Üzleti tippek

Napilapokat csomagban

A Ringier és a Népszabadság integrációjának első lépéseként a két kiadó június elejétől közösen csomagajánlatokat dolgoz ki a hirdetők számára. Ennek fő hozadéka az utóbbi időben stagnáló hirdetési bevételű Népszabadság megerősödése lehet.

Prints Award


A két kiadó június 1-jétől létrehozta saját reklámdíját, a Ringier Népszabadság Prints Awardot. A zsűri a két kiadó gondozásában megjelenő termékekben 2006. június 1. és 2006. december 31. között megjelent hirdetések közül választja ki a 15 díjazottat. Öt szektorban (autó-motor, telekommunikáció, FMCG, pénzügyi szektor, egyéb), három-három kategóriában (az év sajtókampánya, az év sajtóhirdetése, az év legkreatívabb sajtóhasználata) adják át a díjakat 2007 januárjában. A díjjal a két kiadó nem a partnerek költési volumenét akarja elismerni, hanem az írott médiában rejlő kreativitásra, a sajtó adta lehetőségek hatékony kihasználására kívánja felhívni a figyelmet.

A versenyhivatal 2005 tavaszán engedélyezte, hogy a Ringier érvényesítse többségi tulajdonát a Népszabadságban, de előírta, hogy 2006. május végéig nem léphetnek fel közösen a hirdetési piacon. A moratórium lejártát követően, június elsején a két cég azonnal bejelentette a közös fellépést, csatlakozva ezzel a Ringier más országokban követett gyakorlatához. „Fő üzenetünk a hirdetők számára, hogy egy-egy csomagajánlattal annyi olvasót tudnak elérni, ami már összemérhető a nagy kereskedelmi tévécsatornák nézettségével” – válaszolta a Marketing & Média kérdésére Papp Béla, a Ringier Kiadó Kft. ügyvezető igazgatója.
Mindhárom lapjuk (Népszabadság, Blikk, Nemzeti Sport) esetében egyértelmű hirdetésibevétel-növekedésre számítanak középtávon. Azt persze alapvetően a piac dönti el, hogy a csomagajánlatok közül melyik lesz igazán sikeres, ezt figyelembe véve véglegesítik majd ajánlataikat – tette hozzá Papp.

A csomagajánlatok sikerességéhez nagyban hozzájárulhat, hogy a három lap keresztolvasottsága meglehetősen alacsony. Macher Szabolcs, az OMD ügyvezető igazgatója szerint a legfontosabb kérdés az, hogy „mennyire összerakhatók” ezek a termékek. Úgy véli, kevés olyan hirdető van, akinek érdemes egyszerre mind a három lapot használnia, jobbára a Népszabadság lóg ki a sorból. A páros ajánlatok inkább lehetnek sikeresek. Emellett pedig az egyéb (például back office) területen meglévő szinergiákat is jól ki lehet használni.

Előretörő bulvár

A nemzetközi tendenciáknak megfelelően az utóbbi két–három évben Magyarországon is átalakult a napilappiac. A politikai napilapok értékesített példányszáma kivétel nélkül csökkent kisebb-nagyobb mértékben, és ezzel párhuzamosan előretörtek a bulvár- és ingyenes lapok.

Ma már nemcsak lényegesen magasabb elérést ígérnek, mint korábban, ezen túl nagyrészt sikerült legyőzniük a hirdetők korábbi idegenkedését is. Három évvel ezelőtt még alig volt rá példa, de ma már teljesen megszokott, hogy a korábban csak komoly lapokat használó pénzügyi, illetve autós szektor is előszeretettel hirdet a bulvár- és ingyenes napilapokban.

A múlt év annyiban is fordulópontot jelentett, hogy listaáron számolva a Blikk és a Nemzeti Sport együttesen már több bevételt generált (hétmilliárd forint), mint a Népszabadság. (Két évvel korábban pedig annak csak alig kétharmadát.)

Együtt, mégis külön

Nagy kérdés, hogy mennyire mélyül el a közeljövőben a két kiadó közötti együttműködés a hirdetési területen. Két külön kiadóban továbbra is két különálló csapat végzi a hirdetés akvirálási tevékenységet – válaszolta lapunk kérdésére Paplizky Pál, a Népszabadság Rt. hirdetési igazgatója.

Ezzel egybecseng, amit Papp Béla mond: „szervezeti változások nem lesznek”. Az együttműködés elmélyítése végett a hirdetési igazgatók rendszeresen egyeztetnek, és ezt kiterjesztik más sales vezetőkre is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik