Üzleti tippek

Kötelező verseny

A kötelező apropóján idén is kemény harcot vívtak a biztosítók a fogyasztók kegyeiért. A döntések főként az árakon múltak.

Van valami mosolyfakasztó abban, hogy az év utolsó hónapjaiban minden társadalmi csoport a hirdetések célkeresztjébe kerül. A habot a tortán a kötelező gépjárműfelelősség-biztosítást (kgfb) nyújtó társaságok fogyasztókért vívott harca jelenti. Eszünkbe is ötlik rögtön az ismerős dalszöveg:” Ó mondd, te kit választanál?”

Tarifaharc

A tarifákkal megismerkedő autótulajdonosok gyors, egyértelmű döntést hoznak: a legkedvezőbbet szeretnék. A fogyasztók mintegy 97 százaléka az árak alapján dönti el, melyik kötelező gépjárműfelelősség-biztosítást választja jövőre – nyilatkozta lapunknak Mestyán András, a CLB Független Biztosítási Alkusz igazgatója. Elenyésző részt képeznek azok, aki nem a legkedvezőbb árú ajánlat mellett voksolnak, hanem egy drágábbat választanak. Döntéseik hátterében például a legolcsóbbtól való félelem állhat. A fogyasztók döntéseit befolyásoló tényezők kifürkészhetetlenségét bizonyítja az is, hogy a CLB-nél ez idáig mintegy 62 ügyfél váltott drágább biztosítóra, miközben akadt olyan is, egy 48 éves úriember személyében, aki évi 162 forintos megtakarításért is hajlandó volt váltani.

Az Allianz Hungária Biztosító Zrt.-nél úgy látják, hogy az ügyfelek idén sokkal aktívabbak, mint az előző években. Lenkei Anikó, a társaság marketing- és kommunikációs igazgatója jelezte azt is, hogy az érdeklődők jóval alaposabban tájékozódtak, a tarifák mellett pedig egyre fontosabbá váltak számukra a biztosítási ajánlat mellett kínált egyéb szolgáltatások, valamint a csomagtermékekben rejlő pluszértékek is.

Behálózott ügyfelek

Vesztésre áll?


A fogyasztók kegyeiért folyó harc még javában tart, ám némelyek már vesztesként aposztrofálták a kgfb-piac legnagyobb piaci szereplőjét, az Allianz Hungáriát. A társaság szerint a 2007-es kampány ennek ellenére jól indult. Az eddigi tapasztalatok szerint 30 százalékkal kevesebb szerződést töröltek a társaságnál, mint tavaly ugyanebben az időszakban. „Az alkuszok portálain megszerezett 45 százalékos piaci részesedésünkhöz képest az össztörlésekből 20 százalék érint minket, ami kiváló hír!” – nyilatkozta Lenkei Anikó.

A biztosítók az ügyfeleik megszerzése érdekében a hagyományos médiafelületek mellett egyre nagyobb szerepet szánnak az internetnek is. A tavaly novemberi váltásnál hozzávetőlegesen 1,5 millióan ellenőrizték a következő évi díjakat a weben, s közülük mintegy 100 ezren biztosítót is cseréltek, így az online alkuszok egyharmados szeletet hasítottak ki a piacból. Mestyán András szerint most is hasonló eredmények várhatóak. Nem meglepő az sem, hogy a legtöbb szereplő marketingmixében az online hirdetések markánsabban vannak jelen, mint egy évvel korábban.

A K&H-nál a kampány fő gerincét az internetes megjelenés adja idén, emellett az eladáshelyi-, valamint egyéb btl-eszközökkel szólítják meg a márkacsoport ügyfeleit. Az UNIQA Biztosító első alkalommal próbálkozik az internettel – mondta lapunknak Csermely Tibor, a gépjármű-biztosítások területvezetője. A társaság kgbf-re tervezett médiabüdzséjének hét százalékát költi el a világhálón. A főként a Cora biztosítópartnereként ismert Groupama ugyanakkor egyáltalán nem alkalmaz külön Internet kampányt. Igaz, ahogy lapunk megtudta, Kurtisz Krisztián nem-életbiztosítási ügyvezető igazgatótól, a 2007-es tarifarendszer kifejezetten a meglévő ügyfélkörre fókuszál, a hipermarketlánccal szorosabbra fűzött és kibővített kapcsolatnak köszönhetően pedig jelentős az eladáshelyi aktivitás. Ha nem is szerepel új, online ügyfelek megszerzése a Groupama idei céljai között, annyi biztos, hogy saját célcsoportja tájékoztatásában élen jár a társaság. A Groupama már második éve előzi meg riválisait a díjak ismertetésével. Idén már október 21-től lehetővé tették a gépjármű-tulajdonosoknak, hogy bepillantsanak a jövő évi tarifákba. Aki pedig október 21-29. között regisztrált, és már november 30. előtt megkötötte a kgfb-szerződést, az életbiztosítást kapott ajándékba.

Áll az alku?

Férfias biztosítás


A fiatalok körében a leggyakoribb a kötelező biztosítások száma – derült ki a GfK Hungária biztosításpiaci adataiból. A 15–29 éves korosztályban 70 százalék rendelkezett kgfb-vel a július–szeptemberi időszakban. Regionális bontásban a dél-alföldi régió vezet (69 százalék), ezt az észak-alföldi (64 százalék), majd a nyugat-dunántúli régió (63 százalék) követi. A biztosítási formákkal rendelkezők körét vizsgálva úgy tűnik, férfias sport a kötelező megkötése: e biztosítás 66 százalékban az urakhoz kapcsolódik, míg a nemek aránya a Casco esetében jóval kiegyenlítettebb. A férfiak 11, illetve a nők 12 százaléka rendelkezik Casco-kötvénnyel.

A legtöbb biztosító mesés nyereményeket is kilátásba helyezett annak érdekében, hogy növelni tudja ügyfelei számát. Az Union fapados retúrjeggyel csábítja az ügyfeleket, az Aegonnál benzinutalványt lehet nyerni, az alkusz piac legnagyobb szereplője, a Netrisk pedig Opel Corsát, utazást és többek közt másfél millió forintot is kisorsol azok között, akik rajta keresztül kötik jövő évi kötelezőjüket. Az UNIQA Biztosítónál Nissannal kecsegtetik az autósokat, ami Csermely Tibor szerint bizonyosan szerepet játszik abban, hogy a piacra belépő új ügyfeleknek 13–15 százaléka (a társaság piaci részesedésének kb. 2,5 szerese) őket választotta.

Se szeri, se száma az olyan kiváltságoknak, amelyek valamelyik célcsoportra koncentrálnak. Mivel a legtöbb szolgáltatónál vannak családosok, egyedülállók és nyugdíjasok is, az e csoportokat célzó kedvezmények szinte mindenhol megtalálhatók. Az Allianznál akár 40 százalékos engedményt is lehet kapni, ha az ügyfél bizonyos, már-már teljesíthetetlennek tűnő kritériumoknak is megfelel. Vannak más, extrémnek tűnő fogyasztói körök is, akikre kivetette hálóját a biztosítók világa. Az Unionnál a T-Online-, a Generalinál a UPC-előfizetők kapnak kedvezményt, a Közlekedési Biztosítók Egyesülete (KÖBE) pedig a közalkalmazottaknak és a köztisztviselőknek ad engedményt, s idén megcélozta a polgárőröket is. A célcsoport szinte adta magát, avat be a részletekbe Nógrádi Judit, az egyesület pr-menedzsere. „Fegyelmezett, megfontolt emberek, ami egy egyesület életében kifejezetten fontos, hiszen felelősek vagyunk egymásért” – mondta a szakember.

Elmarad a nagy sztori

A CLB Biztosítási Alkusz igazgatója szerint az idei kampány kevésbé volt hangos a botrányoktól, mint a tavalyi, ráadásul ezúttal jóval szorosabb a mezőny, így aztán egyértelmű győztesről sem lehet beszélni. Mindezek ellenére a sajtóban már több helyen is megjelent, hogy az idei év egyik nyertese a KÖBE lehet. Eredményei talán nem is véletlenek. Az egyesület idén imázserősíti kampányba fogott, marketingstratégiája pedig180 fokos fordulatot vett. „Idén a stabilitás, és a 10 éves múltunk a fő üzenet” – magyarázta Nógrádi Judit, aki szerint a részvénytársaságok is felelősek azért, hogy tőlünk nyugatabbra oly népszerű egyesületi formának itthon nem túl jó a hírneve. A szakértő hisz benne, hogy átültethető az egyesületi szellemiség Magyarországra is. Ezért az imázskampány részeként nemzetközi konferenciát szerveztek november elején, ahol a hazai biztosítók képviselői mellett külföldi előadókkal vitatták meg az egyesületek jelenét és jövőjét. Noha az idei kampányaik nem kis összeget emésztettek fel, a KÖBE marketingbüdzséjének 80 százalékát november-decemberre koncentrálták, hasonlóan a piac többi szereplőjéhez.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik