szondy Réka promóciós igazgató szerint ez a sok kis módosulás együtt nagy változást eredményezett, így a Budapest Rádióból lett Pont FM 88.1 ezentúl a rádió vételkörzetében egyetlenként csak rockzenét ad, és elsődleges célcsoportja a 25–45 éves korosztály.
Míg az adó új, díszes köntöst öltött, addig az anyagi nehézségekkel küzdő Rádió C szinte „kényszerzubbonyba” öltözött, és nehéz gazdasági helyzetük miatt a mozgásterük igencsak korlátozottá vált. „A rádió anyagi gondokkal küszködik, ezért a műsorok szüneteltetésével hívjuk fel a figyelmet arra, hogy a már ötödik éve hallható adó nem tudja megteremteni a folyamatos működés feltételeit” – olvasható a honlapjukon.

Éteri tumultus

Abban szinte minden megkérdezett adó illetékese egyetértett, hogy a rádiós piaci bevételek Budapesten stagnáló tendenciát mutattak az elmúlt évben. Bertók László úgy látja, hogy a gazdasági megszorítások máris éreztetik hatásukat az elektronikus médiában. Míg korábban egy rétegrádió képes volt akár egy kisebb célcsoporttal – ahol jó helyezést ért el – is profitot termelni, ma ez nehezen elképzelhető. Szerinte Magyarországon is az angol példát kellene követni. Nagy-Britanniában a tendereket különböző zenei formátumokra írják ki.

Suri Imre jövőelemzésében „hazabeszélt”, úgy látja, hogy a tematikus rádióké a jövő. Ezt támasztja alá az is, hogy a számtalan fővárosi adó közül a kifejezetten hírszolgáltatásra specializálódott Info és a beszélgetős programjairól ismert Klub üzletileg a legsikeresebb rádiónak számít a piacon. A Klub kereskedelmi és marketingigazgatója szerint a piacot fejlesztő, egyre erősödő versenyre számíthatunk. Ablonczy Ákos jelezte, terveik között szerepel vételkörzetük további bővítése.

Soós S. Zoltán, a Danubius Sales House kereskedelmi igazgatója ugyanakkor kiemelte, hogy a budapesti piacon is az országos rádiók vezetnek, és ez szerinte továbbra is így marad. A Roxy rádió ügyvezetője, Molnár Ádám úgy látja: a rádiós piac, főleg a budapesti, megérett egy kiadós frissítésre, és a „belterjesség” miatt szüksége van új emberekre, új ötletekre. Matthew White talán a legoptimistább. Szerinte a Juventus rádió előző éveit nézve az idei rekordév lehet, és kemény munkával nyereségessé tehető az adó.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik