Üzleti tippek

Matesz-barométer 2007

Autós lapok

A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (Matesz) által auditált három autósmagazinnak mind az előző negyedévhez, mind a korábbi évekhez képest csökkentek az eladásai 2006 utolsó három hónapjában. (Az Autó Magazin és az Autópiac kiadója, a Motor-Presse már nem auditáltatja lapjai példányszámát.) Az Axel Springer által megjelentetett Autó Bild és Autó-Motor esetében korábban jelentős részt tett ki a mennyiségi értékesítés, de amióta a piaci helyzetről reálisabb képet adó „aktívan vásárolt” besorolást léptette életbe a Matesz, azóta ebben a kategóriában az Autó Kettő lett a piacvezető. A tavalyi utolsó negyedévben azonban az Autó-Motor kétezer példánnyal megelőzte vetélytársát, amelytől már az Autó Bild is csak 104 példányra van lemaradva.

Gyermek- és tinilapok

A „tiniszegmens” eladásai a harmadik negyedévben megugrottak, ám a tél közeledtével már egyre inkább a tanulásra koncentrálhattak a fiatalok, mert kivétel nélkül csökkent ezen újságok aktívan vásárolt példányszáma. Az IM és a Popcorn esetében volt a legnagyobb a visszaesés, ezekből a korábbiakhoz képest 10-10 ezer példánnyal vásároltak kevesebbet.

Műsorújságok

Nehéz a Matesz IV. negyedéves adatai között olyan szegmenst találni, ahol legalább nyomokban felfedezhető némi növekvő tendencia. Üdítő kivételt a műsorújságok jelentenek, bár ebben jelentős szerepe lehet a nagy médiapiaci ellenfélnek, a televíziónak, mert az őszi-téli hónapokban több időt töltenek az emberek a villogó varázsdoboz előtt. A harmadik negyedévhez képest a stagnáló-enyhén növekvő TVR Újság kivételével mindegyik szereplő nagyjából négyezer példánnyal növelte eladásait. Kétszázötvenezres értékesített példányszámával pedig továbbra is a Színes RTV a piacvezető.

Vasárnapi lapok

Amennyire jót tett a műsorújságoknak a korai sötétedés és a hűvösebb időjárás, annyira rosszat a döntően árushelyen értékesített vasárnapi lapoknak. Érdekesség, hogy a gyakorlatilag a Népszava vasárnapi mutációjának tekinthető Vasárnapi Hírek még ennek, és a politikai lapok iránti csökkenő érdeklődés ellenére is növelte példányszámát. 2005 hasonló időszakához képest például tíz százalékkal, azaz négyezer példánnyal bővültek az újság eladásai. A Vasárnapi Hírek ezt valószínűleg annak köszönheti, hogy rajta kívül nincs más politikai tematikájú lap ebben a szegmensben – leszámítva a Magyar Nemzet vasárnap megjelenő kiadványát, de az egyrészt nem auditált, másrészt nem tartalmaz aktuális információkat –, ezért a pozícióját csak az esetleg piacra lépő vasárnapi Népszabadság ingathatná meg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik