Üzleti tippek

Jól fizetett keresők

Úgy tűnik, eldőlt az internetes keresőpiac trónjáért vívott küzdelem, a 2006-os eredmények alapján a Google a verseny győztese. A rivális Yahoo! tovább keresi a kiutat a gödörből.

Nem is lehetnék büszkébb a vállalatra – ezekkel a szavakkal értékelte Eric Schmidt, a Google vezérigazgatója a világ legnépszerűbb internetes keresőjét üzemeltető társaság tavalyi teljesítményét. Az elégedettség jogos, hiszen a cég bevétele több mint 70 százalékkal, 10,6 milliárd dollárra, míg nyeresége duplájára, hárommilliárd dollárra nőtt 2006-ban az előző évhez képest.

A forgalom felfutása a keresésekhez kapcsolódó hirdetési bevételek látványos növekedésének volt köszönhető, amely az online reklámköltés gyors bővüléséből adódott. A netes reklámpiac a ZenithOptimedia piackutató cég adatai szerint a 2005-ös 18,1 milliárd dollárról tavaly 22,4 milliárdosra bővült, az idén pedig várhatóan meghaladja majd a 26 milliárdot.

Ingyen koszt

Tudta-e?



A Google neve egy matematikai kifejezésből, a „googol”-ból származik, ami az egyes után száz nullából álló számot jelöl. A cég székhelyének neve – Googleplex – szintén egy számra, a googolplexre utal, amelyben az egyest googol számú nulla követi.

A két egyetemista, Larry Page és Szergej Brin által 1998-ban alapított vállalat vezetése 2004-ben döntött úgy, hogy tőzsdére viszik a céget. A 2005-ös bevezetés óta közel hatszorosára nőtt a Google-papírok ára, így a vállalat piaci értéke jelenleg 150 milliárd dollár körül van.

Az üzleti sikerek mellett más területeken is villantott a Google, így például 450 cég közül az Egyesült Államok legjobb munkahelyévé választották a Fortune magazin internetes felmérésében. Hogy mivel sikerült kivívni ezt az elismerést? Nos, a társaság Mountain View-i, kaliforniai központjában dolgozó szerencsések 11 étterem kínálata közül válogathatnak ingyen, ha a kemény agymunkában elfáradtak, használhatják a cég saját edzőtermét vagy akár videójátékokkal is regenerálódhatnak. Ha valaki pedig az ingyen ebéd közben leette magát vagy esetleg nem akarja hazavinni az erősítés során átizzadt felszerelését, akkor felkeresheti a társaság mosodáját. Persze emeli a cég népszerűségét a munkavállalók között az alkalmazottak számára létrehozott részvényopciós program, a viszonylag kicsi hierarchia, valamint például az a lehetőség, hogy a fejlesztőmérnökök idejük húsz százalékában saját – persze előzőleg jóváhagyott – projektjeiken dolgozhatnak. Egy másik megmérettetésben is az első helyen végzett a Google, az Apple-t megelőzve ugyanis a világ „legmenőbb” márkájának választották a brandchannel.com online magazin értékelésében, immáron második esztendeje.

Lemaradtak

Míg a Google szárnyal, a korábban a webvilág egyik ikonjának számító, az internetes keresés hőskorát jelképező Yahoo! úgy tűnik, lassanként teljesen lemarad a versenyfutásban. A helyzetet a vállalat vezetői már tavaly felismerték, ám átgondolatlanul és szeszélyes módon láttak hozzá a probléma megoldásához, s ennek következtében jelentősen megcsappant a befektetők bizalma. A bizonytalan helyzetet még zavarosabbá tette, hogy új termékeiket, szolgáltatásaikat nem átgondolt, rögtönzött stratégia szerint vezették be, így a felhasználók óriási számban pártoltak át a Google-hoz. Próbálkozásban pedig nem volt hiány, hiszen tavaly egy másik internetes óriással, a világ legnagyobb online piacterével, az eBayjel kötött együttműködési megállapodást a Yahoo! annak érdekében, hogy hatékonyabban vehessék fel a küzdelmet a nagy rivális ellen. A megegyezés egyelőre úgy tűnik, nem igazán váltotta be a hozzáfűzött reményeket, hiszen a Yahoo! vetélytársánál jóval szerényebb eredményekről tudott beszámolni 2006-ra vonatkozóan. A társaság forgalma mindössze 22 százalékkal, 6,4 milliárd dollárra bővült, nyeresége pedig 2005-höz képest kevesebb mint felére, 751 millió dollárra esett vissza.

Rohamtempó

A Google idei terveivel kapcsolatban Szergej Brin, a vállalat társalapítója elmondta: a nyomtatott sajtóban, illetve a televízióban, rádióban is megkezdik a hirdetések értékesítését. Emellett tovább erősítenék pozícióikat a felhasználók interaktivitására épülő webkettes szolgáltatások területén, ahol tavaly jelentek meg a világ legnépszerűbb videómegosztó oldala, a YouTube 1,65 milliárd dolláros megvásárlásával.

Bár a 2005-ös tőzsdei megjelenés előtt is gyorsan fejlődött a cég, az azóta eltelt időben szédületes tempóban bővítette tevékenységét, így napjainkra az online világ legmeghatározóbb szereplőjévé lépett elő, és az Egyesült Államok mellett folyamatosan növeli nemzetközi jelenlétét. A cég alapszolgáltatása, az internetes keresés már 112 nyelven érhető el, de a többi megoldás közül is egyre többnek készül el a lokalizált, nem angol nyelvű változata. Így például a hazai netezők a keresés mellett a 2,8 gigabájtnyi tárhelyet kínáló levelező alkalmazást, a Gmailt, a Google Eszköztárat, az asztali számítógépekben kereső megoldást és a Picasa nevű képrendező programot érhetik el magyarul – mondta el Peresztegi Zoltán, a Google magyarországi képviselője. Az üzleti felhasználók pedig az Adwords és az Adsense nevű hirdetési megoldásokat használhatják magyar nyelven. Az internet rendkívül gyors fejlődése a kisebb helyi vállalkozásoknak is lehetővé teszi, hogy nagyobb piaci réteget célozzanak meg, például a magyar kereskedők elérhetik a balkáni vásárlókat és fordítva. A világháló lehet a nagy „szabályozó”, amely olyan marketing- és kereskedelmi eszközöket ad a kis és közepes cégek kezébe, amelyek eddig csak a nagyvállalatok számára voltak elérhetők, kiegyenlítve ezzel az esélyeket – tette hozzá a Google hazai képviselője. Peresztegi Zoltán szerint komoly lehetőségeket tartogat a magyar piac a főleg hirdetési bevételekből élő Google számára, a hazai online reklámpiac ugyanis tavaly ötven százalékkal bővült, elérve a 9,6 milliárd forintot, és az idén is gyors növekedés várható, s ezt természetesen az internetes keresőnél is ki akarják használni.

Profil keresők

Az online világban lassan kikerülhetetlenné váló Google nem számít alapító tagnak a világ legnagyobb netes vállalkozásainak elit klubjában. Az internetes keresők első generációját a kilencvenes évek közepén olyan nevek fémjelezték, mint a nagy rivális Yahoo! és az Altavista, az általuk indított szolgáltatásokban a keresés csak része volt a teljes kínálatnak, gyakorlatilag portálként működtek – közölte érdeklődésünkre Hódi Imre, az egyik legnépszerűbb magyar kereső, a Góliát egyik vezetője. A következő időszakban jelentek meg a piacon a technológiai szolgáltatók, s ezt az indokolta, hogy a weben elérhető információmennyiség robbanásszerű növekedésével kifinomultabb eszközökre volt szükség. A kilencvenes évek végére derült ki, hogy működik a csak keresésre épülő modell is, amelynek éllovasa a Google volt. Napjainkra pedig úgy tűnik, bezárult a kör, és már a Google az, amely szinte mindenbe belefog, ami az internethez kapcsolódik.

A hazai piacon a külföldi keresőmotorok dominálnak, és egyelőre mindenki a szabadszavas (kulcsszavas) keresést használja, a tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy a felhasználók még nem készültek fel a váltásra. Több elképzelés is létezik arra, hogy milyen irányba kellene fejlődniük az internetes keresőknek, így például dolgoznak egy olyan megoldáson, amely mesterséges intelligencia felhasználásával a korábbi keresések alapján egy profilt alakít ki az adott felhasználóról, amely segít szűkíteni a találati listát – számolt be az új trendekről Hódi Imre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik