Üzleti tippek

Gorbacsovtól a Tescóig

Egy csirkés ügy miatt egyből a mélyvízben találta magát az egykori híradós szakember, Hardy Mihály, aki a közelmúltban a Tesco pr igazgatója lett.

Könnyedén tájékozódhattak a televíziónézők a ’80-as években a moszkvai téli időjárásról, hisz ehhez elég volt csak megnézniük esténként a Vörös térről tudósító Hardy Mihályt. A zordabb időjárás kezdetének a jele volt, amikor megjelent a fején a legendás usankája, azaz füles sapkája. „Mindez hozzá tartozott a hitelességhez, az emberek látták, hogy tényleg ott vagyok” – indokolja a téli megpróbáltatásait a Magyar Televízió (MTV) egykori tudósítója, aki úgy emlékszik, hogy gyakran olyan hideg volt, hogy az operatőr is a fűtött furgonban ült, mert a szabad ég alatt tönkre ment volna a kamera. „Jó szolgálatot tesz még mindig az usanka, amikor téli éjszakákon órákat kell ülni a bakonyi magaslesen” – avat be a sapkája vadászati utóéletébe Hardy Mihály.

Gyógyfürdős elnök

A Tesco újdonsült pr igazgatója nem a Híradó tudósítójaként került először Szovjetunióba, hiszen a gimnázium után a moszkvai Nemzetközi Kapcsolatok Egyetemére vezetett az útja. Komoly meglepetés volt számára, hogy a Bulgakov regényeiből megismert pezsgő orosz kulturális élet helyett csak a brezsnyevi pangással szembesülhetett.

A terve már akkoriban is az volt, hogy újságíró lesz, ezért az egyetem által előírt „termelési gyakorlatát” az MTV híradójának külpolitikai szerkesztőségében töltötte. Ennek köszönhető, hogy amikor 1980-ban elvégezte az egyetemet, egyből státuszba kerülhetett a Híradónál. Öt évvel később moszkvai tudósítót kerestek az MTV-nél, amire a helyismerettel rendelkező Hardy Mihály is jelentkezett. „Nem nagyon törte senki magát, hogy a Szovjetunióba mehessen” – említi, hogy miként lehetett 28 évesen az MTV legfiatalabb külföldi tudósítója.

Meglehetősen eseménydús időszakba csöppent az ezt követő hat évben, hiszen glasztnosztyostul peresztrojkástul végigtudósíthatta a Gorbacsov-érát. Többek között külön riportfilmet készített arról, hogy honnan indult a szovjet elnök pályafutása. Gorbacsov Sztavropol Kormányzóság pártfőtitkára volt korábban, s amikor kiutaztak ebbe az észak-kaukázusi körzetbe, kiderült, hogy több gyógyfürdő is van a környéken. Annak idején oda jártak a Politikai Bizottság idősödő tagjai áztatni fájós testrészeiket, helyi vezetőként pedig Gorbacsov reszortja volt az „öregek” fogadása. A fürdőkúrák révén szinte mindenkit ismert a pártvezetésben, s így lett mentora a KGB, majd az ország első embereként rendkívül befolyásosnak számító Andropov is.

Vetélkedő helyett

A moszkvai kiküldetésből 1991-ben hazatérve meglehetősen átpolitizált világba csöppent az MTV-nél. „Korábban ösztöndíjas voltam az NBC-nél, illetve a BBC-nél is voltam tanulmányúton, ezért igyekeztem mindig az angolszász újságírás, tényeket tiszteletben tartó hagyományait követni” – említi Hardy, aki rendszeresen konfliktusba keveredett emiatt egyes kollégáival. 1993-ban sokadmagával ki is rúgták az MTV-től, ami után egy évig az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságán dolgozott sajtószóvivőként, majd egy megnyert munkaügyi per révén visszatérhetett a közszolgálati televízióhoz.

1997-ben a leendő Írisz Tv hírigazgatója, Elek János invitálása hagyta ott a köztévét. Azonban a pályázaton meglepetésre nem jutottak frekvenciához, ezért az ekkor már készenlétben álló stáb csak a TV3 kábelcsatornával vigasztalódhatott. Hardy itt eleinte főszerkesztő-helyettes volt, később pedig ő lett a csatorna hírigazgatója. „Szakmai pályafutásom legjobb időszaka volt, a nagy kereskedelmi csatornák munkatársai irigykedtek ránk a családias hangulat miatt” – emlékszik vissza Hardy Mihály a két és fél éves időszakra. 2000 elején azonban a TV2 és az RTL Klub megvásárolta és azonnal megszüntette a TV3-at.

Hardy Mihály kapott ugyan megkereséseket a két kereskedelmi csatornától, azonban nem akart a könnyebb műfajok irányába váltani. Pedig még a Multimilliomos című vetélkedő műsorvezetői székét is felajánlották neki. „Nem láttam értelmét, hogy olyasvalamibe vágjak, amihez más jobban ért, mint én” – jelzi Hardy, hogy nem akart Vágó Istvánnal konkurálni. Ezt követően egy ideig saját kommunikációs tanácsadócégét vezette.

A tévés piacra 2003 nyarán tért vissza, amikor az ATV új tulajdonosai felkérték a csatorna hírműsorának a megújítására, ahol egészen 2005 végéig dolgozott, amikor egyik napról a másikra elbocsátották. „Azóta a negyedik hírigazgatónál tartanak” – jelzi Hardy Mihály, hogy nem feltétlenül vele volt a probléma.

Csirkés támadás

Danks Emese távoztával, október elejétől tölti be a Tesco pr igazgatói pozícióját. Hardy Mihály rögtön munkábaállásának hetében a mélyvízben találta magát a nagyáruház holland importcsirkéi miatt. A madárinfluenza pánik óta ugyanis a hazai baromfitermelés mintegy 15 százalékkal visszaesett hazánkban, azaz nincsen elegendő csirke a piacon. A Tesco ezért Hollandiából hozott be csirkéket, amire meglehetősen idegesen reagáltak a magyar baromfitenyésztők. A pr igazgató szerint erre van is némi okuk, hiszen a holland csirkék lényegesen olcsóbbak, minőségük pedig nem rosszabb a magyarnál. A médiában megjelent hírek viszont arról szóltak, hogy rengeteg romlott csirke volt a szállítmányban.

„Mindez onnan eredt, hogy a Baromfi Termék Tanács (BTT) állítólag panaszos e-maileket kapott, amit gyorsan közölt is a sajtóval” – mondja Hardy, aki szerint, ha valóban lett volna ilyen probléma, akkor a vásárlók panaszai hozzájuk futottak volna be. Az elvégzett vizsgálatok szerint azonban semmi bajuk a „tescós csirkéknek”, sőt a BTT elnöke is elismerte, hogy tévedtek. „Az már a média sajátos jellege, hogy a pozitív hírek nem kapnak akkora publicitást” – teszi hozzá Hardy.

Az egykori usankás tudósító egyébként nem bánja, hogy viszonylag távolt került az egyre bulvárosodó tévés világtól, s nem csak rövid kitérőnek tekinti a jelenlegi tescós megbízatását. Pláne, hogy amikor a közelmúltban Angliában járt a Tesco központjában, esténként fájó szívvel figyelte a – számára etalonnak számító – BBC hírműsorait. „Nálunk a híradók megrekednek annak a közvetítésénél, hogy a politikusok mit mondanak egymásról” – kesereg Hardy, aki szerint Angliában fontos társadalmi ügyeket is képviselnek a hírműsorok. Ottjártakor például komoly teret kapott az angol médiában, hogy mennyire rosszul áll az ország a nemzeti elhízási vizsgálat szerint. Az újságírók napokon keresztül ezzel kapcsolatos kérdéseikkel bombázták az ottani politikusokat, termelőket, éttermeket és üzletláncokat.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik