Üzleti tippek

65 milliárdot költünk könyvre

Magyarországon 13 400 cím jelent meg tavaly, a tankönyveket is beleértve. Ekkora tömegben komoly marketingre van szükség, de ezt az árakba nem lehet beépíteni. Ezért már biztos, hogy nem a kiadók fogják megvenni a Gerbaud-palotát – élcelődött újságírók előtt Kocsis András Sándor, a Kossuth kiadó igazgatója a könyvkiadás helyzetét elemezve.

Ezért nagyon komoly termékfejlesztésre van szükség, még ha ez szokatlanul is hangzik egy kiadóigazgató szájából – tette hozzá Kocsis. Az átlagnál nagyobb nyerséggel kecsegtethet az egyedi készítésű könyvek kiadása: az Amor Librorum-sorozat darabonkénti 35 ezer forintos árából a kiadó 5 ezer forintot át tud utalni az Országos Széchényi Könyvtár javára, melyet régi kiadványok felújítására fordítanak.

Másik szegmensbe tartoznak az olcsó árfekvésű irodalmi sorozatok. A Népszabadság után most a Metró újsággal közösen adnak ki ilyet. Kocsis pontos számot nem említett, de elmondta, hogy a magyar piacon átlagos példányszám 5-6-szorosát tudják értékesíteni ebben a sorozatban.


65 milliárdot költünk könyvre 1

A Gerbaud-palota

A kiadó elnök-vezérigazgatója büszkén említette a külföldi kiadókkal való együttműködést. Mint mondta, nagy nemzetközi kiadókkal is lehet akár közös kiadást is megjelentetni, ennek azonban van egy nagyon fontos feltétele: nagyon pontosan kell fizetni. Az elnök szerint az idei újdonságok közül érdekes módon a legdrágább könyvek a legnépszerűbbek, ezért folytatni fogják az UNESCO világörökségi listáját bemutató könyvet. Kocsis szerint Magyarországon „igazi Attenborough-kultusz” van, a természetbúvár könyvei mindig jól eladhatók, nemcsak Magyarországon, de az egész világon. (Az elnök optimizmusa akár kincstári is lehet, mivel a cég Attenborough könyveinek kizárólagos magyarországi kiadója.)

Kocsis a sikerkönyvek között említette a Dóra jelenti című kiadványt, népszerűségére utalva megemlítette, hogy egy nagy kereskedőlánc egyszerre hatszáz példányt rendelt belőle. Még a legsikeresebb darabokból sem szoktak ennyit rendelni, inkább kétnaponta hozatnak újabb példányokat – elmélkedett a kiadó első embere.

Viszonylag új szegmens a hangoskönyvek piaca, a nagyjából 120 címet felvonultató szegmensben a Kossuth 41 kiadványa nagyjából 50 százalékos forgalomarányos részesedést tudhat magáénak.

A teljes piac mintegy 65 milliárd forintot képvisel, ebből 18 milliárd a tankönyveké. A Kossuth kiadó – fogyasztói áron számolva – körülbelül kétmilliárdos forgalmat bonyolít. Kocsis elmondása szerint ennek az összegnek nagyjából a fele a forgalmi adó és a kereskedelmi költség, 27-28 százalék a közvetlen önköltség, vagyis a nyomda és a jogdíj. Ezeket leszámítva körülbelül 22 százalék marad a dolgozók fizetésére, a rezsire, és a maradék a profit.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik