Üzleti tippek

A Marketing&Média 11. számának hírei

Marketing

Pantomimesekkel a Coca-Cola

Fehér arcú pantomimesek tűntek fel június 1-jén Budapest több pontján, akik az utcán promótálták a Coca-Cola Lightot – írja a Kreatív Online. A szakemberek szerint rizikóval is járhat egy ilyen akció, hiszen ha a fogyasztót rossz kedvében találja a viccelődő pantomimes, a kampány akár visszafelé is elsülhet. A márka integrált pr-kampányát – így a pantomimakciót is – a Noguchi Porter Novelli dolgozta ki.

Újabb arany a Soproninak

Nyolcadik alkalommal nyert aranyérmet májusban a Heineken Csoporthoz tartozó Brau Union Hungária Sörgyárak Soproni terméke a brüsszeli Monde Selection minőségvizsgáló szervezet versenyén. A díj elnyerése kapcsán a társaság rádiószpotra és sajtóhirdetésekre épülő kampányt is indított.

Nemzetközi díj a Buszesznek

A tavaly nyáron kifejlesztett és forgalomba hozott szórófejes Chef ecetcsalád kategóriagyőztes lett a SIAL d’Or élelmiszer-ipari termékversenyen. A győztesnek járó emblémát az ecetgyártó és -forgalmazó Buszesz feltüntetheti a győztes terméken és reklámanyagain is.

Ruházati cég a Sara Lee-től

Hanesbrands néven önálló ruházati termékekre szakosodott vállalatot hoz létre a Sara Lee. A Marketinginfó információi szerint az új cég, amely olyan ruházati márkákat fog majd össze, mint a Hanes, a Champion, a Playtex, a Bali, a Just My Size, a barely there és a Wonderbra, az év harmadik negyedében kezdi meg tevékenységét.

Média

Népszabadság vasárnap is?


Szeptembertől vasárnap is megjelenne a standokon a Népszabadság. A Világgazdaság értesülései szerint az újság eredetileg már korábban, tavasszal is tervezte a mindennapos megjelenést. Lengyel L. László, a Népszabadság Zrt. elnök-vezérigazgatója nem cáfolta, de nem is erősítette meg az információkat.

Újfajta valóságshow a TV2-n

Az Ügy címmel kétszer négyrészes „dokumentum-valóságshow” indul Magyar Telekom és a TV2 együttműködésével. A filmeken valóságos történeteket láthatnak a nézők olyan szereplőkkel, akik társadalmi problémák megoldásán dolgoznak. A nézők telefonos szavazással dönthetnek arról, hogy a bemutatott szereplők, célok közül melyik kapja a Magyar Telekom által felajánlott adományokat.

Metro: megvannak a legkreatívabbak

Az idén másodszorra megrendezett Metro Global Print Awards magyarországi fordulóján, június 1-jén héttagú szakmai zsűri válogatta ki a legjobb, azaz legkreatívabb hirdetéseket. A Metro hírújság olvasói szavazhatják meg, hogy a tíz döntős hirdetés közül melyik kettő kerüljön a nemzetközi döntőbe. Az első helyezett egyoldalas, színes hirdetési felületet kap abban a 21 országban, ahol a Metro megjelenik, összesen 380 ezer euró értékben, a második helyezett hatszor, a harmadik pedig négyszer 1/1 oldalon ingyenesen hirdethet saját országában.

Újabb ingyenes lapok Dániában

A meglévő két ingyenes napilap mellé további kettő indulását jelentették be Dániában – írja a Médiainfó. Az őszre várható megjelenések különlegessége, hogy szakítani kívánnak az eddigi terjesztési hagyományokkal: míg ugyanis a dán Metro és Urban forgalmas helyeken, például tömegközlekedési eszközökön szerezhető be, addig a két új lap azt ígéri, reggelente ott lesz az olvasók postaládájában.

Reklám

Rekord mennyiségű nevezés az Effie-re

Minden eddiginél több pályázat érkezett az Effie-re: idén összesen 77 megbízó, illetve ügynökség adta be pályaművét. A pályázatokat hét kategóriában (tartós fogyasztási cikkek, étel, ital, egyéb nem tartós fogyasztási cikkek, szolgáltatások, társadalmi célú kampányok, továbbá telekommunikáció) lehetett benyújtani, a szervezők azonban, figyelembe véve a beérkezett nevezések számát és jellegét, további két új szekcióval – pénzügyi szolgáltatás, valamint film – bővítették a nevezési kategóriákat.

Terjeszkedik a Plazma Média

A Plazma Média a Pólus Center után május végén a WestEnd City Centerben helyezett ki három nagyméretű plazmafalat, amelynek műsora össze van hangolva a pláza más területein kihelyezett 34 plazmamonitor adásával, valamint a Promórádióval. A műsorban a reklámokon kívül kulturális ajánlók és a WestEnd saját információi jelennek meg.

Ügynökségek

Magyar partnerrel a Próbakő

A Próbakő Kommunikáció lett a Europe’s 500 – Entrepreneurs for Growth nonprofit szervezet regionális kommunikációjának magyarországi felelőse. Az ügynökség elsősorban a Europe’s 500 hazai sajtókapcsolatait intézi. A Próbakő a megbízást partnere, a független pr-ügynökségeket tömörítő WorldCom Public Relations Csoport révén szerezte.

Coca-Cola–Neo-együttműködés

A Neo Interactive készítette a megújult Coca-Cola Light márkaoldalát. A nyári termékpromóciók támogatásához kapcsolódó online kampányt szintén a Neo készíti a Starcom megbízásából.

A posta a Caféval dolgozik

A Magyar Posta idén közvetlen felkéréssel ismét a Café Contactot bízta meg elsőbbségi szolgáltatásának B2B- és B2C-kommunikációjával. A május 22-étől június 30-áig tartó kampány a tavalyi promóció elemeit használja fel, némileg átalakítva. A kreatívanyagok kidolgozásában a Café Design és a Café Interactive is részt vett.

Pr-ügynökséget választott a VIVAnet

A VIVAnet meghívásos pályázat alapján június 1-jétől a Heller Consultingot bízta meg kommunikációs feladatainak ellátásával. Az ügynökség feladatai közé tartozik az általános tanácsadás mellett a cég sajtókommunikációs tevékenységének szervezése és az ügyfélkapcsolati kommunikációs eszközök fejlesztése.

Online

A BBC online-on a vb


A BBC széles sávon sugározza a futball-vb meccseit, miután a FIFA exkluzív angliai online közvetítési jogokat adott a csatornának – adja hírül a FigyelőNet. A BBC-nek van gyakorlata a broadband-közvetítésekben, a 2004-es athéni olimpia interaktív oldalain ugyanis láthatóak voltak már online közvetítések, és az idei wimbledoni teniszkupát is egyenesben kínálja majd a csatorna internetes oldala.

Mobildoktor a Pannontól

Mobiltelefonnal elérhető életmód- és egészségügyi információs szolgáltatást vezetett be június 1-jétől a Pannon az IQ-Med Kft.-vel együttműködve. A szolgáltatás keretében többek között sms-figyelmeztetést kérhetünk kullancs- vagy allergiaveszélyes területre való belépéskor vagy időjárási front közeledtéről.

Kampány az éghajlat változtatásért

Az éghajlatváltozás rajtad múlik címmel május 29-én 4,7 milliárd eurós költségvetésű kampányt indított az Európai Bizottság. Ezzel az akcióval kívánja felhívni a figyelmet az éghajlatváltozásra és annak negatív következményeire. A kampánnyal arra szeretnék ösztönözni a háztartásokat, hogy az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának jelentős csökkentése érdekében változtassanak mindennapi szokásaikon. Az EU teljes üvegházhatást okozó gázkibocsátásának nagy része (mintegy 16 százaléka) ugyanis a háztartásoktól származik.

José Manuel Barroso elnök és Stavros Dimas környezetvédelmi biztos a kampányindító rendezvény alkalmából a bizottság brüsszeli főépületére kihelyezett óriásplakátot leplezett le. Ezen a Föld látható egy hőmérővel, valamint a kampány jelszavai és egyben tanácsai: „Tekerd le! Kapcsold ki! Hasznosítsd újra! Sétálj!” A tervek szerint a tagállamokban ezek a jelszavak óriásplakátokról, köztéri reklámokról is visszaköszönnének. A nemzetközi kampányt ismertető sajtótájékoztatóval egy időben Budapesten, az Európai Unió Háza épületére is kifüggesztettek egy óriáshálót a kampány logójával. A belvárosban citylightok és a tömegközlekedési eszközökön elhelyezett hirdetések lesznek láthatók.

A kampány során tévéreklámokat, újsághirdetéseket és egyéb elektronikus eszközöket alkalmaznak a figyelem felkeltése érdekében – áll a bizottság közleményében. Honlapján részletes információk olvashatók az éghajlatváltozásról, annak hatásairól és arról, milyen apró változtatásokkal járulhatnak hozzá a háztartások a sikerhez.

Akcióban a Digi Tv

Újabb akcióval rukkolt elő a Digi Tv a labdarúgó-világbajnokság előtt: havi 500 forintos pótlólagos bérleti díjért egy második set top boxot kínál ügyfelei számára – tudta meg az MTI. Így egy háztartásban két televízión is lehet fogni majd a Digi Tv műsorait, ami jól jöhet a labdarúgás kedvelőinek a világbajnokság idején. Teszári Zoltán, a szolgáltatás nyújtó cég többségi tulajdonosa hangsúlyozta: a második dobozt csak azok az ügyfelek kaphatják meg, akik június elsejéig kötöttek szerződést a szolgáltatásra, és az első dobozt már kifizették.

Akik csak egy éven belül, azaz tizenkét részletben vállalták ugyanezt a költséget, csak akkor részesülhetnek ebben a kedvezményben, ha kifizetik az első doboz teljes árát. Arra a kérdésre, hogy miért csak a meglévő ügyfelekre vonatkozik ez az akció, vagyis miért nem lehet mostantól eleve két dobozra előfizetni, a vállalkozó azt felelte: olyan nagy igény lenne a második dobozos előfizetésre, hogy a cég egyelőre nem tudná kielégíteni.

Arra a felvetésre, hogy a Digi Tv jelenleg Magyarországon támadások kereszttüzében áll, Teszári Zoltán kifejtette: nem érti, miért ez a nagy felháborodás. Emlékeztetett: a Digi Tv-nek jelen pillanatban hatvanezer ügyfele van Magyarországon, ezenkívül csaknem húszezer a várakozók száma. Teszári szerint a konkurens UPC Direct, ha veszített is ügyfeleket emiatt, a veszteség csak minimális, nem több tíz százaléknál. Nagyon kevesen mentek át a Digi Tv-hez csak azért, mert nem voltak megelégedve a UPC Direct szolgáltatásával – fűzte hozzá. Teszári Zoltán szerint tehát a Digi Tv legnagyobb részben nem a UPC Directtől hódított el klienseket, hanem a piac bővülésével érte el eddigi pozícióit, új – és nem valahonnan átpártolt – előfizetőket szerzett abból a másfél millió háztartásból, amely nem részesülhetett kábelszolgáltatásban.

Magyar adást indít a Hallmark

Szeptembertől külön műsort sugároz Denverből Magyarországra a Hallmark Channel.
Az európai filmpiac megváltozása miatt vált szükségessé az, hogy ne egy egész Európában fogható nemzetközi csatornát kínáljanak, hanem önálló programot az országoknak. A lengyel és a román piacon ugyanis annyira megdrágultak a sugárzási jogok, hogy már nem éri meg tíz országra egyszerre megvenni ezeket, ha a csomagban e két ország bármelyike szerepel – mondta lapunknak Colin McLeod, a csatorna tulajdonosa, a Sparrowhawk International kereskedelmi igazgatója. McLeod kérdésünkre elmondta: hallott már a készülő új médiatörvényről, de részleteiben még nem ismeri, így arról sem tud nyilatkozni, hogy a külföldről kizárólag Magyarországra sugárzott műsorok esetleges tiltását bevezető törvény mennyiben változtatná meg a csatorna pozícióját.

A tervek szerint a dedikált adás növeli a magyarországi filmbemutatók számát, illetve a műsorstruktúrát a hazai nézők igényeihez tudja igazítani. McLeodtól megtudtuk: ezenkívül is készülnek még néhány újításra, így többek között mobiltelefonos videótartalmakat fejlesztenek a British Telecommal közös cégükben.

Az igazgató szerint a Sparrowhawk nemcsak pénzzel, hanem a tulajdonosok és a cégvezetők jóváhagyásával is rendelkezik, így várható, hogy további csatornába ruháznak be. A Hallmark ugyan jól csengő név – mondta a Travel Channel értékesítési igazgatói székét a Hallmarkéért felcserélő vezető –, de az új csatornákat nem feltétlenül e köré építik. Mind vásárlás, mind pedig új csatorna indítása elképzelhető. A legvalószínűbbnek az látszik, hogy a tulajdonosok egy gyerekcsatorna indítására bólintanak rá a leghamarabb.

Roma televíziós hálózat a láthatáron

A májusban Budapesten megszervezett Európai Roma Televízió Konferencián roma és nem roma szakemberek egyetértettek abban, hogy Bulgária és Románia csatlakozása után a 15 milliós cigányság Európa legnagyobb kisebbségeként jogosan tart igényt önálló érdekképviseleti fórumra. A nyilvánosság ugyanis az egyik leghatékonyabb eszköz, hogy a romákról alkotott sztereotípiákat pozitív irányba befolyásolja, és elősegítse a népcsoport társadalmi integrációját.

A tervek szerint az adás a tagországok közszolgálati cigány szerkesztőségeinek hálózatba kapcsolásával és a már működő európai roma televíziók programjának összehangolásával, műsoraik átvételével valósulna meg. Minden részt vevő ország egy–két órányi műsoridőt gyártana. A társadalmi tünetek, az oktatás, a munkanélküliség, a diszkrimináció gondjai ugyanis mindenhol hasonlóak. A csatorna tematikus adóként nemcsak a romáknak szólna, hanem a társadalom minden rétegének, de a jól körülhatárolható szegmens érdekes lehet a hirdetőknek, a politikának és az EU-nak egyaránt. „Ezért a televízió gazdaságosan működhetne – mondja Daróczi János, az MTV roma műsorának felelős szerkesztője. – Ha több ország is beszáll, és sikerül EU-s pályázati pénzeket szerezni, az indulás és a fenntartás reális cél. A tévé a jelenlegi MTV-s roma műsornak sem jelentene konkurenciát.”

A későbbi működést segítheti az is, hogy az MTV-ben időközben elkezdődött a roma műsorvezetők képzése. A konferencia végén munkacsoport alakult, amely június közepéig megvalósíthatósági tanulmányt készít a televízió gazdasági és pénzügyi koncepciójáról.

Gazdagabb lapkínálat a senior korosztálynak

Silver Surfer, Baby Boomer, Best Ager – ezek az ötven felettiekre használt kifejezések egyre gyakrabban szerepelnek a marketingstratégiai elképzelésekben, mert az évtized második felében zajló demográfiai változások immár komoly kihatással vannak az üzleti életre is. Ez a korosztály ugyanis kora ellenére döntő többségében alapvetően aktív, érdeklődő, nyitott a világ dolgai iránt, módjában áll pénzt költeni. És nem utolsósorban: életmódjának továbbra is része az olvasás, információi jelentős részét lapokból, magazinokból szerzi. Éppen ezért ez a korosztály a sajtópiac számára is jó lehetőségeket kínál a jövőben, s ezzel újabban élnek is a kiadók. Az Egyesült Államokban például a nyugdíjasok szövetsége évek óta sikeresen lovagolja meg az ezredforduló óta tartó demográfiai trendet, s immár 22 millió példányban jelentetnek meg életmóddal, sporttal, tanácsadással, utazással foglalkozó magazinokat a senior korosztálynak. A példát az európai kiadók is követik, amelyek most kezdik felfedezni ezt a korcsoportot.

Franciaországban a Bayard kiadó például három lappal is sikeres: a Coté Femme a Cosmopolitanhez hasonló, 162 ezer példányban nyomott, nőknek szóló szórakoztató magazin; a Notre Temps közel egymillió példányban életvezetési tanácsokat ad modern gondolkodású időseknek, a 300 ezer példányban megjelenő Pelerinben pedig a társadalmi-szociális témák kapnak nagyobb hangsúlyt.

Svájcban a húszezerről százezer példányig emelkedő 50 plus az „aktív”, Németországban a 230 ezer példányban megjelenő Sechs+ Sechzig az „öntudatos” szépkorúaknak készül. Ezek általános tematikájú lapok, de az újabb kiadványok már specializálódnak. A márciustól kapható Grosseltern elsősorban a tradicionális gondolkodású nagymamákat és nagypapákat célozta meg, a május 2-án 55 ezer példányban megjelent Happy Aging magazin viszont a „fiatalos öregeknek” kínál olvasnivalót, s elsősorban az egészséges életmódra (fitnesz és wellness) koncentrál.

Négy cég uralja az amerikai reklámpiacot

Az Ad Age legfrissebb jelentése szerint az amerikai marketingkommunikációs piac nagy részét továbbra is négy nagyvállalat uralja. (Az amerikai piacon szerzett összesített bevételük tavaly országosan a médiából és reklámozásból befolyó összegek 58 százalékát tette ki, mintegy 6,97 milliárd dollárt.)
Az éves bevételi szintet vizsgálva ismét az első helyet szerezte meg közülük az Omnicom Csoport. A vállalat világszinten nézve 10,48 milliárd dolláros bevételt ért el, ez tavalyi eredményéhez képest 7,5 százalékos növekedést jelent. Az Omnicomé az államok első számú direktmarketing-ügynöksége, a 274,1 millió dollárt hozó Rapp Collins Worldwide, valamint a kategóriájában szintén első helyen végző eladásösztönzéssel foglalkozó BBDO Detroit (azelőtt BBDO Detroit CRM).

Az Omnicomtól „csak egy hajszálnyival” elmaradva következik a WWP Csoport, amely 10,3 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el, négy százalékkal szárnyalva túl egy évvel korábbi eredményét.

Az Interpublic Csoport már harmadik éve egyre kevesebb bevételt ér el, ezúttal a harmadik helyre szorult a maga 6,27 milliárdjával, ami 1,8 százalékos visszaesést jelent számára.
Az Ad Age listájának negyedik helyét a Publicis Csoport foglalja el: 6,9 százalékos bevételnövekedéssel 5,11 milliárd dollárhoz jutott. A lista első kilenc helyén egyébként nem történt változás, az ötödik helyet így idén is a Dentsu szerezte meg magának.

A médiaügynökségek rangsorában tavalyi pozícióját megőrizve idén is az OMD Worldwide áll az élen 2,3 milliárd dolláros eredménnyel, a képzeletbeli dobogó második fokára a Starcom, a harmadikra pedig a MindShare került. A kreatívügynökségek legjobbja az Advertising Age Agency Reportja szerint a JWT egymilliárd dolláros bevétellel, ezt követi a McCann Erickson Worldwide, a Leo Burnett Worldwide, a BBDO Worldwide, majd az Ogilvy & Mather Worldwide.

Reklám

Reklámért cserébe ingyen percek


Miközben a mobiltarifák egyre csökkennek, a Virgin Mobile USA az ingyenes telefonálás lehetőségét készül bejelenteni. Fizetni ezúttal a felhasználók figyelmével kell majd. A SugarMama („Cukrosnéni”) elnevezésű program ugyanis ingyenes perceket kínál azoknak, akik hajlandóak félperces reklámszpotokat nézni a számítógépükön, vagy sms-eket fogadni mobiljukon – írja a The New York Times.

A viszonylag kis szolgáltatónak számító Virgin Mobile előfizetői többnyire fiatalok. Júniusban induló kampányával a tiniket célozza, akik így havonta akár 75 percnyi ingyenes beszélgetést nyerhetnek. A Virgin egyelőre három hirdetővel lépett kapcsolatba: a Pepsi, a Microsoft Xbox játékkonzol és a Truth elnevezésű, fiatalokat célzó dohányzásellenes kampány szerepelhet a projektben.

Szakértők szerint a Cukrosnéni nem feltétlen lesz mézédes falat a fogyasztók vagy a hirdetők számára. Ahogy az Ovum Research kutatója, Roger Entner látja, az idejüket reklámidőre cserélők nem a sokat költők köréből fognak kikerülni. „Hogy vehetne Xboxot az, aki sajnálja a pénzt egy perc beszélgetésre?” – veti fel a kérdést Entner. Nem lesz könnyű dolga a Virgin Mobile-nak azért sem, mert a percdíjak az Egyesült Államokban a tíz évvel ezelőtti 25 centről 3,5–10 centre csökkentek.

Howard Handler, a kizárólag prepaid rendszerben működő Virgin Mobile marketingvezetője az aggodalmakra reagálva azt nyilatkozta, nemcsak ingyenes perceket kapnak a vásárlók, hanem „vicces és provokatív” reklámokat is.

A Cukrosnénire a Virgin weboldalán lehet feliratkozni. Az érdeklődők választhatnak rövid szpotok, kérdőívek kitöltése vagy sms-reklámok között. Szpotok és sms-hirdetések esetében a vásárlók csak akkor kapnák meg ingyenes perceiket, ha valóban figyeltek, és válaszolni tudnának a reklámmal kapcsolatos kérdésre.

Ingatlanügynök a bélyegen?

Az Egyesült Államok postája mostantól lehetővé teszi, hogy bélyegeit cégek hirdetési célokra használják – tudta meg a Washington Post. A csillagos-sávos lobogó helyett így ezentúl valószínűleg nem lesz ritka a céges logó, az Újvilág hírességei helyén pedig akár a helyi ingatlanügynök is visszaköszönhet. A posta nem titkolt szándéka, hogy visszafordítsa a postai levelezésben megfigyelhető nagymértékű visszaesést. „Érdekesebbé szeretnénk tenni a levelezést a vásárlók számára” –jelentette ki Joanne Veto, az Egyesült Államok postájának szóvivője.

Elsőként a Hewlett-Packard vette igénybe az új szolgáltatást. A cég logóját és a régi időket idéző képeket, többek között az alapító Bill Hewlett és Dave Packard portréit helyezi partnereinek és vásárlóinak küldött leveleire. Gary Elliott brandmarketing-alelnök szavai szerint „a HP az új felületet a márka további terjesztési lehetőségének tekinti”. A rendkívül alacsony, bélyegenként mindössze 10 centes extra költség a bélyeggyártók bevételeit növeli.

Az elmúlt évben már lehetőség volt személyes bélyegeket készíttetni, hirdetéseket azonban mindeddig nem engedélyeztek. A kongresszus idén eltörölte azt a 19. századi törvényt, amely tiltotta a bélyegek reklámcélú használatát.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik